Senaste nytt

Fullt med specialbagage på vår flight hem från Polen. SAS kan inte skicka hem min cykel.

Juancarlos

Medlem
Sitter I detta nu i amexloungen på Arlanda på väg till Gdansk och är märkbart irriterad på SAS för första gången på riktigt länge. Ska flyga ner till Gdansk för att cykla ett cykelrace på söndag tillsammans med min tjej. Hon har fått denna resa sponsrad för att hon ska delta i racet. Vi flyger SAS go light, hon SAS gold och jag Diamond. Arrangören har bokat in 2 cyklar samt ett vanligt bagage till oss. Väl i incheckningsdisken säger SAS incheckningsperson att det blivit fel och att våra cyklar inte får plats på hemresan på söndagkväll via CPH då denna genomförs av en SAS CRJ 900 och ber mig kontakta Diamond service. Ringer till SAS och får prata med en nyanställd som bekräftar att våra cyklar bara är bokade på flyget mellan Köpenhamn och Stockholm och att det bara finns plats för en cykel på flyget mellan Gdansk och Köpenhamn. Varpå jag tänker att jaja, då får ni väl skicka min cykel med nästa plan? Varpå jag får svaret att jag måste flyga med bagaget och att jag måste köpa en ny biljett på nästa tillgängliga dag (tisdag då SAS har tillgänglighet) eller köpa ny biljett med ett annat bolag alternativt skicka med ett fraktbolag. Då våra cyklar är nedmonterade och ligger i stora ”resväskor” (cykelväskor, bara ramen) frågar jag om jag kan checka in en extra väska. Detta går tydligen bra. Jag frågar då vad som händer om denna väska inte kommer med och får då svaret att de kommer skicka den hem till mig i efterhand, dock funkar inte detta med cykel. Ber att få prata med dennes manager eller bli uppringd. Nån sån finns inte på plats. Snälla forum, vad gör jag? Måste jag ta ledigt 2 dagar betala hotell och köpa en ny extremt dyr biljett på tisdag?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Jag förstår inte.

Har du packat ihop cykeln så att den är som en vanlig resväska? Då kan du ju skicka den som en vanlig väska på returen, utan att krångla till det som specialbagage.

Annars kontakta arrangören som bokat detta så får de reda ut det. Billigaste i det läget är att skicka hem cykeln som frakt (med vanligt fraktbolag) om det inte är bråttom att få hem den.
 

Juancarlos

Medlem
@fcx japp, väskan är lite större än min rimowa väska, hjulen är bortmonterade, styret likaså samt sadeln så väskan är stor som en cykel ram. Då inchecknings personalen reagerade så ringde jag sas och fick då beskedet att jag kan köpa en ny biljett och åka hem på tisdag istället för på söndag, köpa med annat bolag (wizz eller Ryanair) alternativt kontakta ett fraktbolag. Sas tar inget ansvar för väskan trots att vi köpt till extra specialbagage i bokningen.
 

Juancarlos

Medlem
@Agö håller med dig, men enligt SAS och vad jag reagerar på är att jag inte får nånting tillbaka alls. Jag fick svaret att cykeln kommer inte komma hem på söndag då kvoten för cyklar är maxad på CRJ 900 till Köpenhamn på söndagkväll. Jag får stå för alla kostnader själv.
 

E.K

Medlem
Hmmm!! Allt bagage som hamnat på avvägar eller blivit kvar på destinationen har man ju inte riktigt behövt flyga dit för att hämta.
Efter en resa i business är jag inte främmande för att på flygbolagets bekostnad åka i business för att hämta väskan någonstans.
Se till att få denna förmån skriftligt för jag tror merparten här gladeligen flyger lite extra för väskans skull.

Med andra ord faller ju SAS argument på sin egna dumhet.
 

Juancarlos

Medlem
Hmmm!! Allt bagage som hamnat på avvägar eller blivit kvar på destinationen har man ju inte riktigt behövt flyga dit för att hämta.
Efter en resa i business är jag inte främmande för att på flygbolagets bekostnad åka i business för att hämta väskan någonstans.
Se till att få denna förmån skriftligt för jag tror merparten här gladeligen flyger lite extra för väskans skull.

Med andra ord faller ju SAS argument på sin egna dumhet.

Exakt, tycker att det är så märkligt...
 

agehall

Medlem
Jag skulle börja med att ta reda på exakta fare rules för er biljett, se till att skaffa en papperskopia av vad som gäller där. Sedan ska du se till att du får på pränt att bagaget har varit bokat - någon måste ha ett kvitto på det. Därefter är det dags att läsa Conditions of Carriage noga.

Kolla även med er reseförsäkring vad de säger. Även om de troligen inte täcker just detta fall (som är rätt udda om du frågar mig) så kan de ha kloka tips på vad du bör göra och kanske kan hjälpa dig reda ut det hela med SAS.

Rent praktiskt har du nog två val - antingen köper du en ny biljett med något annat bolag och försöker kräva SAS på pengarna för den i efterhand. Alternativt får du hastig minnesförlust och glömmer bort att det ska bli problem och helt enkelt dyker upp med väskorna som om inget hade hänt och ser vad de gör då. I det läget, förutsatt att ni har ett kvitto på att ni köpt specialbagage, skulle jag nästan säga att det är Involuntary Denied Boarding om ni inte får åka med och då kickar EU261/2004 in...
 

Juancarlos

Medlem
Jag skulle börja med att ta reda på exakta fare rules för er biljett, se till att skaffa en papperskopia av vad som gäller där. Sedan ska du se till att du får på pränt att bagaget har varit bokat - någon måste ha ett kvitto på det. Därefter är det dags att läsa Conditions of Carriage noga.

Kolla även med er reseförsäkring vad de säger. Även om de troligen inte täcker just detta fall (som är rätt udda om du frågar mig) så kan de ha kloka tips på vad du bör göra och kanske kan hjälpa dig reda ut det hela med SAS.

Rent praktiskt har du nog två val - antingen köper du en ny biljett med något annat bolag och försöker kräva SAS på pengarna för den i efterhand. Alternativt får du hastig minnesförlust och glömmer bort att det ska bli problem och helt enkelt dyker upp med väskorna som om inget hade hänt och ser vad de gör då. I det läget, förutsatt att ni har ett kvitto på att ni köpt specialbagage, skulle jag nästan säga att det är Involuntary Denied Boarding om ni inte får åka med och då kickar EU261/2004 in...


Magiska tips och tricks @agehall !!! gillar speciellt minnesförlust delen och involuntary denied boarding samt eu261/2004. Tror det blir den. Återkommer på söndag med resultat :)
 

agehall

Medlem
Jag kan inte garantera att det fungerar, men det är ju helt klart ett möjligt scenario som inte är helt otänkbart.

För övrigt är detta nog en av de mest unika frågor jag sett på länge - de flesta frågor kommer ju från folk som inte orkar läsa tio inlägg tidigare i en tråd, men detta har jag inget minne av att vi någonsin diskuterat tidigare...
 
Toppen