Senaste nytt

Fuel surcharge för Star Alliance bonusbiljett som innehåller SAS flight

RickardG

Medlem
Jag blev nyfiken och ville jämföra min senaste bokning av bonusresa för att se om det som Tallinn debiterat stämmer med vad som står i ITA Matrix. Jag får det inte att stämma alls. Är det någon som kan förklara skillnaderna i bifogade exempel, och säga vad det egentligen är jag borde betala?
Tallinn har debiterat mig 2679 kr. Om jag exkluderar SK YQ från Matrix får jag resterade delar till summan 2256 kr.

2015-02-09_0848.png

2015-02-09_0850.png
 

fcx

Medlem
Jag blev nyfiken och ville jämföra min senaste bokning av bonusresa för att se om det som Tallinn debiterat stämmer med vad som står i ITA Matrix. Jag får det inte att stämma alls. Är det någon som kan förklara skillnaderna i bifogade exempel, och säga vad det egentligen är jag borde betala?
Tallinn har debiterat mig 2679 kr. Om jag exkluderar SK YQ från Matrix får jag resterade delar till summan 2256 kr.

Det ser ut som om du har olika kabinklasser i bokningen och i Matrix?
Skatter och avgifter kan vara olika beroende på klass.
 

RickardG

Medlem
Det ser ut som om du har olika kabinklasser i bokningen och i Matrix?
Skatter och avgifter kan vara olika beroende på klass.
Tack, jag såg det och kollade hur det förändrades när jag satte Business på alla delar och det enda som ändrades var LH YQ som blev 296 kr dyrare. Nya totalsumman blir då 2552 kr. En skillnad på bara 127 kr så det kan nog förklaras av valutaskillnader och annat.

En nyfiken fråga: Varför är just bränsletillägg högre med LH när man flyger business medan alla andra avgifter och skatter är oförändrade? SAS verkar ha samma bränsletillägg oavsett kabinklass?

2015-02-09_1004.png
 

Dr. Miles

Expert
En nyfiken fråga: Varför är just bränsletillägg högre med LH när man flyger business medan alla andra avgifter och skatter är oförändrade? SAS verkar ha samma bränsletillägg oavsett kabinklass?
SAS debiterar olika summa av bränsletillägg beroende på bokningsklass, inte enbart efter kabinklass.

www.businessclass.se/forum/threads/sas-höjer-bränsletillägget-4-april.3748/

Det har börjat att bli vanligare att debitera olika summa av bränsletillägg beroende på kabinklass (t ex hos THAI, Singapore Airlines, Qatar Airways osv) men beroende på bokningsklass är unikt. Jag känner inte andra flygbolag än SAS som gör det.
 

Bryant

Medlem
Måste be er om lite hjälp eftersom jag inte får ihop det bättre än att något är fel.

Vi flyger ut : ARN-ORD SK C och hem MIA-ZHR C LX, ZHR-ARN SK plus (EB AWARD)

Jag vet att det inte stämmer med tanke på att vi sitter bredvid varandra på samtliga flighter :).

Så här ser avgifterna ut för ena biljetten:

Taxes (paid) 1099.00 SEK

Fuel Surcharge (paid) 1453.00 SEK


Den andra:

Taxes (paid) 1381.00 SEK

Fuel Surcharge (paid) 3154.00 SEK



Inf:

Taxes (paid) 860.00 SEK

Fuel Surcharge (paid) 0.00 SEK
 

fcx

Medlem
Måste be er om lite hjälp eftersom jag inte får ihop det bättre än att något är fel.

Vi flyger ut : ARN-ORD SK C och hem MIA-ZHR C LX, ZHR-ARN SK plus (EB AWARD)

Jag vet att det inte stämmer med tanke på att vi sitter bredvid varandra på samtliga flighter :).

Så här ser avgifterna ut för ena biljetten:

Taxes (paid) 1099.00 SEK

Fuel Surcharge (paid) 1453.00 SEK


Den andra:

Taxes (paid) 1381.00 SEK

Fuel Surcharge (paid) 3154.00 SEK



Inf:

Taxes (paid) 860.00 SEK

Fuel Surcharge (paid) 0.00 SEK

På samma bokning???
 
Toppen