Senaste nytt

Fuel surcharge för Star Alliance bonusbiljett som innehåller SAS flight

johhenrik

Medlem
Mmm... tanken har ju slagit mig :) Well, jag har tyvärr redan öppnat locket på lådan. De förstod vilken av mina bokningar det gällde utan att jag nämnde vilken, baserat på min fråga, så bara hoppas att jag inte sitter där med skägget i brevlådan sen... ;)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har haft samma problem när jag använde mitt Amex 2-4-1 voucher på Star Alliance flygning (då det gick).
Jag fick bränsletillägg på SAS flight debiterat och jag påpekade om detta, men jag fick inte tillbaka pengarna.
 

johhenrik

Medlem
Efter ett snack med EBG i kväll (Tallinn?) då jag bokade en awardresa så passade jag på att fråga hur det är med YQ. Enligt honom är det YQ på alla flighter som inte är SK eller US domestic. Jag frågade varför det är olika beroende på vem som gör biljetten, för jag sa jag vet folk som betalat och folk som inte betalat YQ på internationella flighter som inte är SK och fick ungefär följande svar:

"Det kan vara lite bökigt att få fram YQ i systemet, för man måste leta upp priset på biljetten och sen dra av base fare etc så ibland kan man göra fel. Men SAS får en faktura på YQ från United."

Mitt svar var att då får man hoppas att man har tur och att agenten man använder gör fel då...

Den person som skulle ringa tillbaka till mig, som jag nämnde ovan i tråden, ringde aldrig. Vi får väl hoppas de inte gräver vidare i detta, för de har ju helt klart valt fel YQ på min award, som ju är till min fördel rätt rejält, då jag betalat YQ för ARN-AMS-ARN (760kr) och inte YQ för AMS-IAD-AMS (€386).
 

falling

Medlem
Tar en gammal tråd istället för att starta en ny...
Jag har bokat en bonusresa med Eurobonus poäng (amex 2-4-1, men det spelar ingen roll för skatterna). Jag har kollat på ita matrix och räknat och jag kan inte få ihop det med summan som Tallinn debiterat. Jag har försökt få det förklarat, men det verkat väldigt komplicerat att få förklarat, speciellt eftersom jag bokat om resan en gång. De säger att det är rätt, men kan inte specificera kostnaderna. Hur som helst, på min biljett står det att jag ska betala Taxes: 1386 och fuelcharge 3211, totalt 4597:-.

När jag matar in bokningen i ita matrix får jag en uträkning där skatterna borde bli 3574:-, då jag inte räknat med SAS bränsletillägg. Bifogar bild nedan. Finns det avgifter som inte synns på ita som SAS tar ut eller tänker jag helt fel??
 

Attachments

  • skatter.jpg
    skatter.jpg
    341,1 KB · Visningar: 189

FF#1

Medlem
Nja. LH är fortfarande mycket mer intressant eftersom man med LH/LX F får tillgång till FCT. Det är värt en hel del i min bok.

Precis, värdet av FCT och "riktig" F kan ju uppväga en saftig YQ :)
Gäller det C så är det en annan sak, men då får man ju fundera på värdet på poängen.
 

miramax

Medlem
När jag använde min senaste 2-4-1 räknade de också fel på detta. Bokningen var UME-ARN-CPH-EWR (allt SK) hemresan EWR-ORD(United) och vidare ORD-ARN-UME med SK. Fick först en totalsumma på 4-5k för två personer och sa vänligen men bestämt att det inte kunde stämma. Efter en stund kom agenten tillbaka och fått fram rätt pris = 639kr per person.
 

Bryant

Medlem
När jag använde min senaste 2-4-1 räknade de också fel på detta. Bokningen var UME-ARN-CPH-EWR (allt SK) hemresan EWR-ORD(United) och vidare ORD-ARN-UME med SK. Fick först en totalsumma på 4-5k för två personer och sa vänligen men bestämt att det inte kunde stämma. Efter en stund kom agenten tillbaka och fått fram rätt pris = 639kr per person.

Jag har också en biljett där de räknat fel. Väntar just nu på återbetalning för att se hur mycket mer jag ska bråka om.
 

falling

Medlem
Det visade sig mycket riktigt att de fått med SAS bränsletillägg, så efter den återbetalningen stämmer siffrorna bättre. Blev till och med lite billigare än uträkningen jag gjorde med hjälp av ITA matrix. Så nu är jag glad och nöjd :)
 

johhenrik

Medlem
Det verkar ju inte helt ovanligt att de gör fel. Jag undrar hur många omedvetna resenärer som drabbas? Jag hade ju turen som beskrivits ovan att de plockade bort YQ på de segment som var dyra och jag skulle betala, medan de tog betalt för det billiga som egentligen skulle vara gratis. :)
 
Toppen