Senaste nytt

Från himlen till Colombo och tillbaka i First och Business

VonMögen

Medlem
Som så många gånger förr så föll vi för lockelsen att boka en riktigt bra resa till ett riktigt bra pris. Att snickra ihop en kreativ resa i första klass får gärna ta sin lilla tid och vi höll nästan på hanen lite väl länge då valen av rutter/flygbolag minskade exponensiellt med tiden. Två mål med resan. Att flyga Cathay Pacifics första klass mellan Hong Kong-London och att besöka Concorde Room på Heathrow. Allt annat var bonus. Att resan skulle ”utgå” från Colombo var enbart ett plus. Efter att grundligt ha provat Emirates premium kabiner under några år fick vi en anledning till att boka grannen Etihads Pearl Business för att ta oss från Köpenhamn via Düsseldorf och Abu Dhabi ner till Bandaranaike International Airport i Colombo. Med facit i hand tog resan oss från himlen till helvetet och tillbaka. Detta är vår story.

Flight: AB 8219
Bolag: Air Berlin
Flygplanstyp: B737
Sträcka: CPH-DUS
Flygtid: 1:20
Kabin: Business


Första sträckan från CPH ner mot CMB avgick extremt tidigt. Det är svårt att bli jätteupphetsade av Air Berlin och vi lyckades tyvärr sov oss genom allt som hade med denna flygning att göra. Maten var säkert god. Stolen gick att sova i. Hoppar istället raskt in i handlingen när vi positionerat oss på lagom avstånd till EY24.

bild1.jpg
Etihad Airways. Bra start.

Flight: EY 24
Bolag: Etihad Airways
Flygplanstyp: A330
Sträcka: DUS-AUH
Flygtid: 6:30
Kabin: Business


Det hade varit en riktig nagelbitare kvällen innan avgång då vi inte var säkra på om Etihad skulle stå och blänka i sin finaste business skrud. Till små jälla skrik vinglade vi vänster vid ombordstigningen och spatserade i rappa steg till rad 5 och Etihads nya businesstol.

bild2.jpg
Pearl Business class. Rad 5 och 6.

Det enda sprickan i vår skinande Pearl Business-rustning kom när en liten farbror pep förbi in till första klass. Såg nöjd ut. Hade det nog bättre än oss. Etihad levererade en komplett business klass upplevelse. Hatten av. Det var bra tryck på servicen utan att lämna något åt slumpen. Vet inte om det berodde på att vi slog läger i den främre business kabinen eller inte. Riktigt bra var det. Flygningen tog strax över 6 timmar. Alldeles för snabbt. Det var första gången som någon av oss testade deras nya business klass produkt. Kan vara den bästa avvärjningen mot den första klass abstinens som kan bubbla upp. Hade det varit möjligt hade vi nog suttit kvar där än idag.

bild3 (2).jpg
Förfest. Trivsel.

Flight: EY 266
Bolag: Etihad Airways
Flygplanstyp: A320
Sträcka: AUH-CMB
Flygtid: 4:30
Kabin: Business


Efter att ha druckit oss igenom några timmar i businessloungen på AUH, var det dags att inställa sig i den obligatoriska extra säkerhetskontrollen för att få kliva på bussen som skulle ta oss till den solblekta och lätt slitna A320 som skulle bli vårt hem under cirka 4 timmar. De turkosa färgerna stack i ögonen när vi klev in i kabinen. Forcerade oss ner i en sliten fåtölj på sista raden i business klass. Flyget var överfullt och det tjoades och tjimmades på en rad exotiska språk. Så fort gardinen drogs för så infann sig stillheten och Etihad fick återigen möjlighet att briljera med sin service.

bild4.jpg
Bubbel. Alltid trevligt.

bild511.jpg
Etihads turkosa skönhet.

Trillade i backen vid 04:00 lokal tid och hasade snabbt till immigrationen för att undvika extra köer och utdragen väntetid. CMB är en hemsk flygplats utan att överdriva. Det blev en lång svettig väntan på bagaget. Väskorna kom sist. Valde att inte köra en gryningssightseeing av Colombo utan sökte istället upp avgångshallen. Incheckningen sköttes smärtfritt och vi kunde glatt promenera mot säkerhetskontrollen och vidare in i loungen. Loungen på CMB verkar vara enbart för de extremt utvalda. Aldrig sett så många få vända i dörren och gå ut med svansen mellan benen. Tre timmar i en nästan öde lounge gick relativt snabbt.

bild6.jpg
Tidsfördriv och frukost.

Flight: UL 302
Bolag: Srilankan Airlines
Flygplanstyp: A320
Sträcka: CMB-SIN
Flygtid: 4:00
Kabin: Business


Lagom till att final call ekade i högtalarna gled vi upp till gaten och vinkades glatt in i flygplanet av en ung dam. Stolen såg i första anblick helt okej ut. Fel man kan ha. Detta är urmodern till dagens slip´n slide business stolar. Som att sitta på gladpack. Helt omöjligt att hitta en accepterbar sitt-sov-ät position utan att halka ner på golvet.

bild7.jpg
Huuugh...

Servicen var faktiskt bra. Maten var faktiskt också bra. Kabinen var halvfull och två personer som tog väl hand om oss. Men det var trots allt fyra långa timmar och det var två lättade små pojkar som började planera sina kommande 24 timmar i landet i taxin mot Hilton Singapore. Singapore är alltid trevligt att komma tillbaka till och det gjorde inte saken sämre att termometern visade 30 glada grader.

Flight: CX 690
Bolag: Cathay Pacific
Flygplanstyp: B772
Sträcka: SIN-HKG
Flygtid: 3:55
Kabin: Business


Flygningen var tänkt att vara vår debut i Cathay Pacifics nya första klass. Ett par veckor innan avgång hade vi fått ett mail som äventyrade hälsan. Equipment change. Kul. Istället för att få njuta med Krug och kaviar skulle vi få sitta och trängas i CX äldsta regional business. En traumatisk tid följde efter mailet. Försökte med alla tricks i boken att ändra rutten, få ersättning eller något litet plåster på såret. Inget bet på AA (som biljetten var utfärdad genom). Tog istället tjuren vid hornen.

Vid inchecken utspelades således ett skådespel från en annan värld. Flying trillade ihop. VonMögen kunde knappt hålla tårarna tillbaka. Var vi nedgraderade? Åka nåt annat än First. Orimligt. Ohållbart. En manager viftades snabbt över till vår disk med information om att det aldrig gått att boka F på denna flight. Vi viftade snabbt med F bekräftelsen, blev en helt annan dialog. Fick gå tre meter åt vänster och vänta medans fyra personer ferbrilt började knacka kod. Tiden gick och när det var 1 timme kvar till avgång hörde vi hur det muttrades om Singapore Airlines. Flygrävar som vi är hade vi koll på att en SQ A380 skulle gå samtidigt. Mycket riktigt. Cathay personalen höll som bäst på att boka in oss i SQ suiten. Lyckorus. Inget kunde stoppa oss nu. Trodde vi. När man blir eskorterad av en dam från Cathay från Terminal 1 till Terminal 3 med löftet om att två biljetter ligger och väntar på oss är det svårt att se problem. Tyvärr fanns det inga biljetter när vi väl rullade fram på den gråguldiga mattan.

bild8.jpg
Hit men inte längre.

Vad som hände fick vi aldrig klart för oss. Bara att backa tillbaka till Terminal 1 och Cathays incheckning. Väl där låg två kuvert och väntade på oss.

bild911.jpg
Inte ett tillräckligt stort plåster på såret.

Största hånet var ändå detta. Vår Suite.

bild10.jpg
Snyft. Gör ont.

Dessa två timmar på Singapore Changi Airport var inget bra för hälsan. Flygningen var inte mer än ok. Det var en helt full flight och servicen blev därefter lidande. Förstår att CX inte gödslar med sina sprillans 773 på korta Asien flygningar som denna, men byt ut de antika stolarna.

bild1111.jpg
Obligatoriskt bubbel innan start.

bild12.jpg
Cathays regional business class

bild13.jpg
Snyggt...

Flight: CX 253
Bolag: Cathay Pacific
Flygplanstyp: B77W
Sträcka: HKG-LHR
Flygtid: 13:05
Kabin: First


Lämnade Conrad Hong Kong och satte fart mot Hong Kong International Airport. Först lite obligatorisk planespotting utanför terminalen innan vi styrde mot första klass incheckningen. Vilken besvikelse. Visst är minimalistiskt schysst ibland. Men spara inte på servicen för vår skull. Gillar inte konceptet som CX kör med. Incheckningsterminaler som vilket snabbköp som helst. Tid tog det.

bild1411.jpg
Första klass incheckningen. Här har Cathay lite att jobba med.

Då vi skulle med eftermiddagsflyget så var det relativt lugnt både i säkerhetskontrollen och passkontrollen. Sen bar det av åt vänster mot Cathay Pacifics första klass lounge. The Wing. Folktomt och trevligt. Vidare till The Haven. Som vilken food-court som helst i Asien. Stökigt. Förvirrat. Trodde att enbart F biljett gällde för inträde. Så var det inte.

bild15.jpg
The Haven.

Landade istället i champagnebaren. Trivdes bättre i en lugn soffgrupp med utsikt över plattan och ett par glas bubbel på bordet. Sortimentet var inte riktigt i närheten av det som CX levererade ombord. Dög dock fint åt två törstiga pojkar.

bild16.jpg
Champagnebaren. Här trivs man.

Äntligen boarding. CX hade för dagen parkerat en 11 dagar ung Boeing 773 vid gaten. Det som slog oss var rymden i kabinen. Sex stolar. Vackert. Luktade ny bil. Det är så här första klass ska vara. Personligt välkomnade vid stolen av flygvärdinnorna. Ett par glas bubbel innan pushback. Harmoni. Väl uppe i luften. Mer bubbel och utökad harmoni.

bild17.jpg
Äntligen.

Ombyte till pyjamas. En ny kinesisk designers verk. Bekväma. Den obligatoriska walk of shame ner till stjärten och tillbaka. Väldigt trångt i ekonomi. Väldigt öde i business. Väldigt mysigt i first. Stolens alla funktionaliteter testades grundligt. Cathays underhållningssystem, StudioCX, är något som västerländska bolag kanske borde snegla på. Nya Bose hörlurar. Enda nackdelen som upplevdes var att det inte gick att föra en normal konversation mellan stolarna. Var helt enkelt för stora avstånd. Middagen intogs tillsammans. Utan levande ljus. Till middagen mottogs privata välkomstmeddelandet av crewn.

bild18.jpg
I am forever blowing bubbles... Pretty bubbles in the air...

bild19 (1).jpg
Läggdags.

bild20.jpg
Hejdå Cathay. Hoppas vi ses snart igen.

Servicen testades grundligt. Imponerad över den snabba damen med ett sjätte sinne för tomma bubbelglas. Kändes vemodigt att känna planet tappa höjd och gå nerför landning. Gick lite för snabbt. Med tunga steg vandrade vi av denna skönhet. På snart återseende hoppas vi. Mot Hilton T4 och hotellbaren.

Flight: BA 269
Bolag: British Airways
Flygplanstyp: B747
Sträcka: LHR-LAX
Flygtid: 11:05
Kabin: First


Egentligen inte schysst mot British Airways att skriva denna del av rapporten så nära inpå en felfri CX F flygning. Cathay var helt enkelt för bra. Ville verkligen ta oss an BA med öppet sinne. Försökte. Det gick tyvärr inte.

bild21.jpg
På bänken. British Airways första klass incheckning.

Incheckningen fick våra hårt prövade nerver att strula. Problem med bokningen, var god sätt er i soffan så länge. Cathay hade strulat till bokningen i deras tama försök att checka in oss dagen innan. Bra start. Tog 20 minuter för en väldigt trevlig dam att ringa AA och styra upp oordningen. Det tackar vi för. Efter incheckningen gick vi vänster för att köra segertåget mot och genom säkerhetskontrollen. Tvärstopp direkt. En fast track som allt löst folk på LHR har tillgång till. Om BA F från LHR ska bli en ”total upplevelse” så måste det byggas en speciell fast track för så otroligt viktiga personer som oss... 20 minuters väntande innan vi slog upp de grå portarna till Concorde Room. En stor anledning till att vi bokade BA var just att komma åt Concorde Room. Concorde Room levererade. Riktigt bra bar med ett stort och fint utbud av dricka. Skön terrass med utsikt över plattan. Uppmärksam service. Här trivs man. Cabanorna såg inbjudande ut. Restaurangen hade säkert vart trevlig att testa. Vi hade bättre grejer för oss. Tung betting på startande flygbolag från terrassen med rosébubbel. Blir inte bättre än så. Tiden gick snabbt. Ner till tåget och i ilfart mot gaten.

bild22.jpg
Concorde Room. Terrassen. Rosésuccé.

bild23.jpg
Terrassen. Övergött.

bild24.jpg
Baren. Lyxsupa.

Första anblick av BAs nya F var att den såg trevlig ut. Fräscht och stilrent. Sedan kom folket. Kändes som att strömmen av människor aldrig ville ta slut. Vart skulle alla sitta? En känsla av torgskräck kröp på oss. Trängre än på Londons bussar. Vem har kommit på idéen att trycka in 14 stolar i nosen på en 747? Själva servicen havererade lite när det satt en snefull 78-årig gubbe från Hollywood och tjurade på 1A. Inte mycket som de stackars flygvärdinnorna kunde göra för att lyfta humöret för denna herre trots tappra försök. Hans entourage var lite mer stillsamma och höll humöret uppe med den del av bubblet som vi inte hann halsa i oss.

bild25.jpg
BAs nya första klass. Trevlig.

bild26.jpg
Stolen. Bekväm.

En liten detalj är att alla i F och främre delen av C klass kabinen delar på två småtoaletter. Ständig kö. Mr Hollywood fick frispel efter att en herre från C klass varit inne och grisat ner toaletten precis före honom. En stackars steward fick ligga på knä och skrubba rent innan herren återvände till sin syrgas på 1A. Förövrigt en korrekt och trevlig herre.

bild27.jpg
Mr. Hollywood.

Ska sluta gnälla nu. Hade det riktigt bra men BA är inte riktigt i nivå med de bästa asiatiska flygbolagen, Lufthansa eller Swiss i första klass. Tyvärr. Det var ändå ca 10,5 snabba timmar. Trevligt att ha testat men kommer att dröja tills Concorde Room och BA F får besök av oss igen.

Flight: UA 1134
Bolag: United Airlines
Flygplanstyp: B737
Sträcka: LAX-LAS
Flygtid: 1:16
Kabin: First


Ett par timmar i UAs inrikeslounge. Finsprit kostade som vanligt pengar. Bud lighten flödade. Inrikesflygningar i USA är aldrig mer än halvbra. Inget personligt. Bara är så. Hade det stora nöjet att ta sista UA flyget från LAX mot LAS. Att ladda på under denna korta flygning var trevligt. Vegas är alltid sig likt. 30 timmar på plats. Resans absolut längsta stopp.

Flight: US 478
Bolag: US Airways
Flygplanstyp: A320
Sträcka: LAS-DCA
Flygtid: 4:24
Kabin: First


Lämnade strippen bakom oss i taxi. Smidig incheckning och en öde flygplats. Förmiddag verkar inte vara rusningtid på McCarran International Airport. Prövade en för oss ny lounge. Amex Centurion. Personlig service i divanerna. Härlig bar och ätbar loungemat. United Club loungen har lite att jobba på i jämförelse. Denna skapelse borde finnas på fler flygplatser.

bild28.jpg
AmEx Centurion Lounge.

bild29.jpg
Vätskedepå.

bild30.jpg
Avslappnande.

bild31.jpg
US Airways Domestic First.

En skinnfåtölj och lite alkohol. Sen var det tummen i munnen och fyra timmars djupsömn. Tyvärr en flygning där vi omöjligt kan recensera varken mat eller service. Vaknade upp först vid den otroligt snäva inflygningen ner mot Ronald Reagan Washington National Airport. Smidig flygning. Taxi mot Hilton Washington. Fredagskväll. Bara att ladda på.

bild3211.jpg
Vita Huset.

Egentligen enbart en anledning till att vi åkte via Washington. Vita huset. Enda sightseeingen som genomfördes under resan var en 30 min promenad från hotellet ner mot Vita huset. 5 minuter på plats och taxi tillbaka till hotellet. Sedan vidare mot Washington Dulles International Airport.

Flight: UA 950
Bolag: United Airlines
Flygplanstyp: B772
Sträcka: IAD-BRU
Flygtid: 7:25
Kabin: First


Började fint. Global First incheckningen hade inte öppnat. Vi öppnade den. Våra förbokade platser i mitten på rad två skrevs prydligt ut. Ner till en öde säkerhetskontroll och vidare in i den smala labyrint (varför ska det vara så trångt på flygplatserna i USA?) som ledde till United Global First loungen. Några timmar att beta av och Coronan tar slut. Dramatik.

bild3311.jpg
Lounge. Ladda på.

bild34.jpg
Hela loungen.

Boardingen gick smidigt och utan kö. Ytterligare en vänstersväng, genom C klass och vidare fram till våra gråa Global First stolar. Åtta stolar i första klass, varav sex blev upptagna. Två glada flygvärdinnor modell äldre tog emot oss. Välkomstbubbel. Skumpa ur en liten miniatyrflaska ner i ett shotglas av plast. Det är UA i ett nötskal. Smällar man få ta.

bild35.jpg
United Global First.

Strax efter att skylten för säkerhetsbälten släcktes dök två kaptener/styrmän upp och intog vant var sitt fönstersäte på vår rad och drog snabbt fram en gardin. Crew-rest. Som en privat svit. Trevligt för dem. Sov mer än vad vi gjorde. Knappast något som ökar premiumkänslan.

bild3611.jpg
Crew svit.

Lagom till middagen efterfrågades pyjamaser. Visste av erfarenhet svaret, men ibland sker mirakel. Dock inte denna gång. Fick genom ett glatt leende och ett skratt veta att vi satt på ett United flygplan och om vi nu ville ha pyjamas skulle vi bokat med Lufthansa till Europa (Jo tack det hade vi gärna gjort ...). Istället för pyjamas kunde damen erbjuda sundaes istället. Rätt smarrig, men ingen pyjamas.

bild3711.jpg
Uniteds pyjamas.

Allt som allt en ok resa till Bryssel som gick på rekordtid. United F är och kommer alltid att vara en nödlösning vid alla typer av bokningar. Däremot såg Uniteds C klass än en gång väldigt inbjudande ut.

Flight: SK 675
Bolag: SAS
Flygplanstyp: A320
Sträcka: BRU-CPH
Flygtid: 1:30
Kabin: SAS Plus


Över tre timmar i en överbefolkad Brussels Airlines lounge. Kriga för sittplatser och köa till dricka. Fint ska det vara. Kan dock inte skylla på loungen i detta fall. Bästa sättet att slippa folk i sin lounge är att göra som SAS. Öppna loungen 30 min innan avgång och lagom till boarding. Bra där SAS.

Ett nytt och fräscht SAS flygplan stod och väntade på oss vid gaten. Halvfullt flyg och en relativt kortflygtid gjorde att flygningen avverkades smidigt. SAS Plus leverande det som SAS Plus ska leverera. Macka och mousserande. Inget som stack ut och inget att klaga på. Efter en flygtid på 58h 35min och 26994 flugna miles i bagaget så traskade vi genom tullen och ut i kylan...

/flying & VonMögen
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Tack för en riktigt bra skriven berättelse. Bra balanserad rapport om upplevelsen av BA First också...

Mvh
/NotRyan
 
  • Gilla
Reactions: Alx

Palazzi

Medlem
Fantastiskt bra rapport!

Man blir ju dock lite nyfiken på varför Mr. Sutherland (Sr.) var så deppig.... Hunger Games 2 mottogs dåligt?
 

flybob

Medlem
Trist med missad F-resa :( Hur många slantar var det i kuvertet (även om det inte kan ersätta den förlorade upplevelsen!).

Tack för rapporten!
 
Toppen