Senaste nytt

Fri dryck och snacks som Star Alliance Gold på SAS-flight i Eco?

Agö

Medlem
Och för några år sedan, vem tror Ni fick ett av de bästa rummen (svit) på BCs julfest på Radisson Strand som CCG? Trots att många av medlemmarna här var/är CCC.
Måste vara min negativa karma. Jag fick det minsta enkelrummet jag sett, in mot gård. Som CCC.:D
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Sakoz

Medlem
Måste vara min negativa karma. Jag fick det minsta enkelrummet jag sett, in mot gård. Som CCC.:D
Agö jag har aldrig märkt av någon dålig Karma hos Dig, var har du gömt den i sådana fall? :) Du var nog mer fokuserad på julfest än att be om uppgradering, men i ärlighetens namn fick jag också ett sådant rum med fönster inåt gården... till att börja med.

Nu har moderator rensat lite i tråden så nu ska vi nog ta oss i kragen är det tänkt. :)
 

Maja

Medlem
Har aldrig varit med om att få gratis snacks som EBD någonsin. Drycken kommer sällan självmant heller, men det brukar vi ju diskutera i andra delar av detta forum... :) Rimligtvis borde väl dryck/enklare snacks ingå på ett bolag som SAS oavsett serviceklass, så ännu konstigare vore det väl då om man började bjuda på detta till guldmedlemmar i andra program som det är nu.
Blev väldigt konfunderad nämligen då jag tyckte mig se att någon viftade med ett guldkort (från vad jag trodde var någon Star Alliance-bolag då jag inte såg att det var EB) när jag flög från CPH till GOT häromveckan och verkade mena att såväl dryck som snacks skulle vara gratis.

Såg aldrig hur det slutade då jag satt för långt ifrån, men det föranledde till min fråga här.

@Jonas C Japp, det kan man tycka, men händelsen ovan gjorde att jag började fundera på om jag fått något helt om bakfoten. Uppenbarligen inte då jag var tämligen säker på att mitt Guldkort inte gav mig något som var gratis alls ombord på flighten och det har även flera här bekräftat. Allt är dock inte självklart bara för att man har ett guldkort. Alla är inte lika resvana som dig. ;)
 

Anfield

Medlem
Det gäller bara för SAS Diamond att man får fri dryck. Snacks etc är inte gratis, även om det inte är ovanligt att de bjussar på det också ibland.


Jag beställde typ hela dryck sortimentet på en flight till Dublin plus en påse nötter i GO, och fick beta 25 kronor för nötterna kändes lite komiskt. Men jag klagade absolut inte utan satte mig och fikade igenom sortimentet.
 

Bimme

Ny medlem
Hittade denna tråden lite sent, men har länge undrat över detta.
Jag har i princip aldrig få gratis dryck med EBG, men för något år sedan på SAS mellan CPH och Tokyo beställde jag och betalade för premiumvin då flygvärdinnan frågade om jag ville ha en flaska med det vanliga vinet också, gratis. Jag tackade ja, varefter hon frågade om jag ville ha ytterligare en, hon sa att hon kunde ge mig 3 flaskor! Tyckte 2 räckte bra och tackade nej till resten. Men vad var det för regel som hon berättade om? Har inte hört om det någonstans.
 

agehall

Medlem
Men vad var det för regel som hon berättade om? Har inte hört om det någonstans.
Vet inte hur många som ber om mer än tre flaskor vin samtidigt, så det kanske inte är så vanligt att någon hör talas om en sådan regel.

De flesta bolag brukar ha någon form av policy för hur mycket alkohol de lämnar ut samtidigt. KLM hade tex (iallafall för några år sedan) som policy att passagerare bara fick en alkoholhaltig dryck åt gången, så en öl och en flaska vin var tvärnej. Svep ölen och be snabbt om en flaska vin var däremot OK.
 

fcx

Medlem
Hittade denna tråden lite sent, men har länge undrat över detta.
Jag har i princip aldrig få gratis dryck med EBG, men för något år sedan på SAS mellan CPH och Tokyo beställde jag och betalade för premiumvin då flygvärdinnan frågade om jag ville ha en flaska med det vanliga vinet också, gratis. Jag tackade ja, varefter hon frågade om jag ville ha ytterligare en, hon sa att hon kunde ge mig 3 flaskor! Tyckte 2 räckte bra och tackade nej till resten. Men vad var det för regel som hon berättade om? Har inte hört om det någonstans.

På just flyg till/från Tokyo är det fri dricka för alla, även i ekonomiklass.
 

pqvst

Medlem
Fri dryck är det väl inte? Är väl enbart så att alkoholhaltiga drycker ingår till maten även för Economy?

Ja, alkoholhaltiga drycker verkar ingå till maten. Jag la märke till detta på mitt senaste flyg, då jag inte behövde visa mitt diamond kort när jag ville ha en öl. Däremot behövde jag visa det när jag ville ha en läsk mellan måltider.

Har det alltid varit så? Varför har just flyget till Tokyo andra regler?

Generellt sett måste jag säga att flygen till/från Tokyo alltid har riktigt bra service (jämfört med andra SAS long-haul).
 
Toppen