Senaste nytt

Frequent flyers The sad, sick life of the business traveller

agehall

Medlem
Det har ju hänt mer än en gång att man vaknat och inte vet vilken stad man är i. Eller att man går till rumsnumret man hade natten innan.

För mig är det helt uppenbart att det tär på att resa mycket. Det finns saker man kan göra för att lindra det och det är nog lite personberoende hur man gör det bäst. För mig är det att själv få styra över hur resandet sker, dvs vilka flighter och transitpunkter man har.
 

niksal

Medlem
För mig som far till två små pojkar är det absolut värsta det dåliga samvetet man får av att vara mycket borta och att hemmet sköts helt av frun. Visst är det tungt med tidiga avgångar, sena ankomster till hotell, dagar där kosten består av loungemat etc men det är inget mot det dåliga samvete man har av att inte vara hemma. Men jobb är jobb och i dagsläget är alla projekt utomlands.
 
Allt det här är också värt att tänka på när man pratar om piloter och kabinbesättnings yrken. Det har förvisso ändrats lite nu med LoCo-intåget då många bolag nu skär ner på nattstopp men jag har pilotvänner som sover borta varje vecka och aldrig kan planera stadiga tider.

Jag själv jobbar skift men jag har åtminstone ett fast mönster som jag kan planera efter. Många inom flyget idag har inga fasta scheman utan man arbetar tillsynes nästan helt slumpmässigt. Dessutom har besättning standby-dagar som kan vara allt ifrån att sitta på jobbet i några timmar och rulla tummarna till att flyga en 4-timmarsflygning och tillbaka med ett försenat flygplan. Det är självklart stor skillnad mellan att rulla tummarna och en arbetsdag som är precis på gränsen till max tillåtna. Jag själv flög UK-Grekland och tillbaka förra sommaren och skuggade piloterna och deras arbetsdag den dagen var nästan 12 timmar.

Jag har gjort två arbetsresor på nästan tre år och bägge gångerna slog det mig hur otroligt tråkigt det lätt blir. Man har sina åtaganden på dagen och sen sittar man själv och äter middag, man sitter själv på hotellet och ser på TV eller läser en bok. På samma sätt är det säkert skönt som pilot/kabinbesättning att se nya platser, men åttonde gången på två år du är i Johannesburg på ett slitet hotell efter att ha jobbat 12 timmar har nog charmen försvunnit lite.


Sen tycker jag det är intressant att artikeln säger att i Sverige står 3% av befolkningen för 25% av internationellt resande. Då sägs det ändå att affärsresandet gått ner betydligt dom senaste tio åren.
 
Det där med att inte vara säker på var i världen jag vaknat upp känner jag igen. Hotellrum tenderar att se väldigt lika ut efter ett tag, oavsett om det är i Bangkok, Boston eller Borås...
 
F

FCT

Guest
För mig som far till två små pojkar är det absolut värsta det dåliga samvetet man får av att vara mycket borta och att hemmet sköts helt av frun. Visst är det tungt med tidiga avgångar, sena ankomster till hotell, dagar där kosten består av loungemat etc men det är inget mot det dåliga samvete man har av att inte vara hemma. Men jobb är jobb och i dagsläget är alla projekt utomlands.
+1 men med skillnaden att jag inte har dåligt samvete av att hemmet sköts av sambon, utan av att man missar tiden med sitt barn.
 

niksal

Medlem
+1 men med skillnaden att jag inte har dåligt samvete av att hemmet sköts av sambon, utan av att man missar tiden med sitt barn.
Precis så. Det finns inget värre än när barnen vänder bort blicken i protest efter en arbetsresa. Så när man precis fått spendera ett par dagar med dem är det dags att resa igen...
 
  • Gilla
Reactions: FCT
F

FCT

Guest
Precis så. Det finns inget värre än när barnen vänder bort blicken i protest efter en arbetsresa. Så när man precis fått spendera ett par dagar med dem är det dags att resa igen...
Min dotter brukar ibland vända ansiktet upp i luften och säga titta flygplan. Pappa flyga! :(
 
Toppen