Senaste nytt

Från juli 2014 försvinner möjligheten att köpa poäng på Miles & More

Jakob K

Medlem
Frequent Flyer programmet är inte i första hand till för att ge oss förmåner - det blir en bieffekt. Programmet är till för att driva nybokningar!!!!

Jo men detta var ju min poäng.

Faktum är ju det att jag trots att jag är EBG (samt kunde säkerställa status med kampanj i höstas) så valde jag att byta till M&M i februari.

Jag flög in ett SEN till LH Group mellan feb och april i år. (Grattis LH group)

Uppenbarligen hjälpte inte SAS tanke med EBG att behålla mig som lojal kund....

Varför?

Jo därför att EBG inte ger mig några förmåner. Det enda mätbara - för mig användbara som jag kan komma på är fasttrack på arlanda. SAS sk. skandinaviska attityd och deras jantefasoner är inget som tilltalar mig. Jag har aldrig blivit uppmärksammad eller känt att jag som EBG fått nån uppskattning - och detta är ju en följd av att man "ger bort" EBG/EBD. Gratis är inget värt - det är ju en grundregel inom sales och marketing.

mvh
 

011430121

Medlem
Jag håller med dig där Jacob K. Tyvärr är de flesta program ganska urvattnade och för enkla att nå status i, förutsatt att man faktiskt flyger lite. EBD hos SAS är nivån jag skulle ha lagt EBG på om jag hade bestämt...

@agehall jag är helt överens med Dig att det är för lätt att nå guld på SAS,
minnas att i slutet av 90 talet så behövdes det 110K EB poäng för att nå EBG, dessförinnan var det 90K
Idag tycker jag att det "strös" poäng över medlemmarna.
 

johhenrik

Medlem
Jag håller med dig där Jacob K. Tyvärr är de flesta program ganska urvattnade och för enkla att nå status i, förutsatt att man faktiskt flyger lite. EBD hos SAS är nivån jag skulle ha lagt EBG på om jag hade bestämt...

Jag håller inte riktigt med. Vilka program är speciellt svåra för oss som reser longhaul i business? En resa till SFO på BA, och man har BAEC Silver med god marginal om man planerar den rätt. 2 resor, man är BAEC Gold. Inte ens på SAS kan man lyckas med det. ;)

Jag är inte ute efter att på något sett säga något är bättre eller sämre, utan min poäng är att reser man longhaul och business, då är guld ganska enkelt i nästan alla program. Lägg på om man har avtal, då blir det ofta ännu enklare, då man ju brukar komma åt bättre bokningsklasser.

Jag har kollegor som reser en del, men mestadels Norden och lite Europa, de är inte EBG. De flesta av SAS kunder flyger inte longhaul och då får man ju allt kämpa lite för att få status om man inte veckopendlar eller liknande.
 

mha321

Medlem
Jag har kollegor som reser en del, men mestadels Norden och lite Europa, de är inte EBG. De flesta av SAS kunder flyger inte longhaul och då får man ju allt kämpa lite för att få status om man inte veckopendlar eller liknande.

Det finns en klar skillnad i programmen mellan longhaul och short. Lufthansa t.ex. är ju bara marginellt intresserade i Europatrafiken annat än den som går som matartrafik till longhaul (se bara på germanwings-hanteringen). Därför är de intresserade av ett lojalitetsprogram som främjar de som flyger mycket longhaul. Dessutom i första hand dyra klasser. Konkurrenterna är BA, AF och mellanöstern-bolagen.

SAS fokus är Norden och Europa-trafik, longhaul är mer en "jajustja, vi har det också". Alltså är programmet fokuserat mot det. Konkurrenterna är Norwegian och Ryanair, och alltså är det viktigt att ha gränsen tillräckligt låg så att hyfsat många av de som flyger just dessa linjer faktiskt kan ta del av fördelarna.

De flesta använder ju programmet för att driva in business till det egna flybolaget. Inte för att driva in medlemmar till programmet i sig, även om det också säkert kan vara lönsamt.

Det som gör det hela lite "konstigt" är ju att *G är samma sak oberoende av vilket bolag du fått det på. Egentligen borde kanske *G som det ligger nu på de flesta motsvara Frequent Traveler på LH, och det borde finnas en *-motsvarighet till EBD/SEN osv som var den som faktiskt gav mer. Där "gold" gav fördelar i första hand på egna bolaget, och nivån över gav det alliance wide.

Det går helt enkelt inflation i vad "gold" betyder. Precis som businessclass på longhaul idag motsvarar vad du hade i first class för inte så länge sedan...
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inte ute efter att på något sett säga något är bättre eller sämre, utan min poäng är att reser man longhaul och business, då är guld ganska enkelt i nästan alla program. Lägg på om man har avtal, då blir det ofta ännu enklare, då man ju brukar komma åt bättre bokningsklasser.

Nej nej nej, det är inte så enkelt att bli Uzbekistan Airways UZ AIR PLUS Gold. ;) (Ja, jag vet. Du skrev "nästan" alla program)
Det är på sätt och vis svårare än att bli HON Circle member.

UZ AIR PLUS skrev:
Elite Club

We are pleased to offer our UZ AIR PLUS Silver and Gold cardholders to join the Elite Club and get additional benefits.
If you have accumluated 150 000 points you will be presented a Silver Card.
If you have accumulated 200 000 points on your Silver Card you will be presented a Gold Card.
Totalt 350.000 poäng (motsvarande 350.000 km) krävs för att bli UZ AIR PLUS Gold.
Endast på Uzbekistan Airways flygningar. Hårda bud.

About our program - UZ AIR PLUS
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Nej nej nej, det är inte så enkelt att bli Uzbekistan Airways UZ AIR PLUS Gold. ;) (Ja, jag vet. Du skrev "nästan" alla program)
Det är på sätt och vis svårare än att bli HON Circle member.


Totalt 350.000 poäng (motsvarande 350.000 km) som krävs att bli UZ AIR PLUS Gold.
Endast på Uzbekistan Airways flygningar. Hårda bud.

About our program - UZ AIR PLUS

Haha, jag hade den i åtanke när jag skrev det, men jag kom inte på vilken det var, mindes bara din gamla postning. :)
 

agehall

Medlem
Jag håller inte riktigt med. Vilka program är speciellt svåra för oss som reser longhaul i business? En resa till SFO på BA, och man har BAEC Silver med god marginal om man planerar den rätt. 2 resor, man är BAEC Gold. Inte ens på SAS kan man lyckas med det. ;)

Jag är inte ute efter att på något sett säga något är bättre eller sämre, utan min poäng är att reser man longhaul och business, då är guld ganska enkelt i nästan alla program. Lägg på om man har avtal, då blir det ofta ännu enklare, då man ju brukar komma åt bättre bokningsklasser.

Jag har kollegor som reser en del, men mestadels Norden och lite Europa, de är inte EBG. De flesta av SAS kunder flyger inte longhaul och då får man ju allt kämpa lite för att få status om man inte veckopendlar eller liknande.

Jag tycker BAEC också har för låg ribba.

Kom ihåg att jag har lite skruvad syn på vad "resa mycket" innebär. I min värld så ska du ligga på över 200k flugna miles och/eller över 200 flighter för att nå toppstatus. Skulle man ha dessa krav skulle man även kunna erbjuda förmåner för de som uppfyller dem. Själv låg jag ju en bra bit över detta när jag reste mycket men nu är jag inte ens i närheten.

Jag kommer att fortsätta hävda att det är på tok för lätt att nå status i de flesta program, UZ Air Plus undantaget.
 

johhenrik

Medlem
Våra referensramar är ju olika. Jag har också halverat mitt resande och är nere i runt 140k miles per år i distance. Visst skulle man kunna ha högre nivåer, men poängen bör ju vara att skapa lojalitet, Om man inte fick någon lojalitetsbonus förrän man flyger mer än 0,0001% av befolkingen, då skulle lojalitet aldrig uppstå för de flesta tror jag. :) Sen kan man allt ha lite olika sett att skapa lojalitet. Belöna vissa biljetter framför andra, det tycker jag är helt okej. Jag vet inte ens vilken väg som är bäst, men jag tror att SAS väljer nog detta lite på guldvåg och är nog inte helt off. Jag har också svårt att tro att LH är helt världsfrånvända. De lär nog ha gått igenom en hel del data innan de tagit de beslut som de har tagit.
 

agehall

Medlem
Fast jag tycker man lurar sig själv lite. Klart FFPs är till för att skapa lojalitet, men om jag som medlem inte får ut mer än subjektiva värden så är det iaf för mig tveksamt varför jag ska vara lojal...

Det eviga problemet är ju att om alla har status så är alla ändå på samma nivå.
 

johhenrik

Medlem
Vi har nog olika saker vi värdesätter såklart. Själv är loungen viktigare än att adresseras med namn på flyget. Fasttrack viktigare än extra eurobonuspoäng som ett par exempel. Men visst, om det var som så (vilket det säkert är ibland) att det är samma kö i Fattrtack som i vanliga, då fyller det ju föga nytta. Dock har det varit okej för mig när jag reser. Sen var sweetspot är, det kommer säkert justeras. SAS problem är väl dock inte för många resenärer, utan för få, så det händer säkert inget där inom snar framtid. Dock skulle jag väl tro de kommer prova sig fram med vad EBD betyder etc.

Jaja, nu är vi väldigt off-topic i en dock intressant diskussion som säkert förts här tidigare. :)
 
Toppen