Senaste nytt

Från juli 2014 försvinner möjligheten att köpa poäng på Miles & More

Palazzi

Medlem
Det låter som den vettigaste förklaringen. När jag har tittat på deras kampanjer konstaterar man snabbt att det inte är någon större vits att köpa mil när man jämför med andra program. Är det någon här inne som köpt? Vi är ju trots allt ganska köpgalna när det är bra erbjudanden:D Är intresset lågt i ett community som BC.se, lär det vara noll hos mera "normala" resenärer.

Eller högre, då de saknar referenspunkter :). Programmet har ju ett högt medlemsantal, så något köp blev det nog..
Om gemene medlem i Miles & More känt till t.e.x Lifemiles, till den grad vi gör, hade det säkert blivit än färre köp (om möjligt).

Dock håller jag med om det huvudsakliga resonemanget - intresset för tjänsten var troligen låg. Varje företag bör ju väga utgifter vs förtjänst. Säkert så att få medlemmar ens kommer reflektera över att möjligheten försvinner.
 

gdaily

Medlem
Noterade för övrigt att man kan föra över Melia points till Miles&More med en växlingskurs på 2:1. Melia points går dessutom att köpa ganska billigt, så jag tror nog att det är en bättre affär. Kanske kan vara något för @gdaily?
Tidigare kunde man föra över de Melia-poäng man fick i olika kampanjer, men den luckan har de täppt till. Tyvärr.
Om rena köpepoäng går att överföra till M&M vet jag inte, jag tänker inte testa då jag tömt mitt M&M-konto helt och hållet (bara 2k poäng kvar som snart förfaller) och tänker inte fortsätta samla poäng till M&M.
 

agehall

Medlem
Du missuppfattade nog mig lite. Min poäng är att M&Ms erbjudande är ganska dåligt = få köper = dyr infrastruktur som ingen använder = plockas bort..

Exakt, precis som alla utom just USDM och LM. SAS har ju tex precis samma upplägg och jag tror inte någon köper där heller...
 

Jonas C

Medlem
Exakt, precis som alla utom just USDM och LM. SAS har ju tex precis samma upplägg och jag tror inte någon köper där heller...

Tror nog att SAS skulle kunna vända på lönsamheten om de adopterade samma koncept som USDM/LifeMiles. De tjänar ju trots allt ett par hundra dollar per bokad bonusresa (t.ex köp av miles $2200, award i First till Asien t/r -$1500 = $700 i vinst).
 

johhenrik

Medlem
Tror nog att SAS skulle kunna vända på lönsamheten om de adopterade samma koncept som USDM/LifeMiles. De tjänar ju trots allt ett par hundra dollar per bokad bonusresa (t.ex köp av miles $2200, award i First till Asien t/r -$1500 = $700 i vinst).

Nu har jag iofs ingen som helst kunskap här, men spontant har jag svårt att se att de skulle kunna tjäna så mycket på sitt EB-program här att de skulle vända sin lönsamhet. Det ska säljas rätt många miles då. SAS problem ligger nog inte i att locka några tusen till att köpa biljetter, utan att locka tio- kanske hundratusentals till att köpa biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag iofs ingen som helst kunskap här, men spontant har jag svårt att se att de skulle kunna tjäna så mycket på sitt EB-program här att de skulle vända sin lönsamhet. Det ska säljas rätt många miles då. SAS problem ligger nog inte i att locka några tusen till att köpa biljetter, utan att locka tio- kanske hundratusentals till att köpa biljetter.
Jag har ingen koll på lönsamheten av själva köp/sälj av flygpoängen men flygbolaget kan låna pengar nästan gratis.
Tills kunden använder poängen har flygbolaget kunnat låna pengar utan ränta.
 

johhenrik

Medlem
Jag har ingen koll på lönsamheten av själva köp/sälj av flygpoängen men flygbolaget kan låna pengar nästan gratis.
Tills kunden använder poängen har flygbolaget kunnat låna pengar utan ränta.

Absolut är det så, men hur många köper egentligen 100.000 USDM miles per år? Räknat på sajten här är det ju något tiotal som är såpass aktiva. Det betyder att US har lånat ett par hundratusen. Det är soppan till en flight, lär inte påverka resultatet nämnvärt, då större delen måste bokföras som en skuld, framtida intäkt, hur det nu är. Redovisning är inte min grej. :) Iaf, jag tror inte det är så många i världen som leker miles-spelet som hardcore folk här eller på FT gör. De flesta som köper miles tror jag gör det för att toppa upp.

Men men, som jag sa, jag sitter bara och gissar, men i min bekantskapskreps (ex BC-folk så klart) så har jag bara hört om folk som köpt några tusen för att toppa.
 

Tockstew

Medlem
Den möjliga nytta är väl att programmet i sig blir attraktivt så att t.ex. Eurobonus kan attrahera andra samarbeten som i sin tur genererar cash? Vad vet jag men så tror jag att allt hänger ihop.
 
Toppen