Senaste nytt

Frågor om SAS EuroBonus American Express

Steve

Medlem
Är det värt att skaffa även SAS Mastercard + SAS Diners för poängen. Finns det någon nackdel med flertal kreditupplysningar på kort tid?
 

agehall

Medlem
Är det värt att skaffa även SAS Mastercard + SAS Diners för poängen. Finns det någon nackdel med flertal kreditupplysningar på kort tid?

Klart du ska ha alla tre.

Jag hävdar att det där med antal kreditupplysningar är en myt. Har man ordnad ekonomi i övrigt så är det inga som helst problem.
 

Xilan

Medlem
Finns det någon nackdel med flertal kreditupplysningar på kort tid?
UC beräknar hur stor risk det är för att man ska få en betalningsanmärkning. De väger in massor av olika faktorer baserat på de senaste 12 månaderna. Bl.a. Hur många krediter man har, till hur stor del man utnyttjar dessa, om trenden är att man tar fler och fler krediter eller tvärtom, vilken inkomst man har. En faktor är hur många förfrågningar man har haft de senaste 12 månaderna.

minUC - Hur mäter Mitt Kreditbetyg min risk att få en betalningsanmärkning?

Det påverkar alltså, men om en förfrågning hit eller dit gör ingen stor skillnad alls.

OT:
www.minuc.se såg jag för ett tag sedan att UC bedömer att det är 0,4% risk att jag ska få en anmärkning.
 

Carolinka

Ny medlem
Hej!

Superny här och nyss återflyttad till Sverige så nu kommer en massa rookiefrågor som jag inte hittat svar på i forumen. Visste inte var jag skulle posta detta men uppskattar guidance, sorry om jag är off topic.

Anyway - Nyss ansökt om ett Eurobonus amex Premium, har Guld på Turkish Airlines.

Skulle ansöka om ett Elite med inbjudan men tog Premium istället först då jag ville testa hur det fungerar. Behöver dessutom bara 3.000 poäng till innan januari på mitt Miles& Smiles för att förlänga ett år till så jag flyger nog med Turkish Airlines ett tag till - statuspoängen för Elite och ett eventuellt EB Silver kändes därför lite som en waste. Min intjäningsperiod på Eurobonus är Januari-December.

1. Hur tycker ni att amex kortet fungerar rent generellt, kan ni betala lite överallt eller är det ofta ni får dra fram ett annat kort istället?
2. Har ni några "snabba tips" för intjäning av poäng med Turkish Airlines om jag inte har all tid i världen att flyga omkring?
3. Vet ni vad som händer om jag betalar ett flyg med mitt Eurobonus amex men reggar mitt Turkish Airlines för miles, det borde väl inte vara några problem?
4. Några andra tips för nya medlemmar?

Tusen tack!
Caroline
 

palmen

Moderator
Hej!

Superny här och nyss återflyttad till Sverige så nu kommer en massa rookiefrågor som jag inte hittat svar på i forumen. Visste inte var jag skulle posta detta men uppskattar guidance, sorry om jag är off topic.

Anyway - Nyss ansökt om ett Eurobonus amex Premium, har Guld på Turkish Airlines.

Skulle ansöka om ett Elite med inbjudan men tog Premium istället först då jag ville testa hur det fungerar. Behöver dessutom bara 3.000 poäng till innan januari på mitt Miles& Smiles för att förlänga ett år till så jag flyger nog med Turkish Airlines ett tag till - statuspoängen för Elite och ett eventuellt EB Silver kändes därför lite som en waste. Min intjäningsperiod på Eurobonus är Januari-December.

1. Hur tycker ni att amex kortet fungerar rent generellt, kan ni betala lite överallt eller är det ofta ni får dra fram ett annat kort istället?
2. Har ni några "snabba tips" för intjäning av poäng med Turkish Airlines om jag inte har all tid i världen att flyga omkring?
3. Vet ni vad som händer om jag betalar ett flyg med mitt Eurobonus amex men reggar mitt Turkish Airlines för miles, det borde väl inte vara några problem?
4. Några andra tips för nya medlemmar?

Tusen tack!
Caroline
1: Jag kan betala med det på ungefär 80% av alla ställen jag handlar på i Sverige och på nätet. Vissa mindre restauranger tar det inte och mindre butiker. På de stora kedjorna fungerar det oftast med Amex.
2: Om det bara är 3000 poäng går det nog att snabbt flyga in genom en helgresa i europa. Var kampanj till spanska sydkusten med SAS förra torsdagen och den resan ger mer än 3000 poäng om jag förstod det rätt. Pris var ca 700 kronor.
3: Det är inga problem, vilket kort du betalar med spelar ingen roll för var du får dina poäng för flygningen. Antingen registrerar du ditt Turkish Airlines kort vid bokningen eller vid checkin.
4: Om du har möjlighet att spendera 150k på kortet innan nyår så gör det för vouchern, annars är det bara sikta på en voucher till nästa år istället. Välj butiker utifrån vilka som tar amex :)

PS
Ändrade lite i ditt inlägg, vi försöker att undvika förkortningar och TA är dessutom inte rätt förkortning för Turkish Airlines, ska vara TK i så fall om man ska hålla sig till IATA förkortningar.
 
Någon som vet när man får sin välkomstbonus efter att man har spenderat 15k? Är det först efter tre månader eller vid poängöverföringen den månad som man kom upp i 15 k spend på kortet? Eller någon annan variant?
 

ekf

Medlem
Någon som vet när man får sin välkomstbonus efter att man har spenderat 15k? Är det först efter tre månader eller vid poängöverföringen den månad som man kom upp i 15 k spend på kortet? Eller någon annan variant?
Om jag minns rätt så är det vid nästa ordinarie poängöverföring ("autosweep") som de kommer att dyka upp på EB-kontot. Har för mig att det syns på Amex-sidan innan dess dock... (under poängdelen)
 

aldrighemma

Medlem
Någon som vet när man får sin välkomstbonus efter att man har spenderat 15k? Är det först efter tre månader eller vid poängöverföringen den månad som man kom upp i 15 k spend på kortet? Eller någon annan variant?
Om du tittar på Amex hemsida så syns välkomst bonus samma dag som du ser köpet som tar dig över 15k. Bonusen står på samma rad som köpet som "Kampanjpoäng". Sen så dröjer det, som tidigare sagts, till nästa ordinarie poäng överföring innan du ser poäng på ditt EB konto.
 
Toppen