Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Oscar Petersson, 5 Januari 2018.

1. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För min del kan Thai gärna ställa in hellre än att flyga med gammal C i 2-2-2 config, och sedan hoppas att man blir ombokad på annat *A bolag. Fast då bokar dom säkert om till SAS och någon asiendestination där SAS just den dagen slänger in LN-RKP.

Kris, Buffy, Alf och 1 annan gillar detta.
  2. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vore ju dubbelvinst! Först får man baspoäng för att de bokar om Awarden till en revenueklass, sedan får man 30-60000p i RKP-bonus per person.

dino_81, chaudi, KennethL och 1 annan gillar detta.
  3. SAS har enhetlig Business class stolar i sin flotta förutom just på LN-RKP (före detta LAN flygplan) och de nämner inget om att det är en annan stolmodell på LN-RKP på sin webbsida.

Däremot har THAI olika Business class stolmodeller beroende på vilket flygplan det är och det skriver de också på sin webbsida.
    Därför anser jag att att det inte är riktigt samma sak som SAS fall med LN-RKP.

Royal Silk | Cabin Classes | Thai Airways

Sedan kan jag tycka att THAI kan dela ut gratis voucher som man kan använda på taxfree ombord som kompensation.
    På det viset förlorar de inte så stora pengar (för att man måste flyga med THAI för att använda vouchern) men se det som goodwill.
    Så gjorde Singapore Airlines när jag skickade klagomål till dem.

dino_81, Lounge Lizard, KennethL och 1 annan gillar detta.
  4. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror detta handlade om ett säreget bra crew från Thai. Mestadels äldre och rutinerade. Steward skämtade högljudd med raden bakom som undrade om de troligen fick tomt mellansäte, om att nej det skulle bli en bred, fet och illaluktande människa på den platsen. Bara ovanligt skönt gäng med bra humor.

Sen är jag övertygad om att ett leende och en positiv attityd hjälper oftast, så länge människan man pratar med har själv en sund syn på livet. Tror inte vi hade kommit någonstans genom att börja ställa krav och svina oss med crew. Tror faktiskt de tyckte det var skönt att inte få attityd på ett problem som händer säkert ofta

Daisy gillar detta.
  5. Buffy

Buffy Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Även jag flyger TG963 den 14e, då ses vi ombord.

OttoWallen gillar detta.
  6. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hör vad du säger och vart du vill komma. Du har en gedigen punkt i det du säger. Du har brtalat för en viss produkt, en viss standard, flatbed osv. Även om catrring består är det fortfarande en annan hårdvara.

Helt klart att jämföra, du har bokat en natt på Grand, det är fullbokat eller vad som och du blir förflyttad till Scandic utan vidare omtanke eller kompensation. Hur många på det hör forumet hade vänligt tackat ja till det? Speciellt då natten kostar mellan 15-20tkr som en C plats hos Thai gör. Ingen så klart.

Man kan dra det hur långt som helst, du bokar en svit men får ett standard rum. Du bokar en Mercedes AMG och får en Hyundai. Vi pratar om affärsverksamheter som styrs av pengar. Om inte produkten motsvarar det som utlovats bör således priset också justeras. Det minsta Thai SKA höra är att ge er ett vettigt ombokningsval med Star Alliance alt avbokning gratis.

Kai Groundstroem gillar detta.
  7. Jane Insane

Jane Insane Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu ska vi väl inte överdriva. Det är inte som om man plötsligt hamnar i Norwegian Ekonomi när Thai byter flygplansmodell. En mer rimlig jämförelse är att du bor på Grand, får ett rum på Grand, men det visar sig att den pekade i en annan riktning än du trott och du inte fick den fina utsikten som visades på bilderna på webben.

Det kanske ändå kan motivera en viss kompensation, jag säger inte emot det. Men om det är som @Dr. Miles skriver, att Thai trots allt är tydliga med att de har olika utrusning och inte garanterar (implicit eller explicit) att man får något visst utförande, så kan det bli uppförsbacke. Då är det ju närmare att jämföra med att hyra bil, tro att man ska få en Golf för det brukar man få, och så kräva kompensation om det råkade bli en Kia istället.

Daisy, KennethL, ekf och 2 andra gillar detta.
  8. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När bokade du?
    Att TG962/963 skulle flygas av en 777-200 har varit känt för mig sedan november, jag vet inte vad jag fått den informationen ifrån kan varit här på BC eller möjligen CHECK-IN.dk
    Nyheten för mig att 777-200 även flygs vissa dagar som TG960/961.
    Vad står det i det finstilta när man bokar, jag brukar bara kryssa i att jag har läst, står det något om att bolaget kan byta flygplanstyp?

palmen gillar detta.
  9. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Håller inte med. Flatbed vs 15 år gammal lie flat är inte samma sak. Business består av två upplevelser i luften hårdvara och mjukvara. Stolen är en viktig del i upplevelsen men också komforten. Jag vet eftersom jag den senaste månaden suttit i båda stolarna. Personligen upplever jag en enorm skillnad, och det i sig är en subjektiv upplevelse. I detta fallet byter du i din teori en Golf mot en 15 år gammal Kia dvs den tar dig fortfarande fram men inte alls med samma komfort eller klass som du initialt valde och var villig att betala för.

Thai är ett högst vinstdrivande företag i en öppen och högst konkurrerande marknad. Att rycka på axlarna som ekonomiskt vinstdrivande bolag och ge kunden vilken som helst produkt bolaget själv vill går emot en klok affärsbild. Jag ser inget problem med att Thai öppnar för en gratis refund alternativt låter boka om till annat datum/rutt om så kund önskar.

Alf, Agö och Kai Groundstroem gillar detta.
  10. Kai Groundstroem

Kai Groundstroem Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag bokade i november och det var tydligt att det skulle flygas av en 777-300, speciellt eftersom jag bokade platserna direkt och det var en 1-2-1 konfiguration. Om jag hade vetat att det skulle vara en gammal kabin i 2-2-2 hade jag över vägt andra alternativ helt klart i den prisnivån. T ex Finnair. Där har jag dock också blivit blåst och hamnat på deras urgamla gamla Airfrance plan till Thailand och det kanske startade en känslig nerv vad det gäller förväntan och leverans :)

011430121 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!