Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Oscar Petersson, 5 Januari 2018.

  1. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    OK jag förstår. Med lite tur kanske dom byter tillbaka innan det är dags. Jag önskar dig hur som helst en trevlig resa och jag hoppas det löser sig på bästa sätt.
     
    Kai Groundstroem gillar detta.
  2. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hur svårt skall det vara. SAS har kompenserat de som bokat business enligt vad SAS gör reklam för på sin A340 men hamnat på LN-RKP som inte har senaste kabinen. Helt rimlig och vettig kompensation.

    Thai har precis samma scenario med ett nerbyte från B77W till B772. Gör det enket Thai, kör med samma kompensation som SAS gör och var inte så krångliga så fort det gäller kompensation. Visst, det är bättre att sätta in ett sämre flygplan än att ställa in, men då ger man kompensation för sämre kabin. Det är inga astronomiska summor det rör sig om. Det handlar om goodwill. Vi pratar ju inte om lågprisbolag.
     
    Jane Insane, Agö och Kai Groundstroem gillar detta.
  3. Carl

    Carl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att det till stor del handlar om olika kulturer. Thailändarna är hur vänliga som helst så länge det går deras väg men att erkänna ett misstag eller kompensera sitter väldigt långt inne hos thailändare generellt. Där ligger nog en del av förklaringen skulle jag tro. Med det sagt så tar jag inte Thai Airways i försvar utan mer som ett konstaterande.
     
    Kai Groundstroem och Agö gillar detta.
  4. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Behöver inte vara så, den kan ha lagats till flygdugligt skick och flygits ner till Bangkok. På samma sätt som SAS plan som blev påkört i Chicago flögs till San Bernardino där den troligtvis väntar på något ytterligare reparation.
     
  5. Kai Groundstroem

    Kai Groundstroem Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att pudelns kärna är att Thaiairways liksom tydligen flera andra här tycker att det är helt ok att skita i att kunderna får en sämre upplevelse så länge de har löst transporten. Det är säkert ok i economy där produkten blir likvärdig men om man betalat runt 20 000 extra per stol för att få något alldeles extra så måste det till en annan servicenivå. Visst kan man försöka pussla om resan men de som åker med familj vet att det är massa logistik med annat som då ska lösas. Skolledighet, ändra hotelldatumen (och få samma bra rate), transfer osv osv. I-landsproblem, ja visst, men är inte hela detta forum ämnat för sånt? Jag har såklart kontaktat Thaiairways men det är lite goddag yxskaft. Nåja, nu har jag gnällt av mig och det kommer säkert bli bra ändå :).
     
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    fcx och Kai Groundstroem gillar detta.
  7. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    De var inte villiga att boka om t ex via Köpenhamn utan kostnad?
    Annars är det nog att klaga i efterhand som gäller. Thai byter ju plan väldigt ofta så det kan lika väl ändras tillbaks till 773 eller kanske en gammal 747 innan det väl är dags :)
     
    Kai Groundstroem gillar detta.
  8. Kai Groundstroem

    Kai Groundstroem Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag var själv skulle jag garanterat fixa ngt annat, men de andra är inte sugna på att byta ut mot mellanlandningar. Dessutom har vi varit extra noga med att pricka in TG963 som går direkt till HKT. Det är nog bara att bita i det sura. Vart mest pissed off när jag läste på flertalet ställen att 777/200 skulle vara så sliten och att det var omöjligt att sova i stolarna.
     
    Mattias Holmén gillar detta.
  9. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Kai Groundstroem gillar detta.
  10. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad är det som säger att Thai inte kommer att göra detta? Sas betalar inte ut ersättning i förväg utan efter flygningen om man själv begär den inget som sker automatiskt.

    Om flighten är 1 månad bort i tiden kan mycket ändras fram till dess också.

    Har man varit i kontakt med Thai och hört sig för om det går att boka om eller få flyga en annan rutt?

    Det stöder väl om något Thais uttalande om att den blev skadad på Arlanda och varit ur trafik för reparation. Man har onekligen testar en flygning men sen tillbaka till att vara grounded.
    Då är det med andra ord inte bullshit som det påstods tidigare.

    I slutändan är nog alla nöjda med att man inte ställer in flighten helt utan faktiskt kommer fram och får åka när man bokat. Självklart tråkigt för de som får en sämre upplevelse dock.
    Men att man inte ska kunna sova på dessa plan ger jag inte mycket för. Även om stolen lutar kan de flesta sova, jag sover personligen bättre på SAS LN-RKP än deras nya business då det blir rätt obekvämt i helt horisontellt läge för mig och hellre sover i lite mer "lounge-ställning".
     
    Last edited: 12 Februari 2019

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×