Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Capa

Medlem
Hej. Jag har en fråga till expertpanelen. Det är nog lite att skjuta sig själv i foten att ställa den här frågan till er, men försök besvara den med ett öppet sinne :).

Jag och min fru ska till Tokyo nästa höst. Vi har en voucher och 190.000 EB poäng i dagsläget. Flög nyligen i SAS Business och blev imponerad av produkten. Har ej flugit first class tidigare. Min fråga lyder; Ska vi bränna alla 190K poäng och försöka få till en resa i first till Tokyo med ett par stopp <24h på vägen dit och tillbaka samt ett par olika flygbolag? Fördelen blir att testa vår "first first" samt att vi får se lite annat än bara Japan. Nackdelen är att tiden på plats i Tokyo är mer begränsad (kanske 4-5 dagar av 9 dagar borta totalt).

Alternativet är att försöka hitta platser CPH-NRT och NRT-CPH i Sas Business. Fördelen är mer tid i Tokyo, betydligt lägre skatter (vi "sparar" kanske 6.000 kr totalt som istället kan läggas på hotell) samt nästan halva poängavbränningen (100K vs 190K). Har dragit in drygt 100K per år de senaste åren, men räknar med att kanske snarare blir ca 50-70K poäng i intjäning per år framöver. Så nog för att nyttja en voucher per år i long haul (för en person) men helt klart inte en long haul för två personer varje år. Jag tyckte SAS Business var väldigt bekvämt och bra, men det kanske skiljer mer än jag föstår mellan SAS Business och att åka första klass.. Både på marken och i luften.

Jag hade inte ställt frågan om det inte var så att SAS flyger på just Tokyo. De flesta andra destinationer i Asien är det ju *A award som gäller.

Tacksam för era inspel. Trevlig helg!
 

Dr. Miles

Expert
Om det var jag skulle jag välja SAS Business under förutsättning att jag hittar 2 platser för både ut- och hemresan.
Man sparar både poäng och pengar och SAS Business är inte dålig produkt heller.
 

MartinH

Medlem
Jag hade inte ställt frågan om det inte var så att SAS flyger på just Tokyo. De flesta andra destinationer i Asien är det ju *A award som gäller.
Just detta avgör tycker jag. Välj SAS business för 100k om det går när de ändå flyger till din destination. Spar poängen till en framtida resa som inte är till en SASdestination.
 

Spenlol

Medlem
Jag såg någon som hade en lyckad awardsresa till SFO via asien via ICN och NRT blanda annat.
Har jag missat något ( att man bokat två awardsresor samtidigt eller nått?) för det borde väl inte räknas som en rimlig rutt att åka till USA "fel varv"?

Ursäkta om det här är en dum fråga men jag har väldigt svårt att greppa alla regler.

Och följdfrågan är sen:
Det är bara start -> slutdestination som styr awardspriset? (I detta fall säg 150k med *A First Europa - USA)
 
Jag såg någon som hade en lyckad awardsresa till SFO via asien via ICN och NRT blanda annat.
Har jag missat något ( att man bokat två awardsresor samtidigt eller nått?) för det borde väl inte räknas som en rimlig rutt att åka till USA "fel varv"?

Ursäkta om det här är en dum fråga men jag har väldigt svårt att greppa alla regler.

Och följdfrågan är sen:
Det är bara start -> slutdestination som styr awardspriset? (I detta fall säg 150k med *A First Europa - USA)

Det gick att boka så för ett tag sen, men möjligheten togs bort lika snabbt som den kom i princip. Det var dock några som hann boka väldigt kreativa resor innan det var för sent.
 

chazzie

Medlem
Fördelen blir att testa vår "first first" samt att vi får se lite annat än bara Japan. Nackdelen är att tiden på plats i Tokyo är mer begränsad (kanske 4-5 dagar av 9 dagar borta totalt).

Självklart beror det på vad man prioriterar, men att åka First är något väldigt speciellt, i alla fall första gången, så jag skulle välja det om jag hade möjligheten, Tokyo bör man kunna svänga förbi igen vid något tillfälle om man känner att tiden blev för knapp. Antalet First-stolar verkar bli mindre och mindre vilket innebär mindre och mindre First-awards också, därav mer anledning att ta chansen tycker jag.
 

Capa

Medlem
Självklart beror det på vad man prioriterar, men att åka First är något väldigt speciellt, i alla fall första gången, så jag skulle välja det om jag hade möjligheten, Tokyo bör man kunna svänga förbi igen vid något tillfälle om man känner att tiden blev för knapp. Antalet First-stolar verkar bli mindre och mindre vilket innebär mindre och mindre First-awards också, därav mer anledning att ta chansen tycker jag.

Tack för alla svar.

Är den gemene uppfattningen att det blir färre och färre awards i F tillgängliga? Det skulle i så fall vara en game changer. Jag kan tänka mig att avstå first denna gång för att kunna göra en first resa senare till en icke-sas-destination. Men att det blir en F någon gång är ju givet. Det finns ju inga garantier men om mycket tyder på att det kommer bli allt svårare framöver så finns det ju ingen anledning att vila på hanen i så fall..
 

chazzie

Medlem
Tack för alla svar.

Är den gemene uppfattningen att det blir färre och färre awards i F tillgängliga? Det skulle i så fall vara en game changer. Jag kan tänka mig att avstå first denna gång för att kunna göra en first resa senare till en icke-sas-destination. Men att det blir en F någon gång är ju givet. Det finns ju inga garantier men om mycket tyder på att det kommer bli allt svårare framöver så finns det ju ingen anledning att vila på hanen i så fall..

Min avsikt var inte att skapa panik :) Däremot att uppmärksamma att det är en produkt som uppenbarligen efterfrågas mindre eftersom många bolag tar bort den, men det kan också innebära en viss ökning på tillgängliga stolar, beroende på hur många (läs få) platser som säljs till betalande kunder.

Allt är ren spekulation, men den generella uppfattningen på forumet är att många bolag utrustar färre plan med First, vilket endast kan bero på minskad efterfrågan.
 
Toppen