Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Vad tjejen sa när jag ringde idag så kunde hon inte boka så som jag önskade, d.v.s. precis det du beskriver. Dotterns bokning skulle jag då ringa och boka via "vanliga" SAS.
Det är visserligen korrekt då Amex bokningen inte gör vanliga bokningar utan det måste du ringa vanliga supporten för att fixa. Ringer man Amex numret är det enbart 2-4-1 bokningar de hanterar och inget annat. En del kan säkerhet fixa vanligare bokningar på det numret om de har kunskap och befogenheter för det men det kan du inte räkna med.
Det är ju bara boka de businessolatser ni vill ha först och sen ringa för vanligare bokningen. Om platserna mot förmodar försvinner kan du alltid avboka kostnadsfritt.
 

RickardG

Medlem
I hear you! Har du någonsin lyckats få till det? Eller vad använder du dina 2-4-1 till?
Det går, men det gäller att vara extremt flexibel och ha tålamod. Vi åkte alla fem till Honolulu förra året, med 2st voucher och en stor bunt poäng. Med endast SAS är det näst intill omöjligt, även om det inte är helt kört att hitta många platser i business då och då.
 

Simon

Medlem
Ber om ursäkt om det finns bättre trådar för denna fråga, och har också verkligen sökt svaret på andra ställen utan att hitta: om jag vill bevaka awardplatser i Plus/Business på en SAS-flygning på ExpertFlyer, vilken/vilka bokningsklass(er) ska jag uppge? I?
 

Dr. Miles

Expert
Ber om ursäkt om det finns bättre trådar för denna fråga, och har också verkligen sökt svaret på andra ställen utan att hitta: om jag vill bevaka awardplatser i Plus/Business på en SAS-flygning på ExpertFlyer, vilken/vilka bokningsklass(er) ska jag uppge? I?
F klass är för SAS Plus award på interkontinentala flighter. Inom Europa (inkl. Norden) är I klass (samma som Business class award).
 

Maja

Medlem
Är det ovanligt glest med awardbiljetter under sommarmånanderna vid släppet 330 dagar? Eller är det vanligen så och att det sedan släpps biljetter lite när som och sedan ca 90 dagar innan avgång, så runt mars/april för starten av sommaren?
 

palmen

Moderator
Är det ovanligt glest med awardbiljetter under sommarmånanderna vid släppet 330 dagar? Eller är det vanligen så och att det sedan släpps biljetter lite när som och sedan ca 90 dagar innan avgång, så runt mars/april för starten av sommaren?
Inte säkert att de släpper awards över huvud taget under sommaren då de kan fylla planen i alla fall. Nu är det några år sedan jag bokade under sommaren men då försvann biljetterna generellt sätt inom 24h till USA. Att det ska släppas fler award-biljetter till sommaren 90 dagar i förväg skulle jag aldrig räkna med, allt beror självklart på bokningsläget.
 

Maja

Medlem
@palmen Tack för informationen. Är det 00:01 som gäller? Eller är det någon gång efter 00:00 biljetterna släpps OM det släpps något.

Avvaktar och ser vad som händer de kommande veckorna annars får jag hoppas på bra priser under kommande Friends & family-rea. Frågan är om det är blockat under juli? Någon som vet hur det har sett ut tidigare?

Att vänta till 90 dagar innan tänkt avresa kommer inte fungera denna resa då vi måste synka ihop med betalda biljetter och bokning av lägenhet i Florida.
 

jerixon

Medlem
Nej alltid dåligt med tickets med SAS under sommaren tyvärr.
Har iof aldrig kollat på Miami så kan väl inte säga 100% men tidigare till ORD och EWR har det varit riktigt glest även när jag varit tidigt ute!
 

palmen

Moderator
@palmen Tack för informationen. Är det 00:01 som gäller? Eller är det någon gång efter 00:00 biljetterna släpps OM det släpps något.

Avvaktar och ser vad som händer de kommande veckorna annars får jag hoppas på bra priser under kommande Friends & family-rea. Frågan är om det är blockat under juli? Någon som vet hur det har sett ut tidigare?

Att vänta till 90 dagar innan tänkt avresa kommer inte fungera denna resa då vi måste synka ihop med betalda biljetter och bokning av lägenhet i Florida.
Min erfarenhet är att de släppts strax efter midnatt, nu är det dock länge sedan jag sökte efter SAS awards 330 dagar i förväg så något kan ju ha ändrats.
Om du tittar 300 dagar fram i tiden ser du några awards då på någon destination?

Om det just är Florida du söker till så lär de vara eftertraktade och nu drar ju SAS även ner på avgångar dit vilket lär påverka än mer negativt för de som vill ha awards dit. Det jag noterat är att det varit ytterst sparsamt med awards under sommaren senaste åren men det har funnits. Nu verkar det finnas släppt till 29e juni (på longhaul). Gjorde lite strösökningar på shorthaul på större destinationer och det finns inget i juli över huvud taget. Jag skulle gissa på att de inte släppt awards för juli månad ännu. Att det inte skulle finnas award på en enda flight under juli tror jag inte kommer att hända.

Vad det gäller Friends & Family så brukar de inte blocka direkt mycket datum, många som bokat sommar, höstlov, jul, sportlov, påsklov mm. De biljetterna försvinner dock väldigt snabbt och finns troligtvis betydligt mer begränsat än andra tider på året. Diskussioner om Friends & Family bör dock tas i en annan tråd framöver.
 
Toppen