Senaste nytt

Frågor inför 6h på en United 737-900 & 737-800

Delayed

Medlem
Instämmer med de flesta. Mittsäte LAX-EWR på en fullsatt kärra för någon månad sedan. Cashuppgraderade vid check in till "premium", vilket kanske gav en decimeter extra. Ingen drömresa med andra ord men nog står man ut. När man väl kom till SAS-loungen på EWR kändes det som man nästan var hemma...
 
Tycker den här tråden är lite orättvis ;). Jag skulle gärna vilja veta vilken resa med distans över 2 000 miles i ekonomiklass som resenärerna tycker är bekväma med "single-aisle" flygplan? Distanserna är rätt långa på många inrikesrutter i USA, så det blir "many hours of ass in seat" hur man än vrider och vänder på det. Jag vill hävda att mina resor på 90-talet inte blev mer bekväma för att jag fick mat eller det fanns en CRT-skärm med rulle på en DC-10/B767/B757 mellan DEN-EWR :p

I somras åkte jag en del United, iofs i First. På alla A320 finns det nu streamingtjänst med entertainment. På nästan alla B737-700/800/900 finns det IFE och Wifi. Jag var faktisk imponerat över systemen, och skulle önska jag hade samma på flighter längre än 2 timmar inom Europa med LH, BA och LX. Det som dock har varit ett problem för mig en gång är att det inte lastades tillräckligt mycket mat att köpa, så mitt blodsocker var rätt lågt när vi kom till EWR från SXM. Jag ser inte att United skulle vara sämre än American eller Delta här.

Jag undrar på de av våra kära medlemmar som har åkt SAS Go till Las Palmas, hur det var som jämförelse?
Har herrn testat Virgin eller Jet Blue? :)
 

Claes L

Medlem
Eco comfort är som sagt inget extra förutom mera benutrymme... Är man 2m så är det mycket värt :) För frugan på 1.75 gör det ingen skillnad direkt
 

Brandten

Medlem
Eco comfort är som sagt inget extra förutom mera benutrymme... Är man 2m så är det mycket värt :) För frugan på 1.75 gör det ingen skillnad direkt
Det misstaget kommer jag aldrig göra igen, att jag sitter fram (visserligen i cockpit) medan frugan sitter längst bak (i en MD83).

Vi bokade inte om utan kompenserar resan med SK nya kabin med IFE mot UA kanske inte fullt så roliga resa. :)

BTW, hur kommer det sig att travel time EWR-LAS är 5h 56min medan LAS-EWR är 4h 52min?
 

Senator

Moderator
Har herrn testat Virgin eller Jet Blue? :)

Nej ;) för lite poäng. Men skulle gärna testa Virgin, Jet och Alaskan. Men, sitter du i mittplatsen på rad 30 mellan USAs östkust och västkust tror jag det spelar mindre roll vad bolaget heter :p

Hur kommer det sig att travel time EWR-LAS är 5h 56min medan LAS-EWR är 4h 52min?

Samma skäl som att EWR-ARN är snabbare än ARN-EWR tror jag. Med eller mot luftströmmarna.....
 

nota bene

Medlem
Jag har iofs knappt åkt United inom USA (endast Embraer 145 på Memphis-Chicago och något på EWR-Memphis som jag inte kan minnas), men åker ganska ofta med American (i alla kabinklasser). Som redan varnats - se till att äta dig mätt innan avgång då ingenting ätbart serveras (annat än i F på längre rutter). Dryck finns ett bra urval alkoholfritt gratis, och alkohol att köpa.

Benutrymmet i USA brukar vara bra i de flesta maskiner - i alla fall inte sämre än vad vi är vana vid hos SAS - och oftast bättre. Om man har status brukar* man kunna få Main Cabin Extra (eller motsvarande) gratis vid incheckning. Jag fick MCE på 3 av 5 legs denna vecka i Y med AA, och ytterligare 1/5 var exit row (och den sista var en ensam 3:a). Så de brukar se till att inte Emeralds hamnar i mittsäte på obekvämt ställe.

*OBS ingen officiell förmån, men goda chanser till bra sittplats som *G eller OWE.

Personligen trivs jag bättre på många inrikesflyg i Y i USA än jag gör inom norra Europa. Seat pitch är nästan alltid bättre, de lyckas servera rikligt med alkoholfri dryck i fullsatta kabiner på korta flighter, och sätena brukar vara lite bredare än i Europa. Dessutom är deras hantering av Valet baggage och carry-ons en helt annan effektivitet än här hemma. Jag har upplever mycket oftare förseningar p.g.a. bagage i Europa, trots att man i USA släpar med halva bohaget ombord!
 

nota bene

Medlem
Hur lyckas de med detta? En 737a har väl den bredd den har. Något kan man naturligtvis justera med stolstyper och gångbredd men kan man verkligen uppnå någon direkt märkbar skillnad/förbättring?
Naturligtvis har flygplanet samma bredd. Det går ju dock att se lite smalare/bredare gångar ibland, och olika bredd på armstöd etc. Jag tycker att skillnad kan kännas - kanske mer beroende på designen än själva utrymmet, men det viktiga är ju hur det känns/upplevs, och inte om det var 1 cm bredare eller ej.

Tyvärr har jag åkt för lite i just UA:s 737:eek:r. Kan bara minnas att jag åkt det en gång i Y. Har dock åkt AA:s åtskilliga gånger, senast igår.
 
Toppen