Senaste nytt

Fråga Tina på Air France & KLM

johhenrik

Medlem
Jag minns faktiskt inte. Slutade med att jag tog en resa med UA i First istället den gången. Bättre tider och jag visste jag skulle resa bakis, så jag ville sitta bra. :p
 

marbe166

Medlem
Det där felet har varit i flera år. Jag felrapporterade till dem för minst 2 år sen. Både i telefon, mail och via FB. Det verkar bara ske på inrikes USA-resor vad jag sett.

Jag hade ett liknande fel när jag skulle awardboka min anslutningsresa med KLM till (CGN-AMS-CPH) eller från (OSL-AMS-DUS), minns inte vilket, BC001-flighten (SE-DIR) i oktober 2013. Dock var det inte dubbla originalpriset som visades, tror det var 25% mer eller något sådant. Löstes genom kontakt med KLM via Facebook.
 
Med de nya valmöjligheterna av plats på AF flighter, är det någon som vet om det planeras att öppna upp möjlighet att boka sittplats direkt vid bokning likt KLM?
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Holloj alla där ute. Bra när ni säger till oss representanter att "hosta upp oss" lite och vara aktiva :)

Jag skulle vilja skicka en liten blänkare till alla som kanske inte vet att ni också tjänar miles när ni flyger med HOP! (Air France systerbolag) ni kan själva gå in och se hur mycket poäng man tjänar beroende på resan man har men här ser ni ett exempel och jag har också lagt in länken. Mvh Tina

Flying Blue - The frequent flyer programme of AIR FRANCE and KLM
upload_2015-9-15_12-25-16.png
 

KalleSus

Medlem
Ägnar sig Air France åt åldersdiskriminering?

Jag kollade just lite priser på en hyfsat billig parisbiljett i höst, och markerade sanningsenligt åldersspannet senior (60-130 år) i bokningsprocessen vilket råkar vara i överensstämmelse med verkligheten. Jag tycker det är ganska intressant att Air France välkomnar oss som resenärer ändå upp tills vi fyller 130!

Tyvärr grumlades min glädje över detta när jag förgäves försökte hitta en vanlig "economy classic" dvs en biljett som ger poäng, möjlighet att checka in bagage m.m., något som man uppskattar med tilltagande ålder.
Min första tanke var att Air France nu helt har hemfallit åt lågprisgalenskapen, att all tänkbar service är borttagen från den vanliga ekonomibiljetten. Så mycket värre,som Air France ju inte tillhandahåller några Businessbiljetter som prismässigt vänder sig till vanliga löneanställda.

Vid ett förnyat försök att hitta vettiga biljetter glömde jag erkännandet att jag hunnit fylla 60 - och vips fanns det både "Economy Classic" och "Economy Flex". Jag måste säga att jag blev ganska häpen över denna uppdelning och min raka fråga till Air France är:

Varför förväntas jag, som passerat den magiska gränsen 60, inte ha råd att köpa annat än billigast möjliga biljett?
Varför upphör man att vara normalt "vuxen" och bli senior, just vid passerade 59 år?

Det finns ju ett ord på svenska för detta - och jag tycker nog att det är ganska passande i det här sammanhanget: åldersdiskriminering!
 

agehall

Medlem
Jag skulle säga att du övertolkar websiten. Problemet är snarare att åldersvalet man gör är något som missleder besökaren än att AirFrance diskriminerar någon. Jag är helt övertygad om att syftet med åldersvalet är för att visa biljetter med speciell prissättning som skiljer sig från de "vanliga". Dvs du kan utan reprisalier lista välja 18-59 som din ålder och boka en sådan biljett om det råkar vara mer fördelaktigt.

Detta kunde givetvis framgå tydligare eller hanteras bättre rent IT-mässigt, men det görs inte nu. Detta kan man tycka är dåligt, men att ta till begreppet "åldersdiskriminering" är ganska grovt. Vi har haft liknande diskussioner om SAS ungdomsbiljetter nyligen, som inte alltid är billigare/bättre än vanliga biljetter. IT-systemen är helt enkelt inte så bra som vi vill att de ska vara, men bolagen har nog egentligen inga onda avsikter med detta. Snarare har man försökt göra något bra (ge rabatt) till vissa åldersgrupper. Jag misstänker att den enkla lösningen är att dra in dessa och låta alla få samma pris, snarare än att anpassa alla IT-system.
 

olo

Medlem
Egentligen är det ingen skillnad mot att välja Young <25. Då får du tillgång till faren "Young Flex" och de visar inte "Classic". Dessa specialval, som ålder, innebär att söka på kampanjbiljetter och sådana brukar ge färre poäng och ha mindre generösa villkor. Det är knappast diskriminering för de som tillhör målgruppen som får kampanjer.
 

KalleSus

Medlem
Jag skulle säga att du övertolkar websiten. Problemet är snarare att åldersvalet man gör är något som missleder besökaren än att AirFrance diskriminerar någon. Jag är helt övertygad om att syftet med åldersvalet är för att visa biljetter med speciell prissättning som skiljer sig från de "vanliga". Dvs du kan utan reprisalier lista välja 18-59 som din ålder och boka en sådan biljett om det råkar vara mer fördelaktigt.

Detta kunde givetvis framgå tydligare eller hanteras bättre rent IT-mässigt, men det görs inte nu. Detta kan man tycka är dåligt, men att ta till begreppet "åldersdiskriminering" är ganska grovt. Vi har haft liknande diskussioner om SAS ungdomsbiljetter nyligen, som inte alltid är billigare/bättre än vanliga biljetter. IT-systemen är helt enkelt inte så bra som vi vill att de ska vara, men bolagen har nog egentligen inga onda avsikter med detta. Snarare har man försökt göra något bra (ge rabatt) till vissa åldersgrupper. Jag misstänker att den enkla lösningen är att dra in dessa och låta alla få samma pris, snarare än att anpassa alla IT-system.
Det är klart att jag förstår att avsikten inte är att diskriminera - och att jag självklart kan välja 18-59 kategorin för att hitta det jag söker.
Men jag tycker kanske att valet "senior" kunde ha inneburit att jag erbjuds någonting annat än bara den allra billigaste biljetten (eller för all del den dyraste, eftersom Business också fanns som möjligt val för oss gamlingar). Faktum är att jag ett tag trodde att AF har slutat med vanliga "Classic"-biljetter.
Det som ändå tangerar diskriminering är ju tanken att pensionärer vill ha billigare biljetter, och följaktligen därför erbjuds enbart mini-kategorin.
 

agehall

Medlem
Det som ändå tangerar diskriminering är ju tanken att pensionärer vill ha billigare biljetter, och följaktligen därför erbjuds enbart mini-kategorin.

Jag förstår inte ditt resonemang faktiskt - vill du inte ha rabatt? Bara för att AirFrance erbjudande inte faller dig i smaken är det inte diskriminering.

Diskriminering hade varit ifall de enbart tillät att du bokade dessa biljetter.
 
Toppen