Senaste nytt

Fråga Tina på Air France & KLM

Vi använder O som Ö (Enligt nya IATA regler skall vi sluta med OE, AA, AE) så det bör inte vara några problem i din bokning.

Det där är ju lite intressant information. I passen skrivs ju dock svenska tecken ut som AA, AE och OE i den maskinläsbara delen. Finns ju viss risk för att det kommer bli tolkningsfel då namnen jämförs? Eller är tanken att passmyndigheterna skall ändra passen på motsvarande sätt?
Äntligen! Det känns mycket naturligare att skriva Ö som O istället för OE, jag kör konsekvent på O på alla bokningar. När ska förändringen införas tro?
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Det där är ju lite intressant information. I passen skrivs ju dock svenska tecken ut som AA, AE och OE i den maskinläsbara delen. Finns ju viss risk för att det kommer bli tolkningsfel då namnen jämförs? Eller är tanken att passmyndigheterna skall ändra passen på motsvarande sätt?

Vi har inte hört något om att passmyndigheterna skall ändra sina regler. IATA har ändrat detta då det tyvärr bara finns utrymme för ett visst antal bokstäver i den raden vi skriver namnet ( kallas name field) i vissa fall så får helt enkelt inte hela namnet plats. För att vi skall minimera antalet bokstäver så har dom tagit bort regeln att det skall stå AA,OE,AE. Vi skriver helt enkelt bara O för Ö och A för Å och Ä. Vissa resebyråer skriver fortfarande på gamla sättet och det gör inget för oss men vi som flygbolag (Air France KLM) skriver på det nya sättet.

Mvh
Tina
 

nota bene

Medlem
Jag har haft problem med interline av bagage då det stått A istället för AA/AE och den ena inte kommit åt den andras system för att ändra en av bokningarna. (Och bagaget tilläts inte checkas in till USA med olika namn/stavningar)

Nu gällde inte detta AF/KL, men hade stött på samma problem om det varit AF/KL som airline1.
 

Dr. Miles

Expert
@Air France/KLM
Hej Tina

Jag planerar att boka den här dealen men det går inte att boka routing via Hong Kong/Beijing på Air France eller KLM:s webbsidor.
[Business class] Skandinavien-Kina T/R, Air France/KLM, fra 7.400 DKK / 8.700 NOK / 9.300 SEK inkl. | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Min planerad routing är:
Stockholm-Amsterdam-Hong Kong-Xiamen
//open jaw//​
Chengdu-Beijing-Paris-Stockholm​

Min fråga:
Jag undrar om hur mycket bokningsavgift för bokning per telefon kostar när man inte kan boka resan online?
 
Hej Tina,

Jag är bokad sen länge på en resa och vill nu boka en bonusresa för min dotter som är 14 så att hon kan följa med. Hur går man tillväga?
Jag har kollat och det finns tillgänglighet på flighterna.
Jag kan ju inte göra detta via webben för hon räknas som barn, eller?

Sen kan man ju undra om FB Platinum numret har startat ännu? Och hur får man då det numret?
 
Toppen