Senaste nytt

Fråga om tåg i Ryssland

För att återkoppla, jag bokade upphämtning från hotellet - bodde på Hilton i Krasnodar och det var inga problem. Skulle nog rekommendera någon liknande lösning då de vanliga taxibilarna som man såg på stan var av sedvanlig rysk kvalitet (dvs inget man frivilligt sätter sig i). Trafiken är också rysk med allt vad det innebär...

Flygplatsen i Krasnodar vill man inte spendera extra tid på, när jag skulle genom första tullen så kom Austrians personal och sa att det var lite kaos vid passkontrollen då flyget innan hade ett tjugotal tadzjiker som skulle utvisas och som tydligen inte gick smärtfritt. Loungen har inte Austrian något avtal med, men man kommer in med Priority pass. Dock verkligen inget att hänga i julgranen, lite färdiga mackor, vatten, kaffe/te och ett glas vin är vad som erbjuds. Nog en av de mer deprimerande flygplatser jag varit på.

Krasnodars flygplats kan för övrigt ha den längsta taxibanan jag varit med om för en flygplats där det står fem plan på apron (och inga gater finns), kändes typ som att ha landat i Shanghai med den taxivägen...

Gällande transfertid så hade jag 35 min från ARN i Wien, det var inga problem. Men på vägen tillbaka så har jag nu 3h så om 30 min räcker på vägen tillbaka vet jag inte.

Så summa sumarum, det är skönt att flyga Austrian och slippa de ryska inrikesflygen. Ha inga förväntningar på flygplatsen eller lounger eller liknande. Om du inte har rest i Ryssland innan så förbered dig på en kulturkrock, det är ett speciellt land på många sätt. Jag börjar bli ganska luttrad, men ser aldrig fram emot en Rysslandsresa...
Huvva, det ska bli spännande. Har tack o lov en rysk arbetskamrat som jag kan ringa om det behövs tolkning i realtid
 

Magnus8

Medlem
Ingen som ska till Ekaterinburg? Har fått biljett till matchen mot Mexico. Ser ut som man bjuder på tåg från Moskva om man har ett fanID. Kan det stämma? Någon som vet?
 

Fredrik

Medlem
Har grävt lite till, och det är så att arenan ligger inte i Sochi utan i Alder. Enligt google ska det ta 2 timmar att åka kollektivt från vårt hotell i Sochi till areanan, så vi har avbokat Sochi och hittat nytt boende i Alder. Där finns massor med hotell och "guesthouses". Kunde blivit en otrevlig överraskning med tanke på att det nog är några fler som tänker åka bussar före/efter matchen. Flygplatsen ligger dock i Alder, alltid något.

Adler ligger dessutom granne med utbrytarrepubliken(från Georgien) Abchazien. Kan ju vara kul om vi får en reserapport därifrån så om ni har tid över...
 

Mr Basic

Medlem
Har grävt lite till, och det är så att arenan ligger inte i Sochi utan i Alder. Enligt google ska det ta 2 timmar att åka kollektivt från vårt hotell i Sochi till areanan, så vi har avbokat Sochi och hittat nytt boende i Alder. Där finns massor med hotell och "guesthouses". Kunde blivit en otrevlig överraskning med tanke på att det nog är några fler som tänker åka bussar före/efter matchen. Flygplatsen ligger dock i Alder, alltid något.
Har inte koll på rysk lokaltrafik men det är ca 31km mellan Sochi och Adler. Vi blir nog kvar i Sochi då vi hittat, vad som verkar vara ok :rolleyes:, boende där. Ev bokar vi en natt i Adler (vår sista innan flyg hem).
 

Mr Basic

Medlem
När jag ändå är igång, är det ngn som vet hur man ska förbetala första hotellnatten när hotellet inte tar kort? :rolleyes:
Har fått mail från hotellet (på ryska förstås o_O) om att man kan gå via Sberbank men hittar inget där om man inte kan besöka ett kontor.
 

chazzie

Medlem
Det var ett tag sen jag åkte tåg i de forna Sovjetstaterna, jag har inte åkt i Ryssland "proper" men jag har åkt i Ukraina och Vitryssland och det är lite såsom TS undrade, det stannar ofta och går långsamt, med kanske enda fördel att det är väldigt liten risk för urspårning :) Jag åkte bland annat Odessa - Minsk som är en sträcka på 850km fågelvägen och det tog 21 timmar, då var ändå gränsövergången genomförd på 35-45 minuter.

Nu är det möjligt att de har tåg som går direkt under VM men räkna med att det tar lite tid, blir det allt för tråkigt så köp ett helrör vodka och grillad majs på perrongen vid något stopp efter vägen :)
 

johan_fbg

Medlem
För alla som har ett Fan-id, vilket man snabbt får efter FIFA bekräftat att man fått biljett, går det bra att boka tåg på Additional trains

Tågen ska gå direkt, utan stopp, och vara anpassade till matchtiderna. Själv väntar jag bara på mitt nya pass(nummer) innan jag bokar nattåget Moskva – Nizjnij Novgorod.
 

danielhog

Medlem
Tåg ska vara gratis för alla med fan-id.

Jag ska se alla Sveriges matcher och flyger inrikes, Moskva-Sochi, Sochi-St Petersburg-Ekaterinburg-St Petersburg.

Önska mig lycka till :D
 
Toppen