Fråga om kompensation vid längre elavbrott

Diskussion i 'Rezidor Hotels & Club Carlson' startad av Jakob Österberg, 8 Augusti 2014.

  1. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej

    Jag bodde på Blu i Uppsala nu under sommaren. Under en av de varmaste dagarna så blev hotellet strömlöst pga elavbrott. När sedan elen kom tillbaka i nätet så gick en transformator sönder i hotellet vilket gjorde att det var fortsatt strömlöst. När jag checkade ut på förmiddagen var problemet inte löst.

    Detta medförde naturligtvis en hel del besvär för mig och andra gäster. AC:n fungerade inte, det fanns inget varmvatten till duschen, ingen frukost förutom några frusna frallor, inget internet etc etc.

    Det gick inte heller att få kvitto vid utcheckning (vilket de lovade att mejla men aldrig gjorde), och som så många gånger förr så kom det aldrig in några Eurobonus-poäng på SAS-kontot. Jag är inte medlem i Club Carlson utan krediterar det till Eurobonus istället.

    Jag bodde i ett fullbetalt Business Class-rum. Efter vistelsen mejlade jag hotellchefen och bad henne vara lite kreativ med kompensationen och jag skrev att jag är öppen för förslag.

    Mitt svar från vederbörande var att jag skulle få en gratis frukost nästa gång jag var i Uppsala. Ärligt talat så är var det en av det mest idiotiska sakerna jag hört på länge. Dessutom misstrodde hon uppgiften om att det inte fanns varmvatten. Förvisso kommer varmvattnet från fjärrvärme antar jag, och möjligtvis finns det väl ett visst självtryck men uppenbarligen inte så att det räckte till ett helt hotell och i synnerhet inte om man som jag bodde längst upp.

    Riktigt illa skött, i synnerhet som jag brukar inkvartera ganska många människor där från tid till annan (även om det är sällan jag bor där själv). Jag brukar sällan vara gnällig och begära kontant kompensation, det brukar för det mesta alltid lösa sig med värdecheckar eller poäng eller annat kreativt. Men i det här fallet verkar de inte medgörliga, och jag har inte framställt några specificerade krav.

    Vad har ni för erfarenheter av liknande situationer? Vad kan vara lämpligt att kräva?
     
  2. Peter Hagander

    Peter Hagander Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker gott du kan kräva gratis frukost, men bara om det ingår en natt på hotellet oxå.

    Jag hade lite strul med ett rum på Scandic Malmen där de strulade med betalningen (dubbeldebitering + lång tid innan kreditering skedde), fick utan tvekan en gratisnatt att använda vid tillfälle. Ditt problem känns värre än mitt rent upplevelsemässigt så du borde definitivt kunna få nåt bättre än en frulle...
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  3. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det dummaste svaret på länge. Skulle inte nöja mig med mindre än samma antal frinätter som strömlösa nätter.

    Maila tillbaka och föreslå den kompensationen istället.

    Påtala att du tycker att det är ett mycket trevligt hotell, trots den här bristen, och att du och dina kunder gärna använder hotellet. Hot funkar ofta bättre när de är underförstådda.
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  4. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svar! Jag ska testa att mejla henne och be om frinatt. Jag återrapporterar här om vi hittar en bra lösning.
     
    jumbooze gillar detta.
  5. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Behöver du hjälp med att framföra dina klagomål på något sätt så kan nog två CCC medlemmar klaga när vi är där om 1 månad igen, eller hur @rob74 ?
     
    Jakob Österberg och jumbooze gillar detta.
  6. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Ah, riktigt smart, det vore ju kanon om det inte löst sig innan dess! Sådär borde vi samarbeta varje gång det blir trubbel någonstans. Konsumentkraft när det är som bäst!

    Återkommer med vad hotellchefens svar blir så snart jag fått det!
     
  7. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Fått svar nu från hotellchefen:
    Hej Jakob

    Jag jobbar på att få in dina poäng på eurobonuskortet!
    Eurobonus anser dock att din vistelse inte är berättigade till poäng
    Vilket den helt klart ser ut att göra
    Så jag väntar nu på svar från Eurobonus för att se vad det är dom inte gillar!
    Bara för att hålla dig uppdaterad i ärendet

    Någon som är insatt i hur det fungerar? Skickar de inte bara in poängen på kontot? Eurobonus ska väl inte ha någon åsikt om det där eller?

    I ärendet rörande hotellrummet så har de erbjudit mig en uppgradering på nämnda hotell, att kunna bjuda med någon på frukost på hotellet (dvs två frukostar) eller att starta upp ett Club Carlsson-konto åt mig och ladda med poäng så att det ska räcka till en uppgradering på valfritt hotell. Oklart då hur många poäng det är fråga om, men jag gissar på 10 000 poäng.
    Fortfarande bara massa dynga som jag inte har någon nytta av.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×