Senaste nytt

Fråga om anslutning i Bangkok - separata biljetter

charmkurs

Medlem
Ingen ko på isen skulle jag säga:

Minimum connection time på Suvarnabhumi hos PG är 1.15 timme från international till domestic vv. Från PG:s hemsida,Airport Check-in - Bangkok Airways

Minimum Connecting Time (MCT)
If passenger has connecting flight to/from Bangkok Airways, we require Minimum Connecting Time (MCT) as followings:

  • International to Domestic 1.15 hours
  • Domestic to International 1.15 hours
  • International to International 1.15 hours
  • Domestic to Domestic 1.15 hours
Med TK och PG som kombo kan du be dem tagga bagaget hela vägen bägge vägar. Customs sker på Samui på ditresan. (Redigerat: Såg nu att det var hemresan du undrade över, låter dock detta stå kvar ifall någon annan undrar.)

När du landar i BKK, gå bara genom immigration, sen till transfer-checkin och sikta på A-piren, där PG normalt håller till. Har kört denna TK/PG-kombo själv. Osäker på var TK normalt parkerar, men senast var det en bit att gå. Ni bör ändå ha gott om tid för att slå er ner i PG-loungen (även för turistklasspax) en stund.

Om förseningar:
PG har policyn, att om deras plan är försenat och man har en konfirmerad biljett ut från BKK står de för kostnader för ombokning ifall man missar anslutningen. Denna info har jag fått på telefon, just för samma connection när en vän skulle åka hem, tror förresten det var 07.45, och infon finns även på:

Schedules, Delays, Cancellation of Flights - Bangkok Airways

9.2 Cancellation, Rerouting, Delays, Etc.
9.2.1 We will take all necessary measures to avoid delay in carrying you and your baggage. In the exercise of these measures and in order to prevent a flight cancellation, in exceptional circumstances we may arrange for a flight to be operated on our behalf by an alternative carrier and/or aircraft.

9.2.2 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight, fail to operate a flight reasonably according to the schedule, fail to stop at your destination or Stopover destination, or cause you to miss a connecting flight on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option either:

9.2.2.1 carry you at the earliest opportunity on another of our scheduled services on which space is available without additional charge and, where necessary, extend the validity of your Ticket; or

9.2.2.2 within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket by our own services or those of another carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or

9.2.2.3 make a refund in accordance with the provisions of Article 10.2.

Hur TK ställer sig till ersättning om deras plan är försenat vet jag inte. Vet bara att PG och TK har avtal för bagage.

Vad jag däremot skulle tänka på är att ha gott om tid på Samui. Conrad ligger längst nere på ön i Ban Taling Ngam och om det regnar kan det vara översvämningar, inte minst i Maenam och Bophut och på vägen upp mot flygplatsen. Det blir nog en tidig morgon för er, räkna med minst en timmes resväg. Trafiken bör vara okej så tidigt, men ni kommer att gå genom immigration på Samui, sen är det en bit att promenera bort till avgångshallen...

Södra Samui är f ö väldigt fint. Passa på att göra en utflykt till Koh Taen och Koh Madsum eller systeröarna där nere.
 
Last edited:
Hvad jeg kan se har Bangkok Airways (PG) en Interline aftale med Turkish Airlines (TK), så de bør - med lidt held - kunne checke bagagen ind og udstede boardingkort til slutdestinationen.
 

agehall

Medlem
Hvad jeg kan se har Bangkok Airways (PG) en Interline aftale med Turkish Airlines (TK), så de bør - med lidt held - kunne checke bagagen ind og udstede boardingkort til slutdestinationen.

Bara för att ett interline-avtal finns, så ska man inte räkna med att det checkas in bagage hela vägen när man reser på separata biljetter....
 

JonW

Medlem
När du landar i BKK, gå bara genom immigration, sen till transfer-checkin och sikta på A-piren, där PG normalt håller till. Har kört denna TK/PG-kombo själv. Conrad ligger längst nere på ön i Ban Taling Ngam och om det regnar kan det vara översvämningar, inte minst i Maenam och Bophut och på vägen upp mot flygplatsen. Det blir nog en tidig morgon för er, räkna med minst en timmes resväg. Trafiken bör vara okej så tidigt, men ni kommer att gå genom immigration på Samui, sen är det en bit att promenera bort till avgångshallen...

Södra Samui är f ö väldigt fint. Passa på att göra en utflykt till Koh Taen och Koh Madsum eller systeröarna där nere.

Bra med lite tips, men som gammal Samui-räv har jag några synpunkter på detaljer:
Har man fått through-checkat bagage till Samui, ska man INTE följa skyltarna till immigration i BKK.
(för då kommer man ut i ankomsthallen och inte till transferdiskarna...)
Man ska istället följa skylten Transfer desks East. Efter dessa skyltar Transfer to Samui, Phuket etc.
Efter det kommer en speciell transferimmigration.
Conrad har visserligen postadress Tambon Taling Ngam, men ligger snarare vid Thong Krut än i BaanTaling Ngam.
Detta har betydelsen att den östra vägen över ön blir närmare till flygplatsen, och då slipper man passera Maenam och Bophut överhuvudtaget.
 

agehall

Medlem
PG har aldrig någonsin bommat oavsett bolag.
I andra riktningen har jag bara hört talas om AY som strular.

Jag bara påpekar att man aldrig ska förlita sig på detta när man har två olika biljetter. Om nu PG har som policy att skicka bagage vidare trots att det inte är samma biljett, så står de verkligen ut ur mängden.
 

JonW

Medlem
Jag bara påpekar att man aldrig ska förlita sig på detta när man har två olika biljetter. Om nu PG har som policy att skicka bagage vidare trots att det inte är samma biljett, så står de verkligen ut ur mängden.
Aldrig fel med försiktighet. Men tro mig, PG står ut i det avseendet, de t o m tjatar på folk att få through-checka dem..
Hänger nog en del ihop med deras monopol på USM, med följande prissättning.
 

charmkurs

Medlem
Bra med lite tips, men som gammal Samui-räv har jag några synpunkter på detaljer:
Har man fått through-checkat bagage till Samui, ska man INTE följa skyltarna till immigration i BKK.
(för då kommer man ut i ankomsthallen och inte till transferdiskarna...)
Man ska istället följa skylten Transfer desks East. Efter dessa skyltar Transfer to Samui, Phuket etc.
Efter det kommer en speciell transferimmigration.
Conrad har visserligen postadress Tambon Taling Ngam, men ligger snarare vid Thong Krut än i BaanTaling Ngam.
Detta har betydelsen att den östra vägen över ön blir närmare till flygplatsen, och då slipper man passera Maenam och Bophut överhuvudtaget.

Självklart menade jag inte att man ska gå ut genom immigration och ut i ankan utan att man ska använda transfer immigration innan man checkar in. Jag beklagar om jag uttryckte mig otydligt.


Jag tror att vi pratar om samma sak, det var Taling Ngam jag menade som faktiskt är hela sydvästra hörnet längst ned på ön, med Taling Ngam som huvudort. De som bor där nere, på Laem Hin Khom (ungefär: Halvön med de vassa stenarna) där Conrad är beläget, brukar säga att de bor i Taling Ngam. Sen ligger byn och framför allt stranden Tong Krut närmare den södra delen av halvön än huvudorten Taling Ngam... Men detta är kanske hårklyverier.


Även om det är lite längre att åka över Nathon än över Chaweng brukar det gå på ett ut tidsmässigt då nästan hela vägen upp till Nathon är riktigt bra för att vara Samui-standard. Men det där lär väl Conrad-folket ha pejl på och välja det som passar bäst för dagen - för jag hoppas verkligen att ni lyxar till det fullt ut om det är er bröllopsresa!

Aldrig fel med försiktighet. Men tro mig, PG står ut i det avseendet, de t o m tjatar på folk att få through-checka dem..
Hänger nog en del ihop med deras monopol på USM, med följande prissättning.

Jag håller med om att PG generellt sett är väldigt bra på service, och de checkar alltid igenom bagaget om det finns avtal - och då har jag flugit med dem ett otal gånger de senaste tio + åren. Det enda avseendet där de har changserat är att man inte längre får varm mat på de timslånga flygningarna till Samui eller Chiang Mai ;)


Jag håller däremot inte med om att PG har monopol på flygplatsen på Samui. Det var Khun Prasartong-Osoth, ägaren till bolaget, som lät bygga den klart spejsade semesterby-flygplatsen som den första flygplatsen var - och som för några år sen blev en större och mer städad variant. Orsaken till att Thai (TG) inte började flyga till denna alltså privatägda flygplats förrän, var det, 2007, 2008 eller ?, var att flygplatsavgifterna låg så högt och att det krävdes år av förhandlingar först. Avgifterna är dock fortfarande höga jämfört med statligt ägda flygplatser.
 
Toppen