Fråga kring SAS, EuroBonus, Star Alliance och Optiontown

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av rickard_89, 28 December 2013.

1. rickard_89

rickard_89 Medlem

Hej!

Vill passa på att säga att jag är helt novis på denna fronten regelmässigt och därför har några frågor som jag hoppas ni kan besvara. Har letat runt och inte funnit svaret nämligen.

1) Om en star alliance biljet bokas via exempelvis SWISS hemsida och det är multitripp från ARN-SCL och sedan SCL-AGP kan jag ange mitt eurobonus nummer och få bonus, samt hur mycket får jag vid ekonomi, business? (om jag inte reser)

2) Om upgradering ska ske via OT kan jag bli krediterad på mitt EuroBonus konto om jag själv inte flyger? samt om man bokat två biljetter vid samma tillfälle (samma bokning) kan då en bli upgraderad men inte den andra personen.

Hoppas ni har överseende med att jag är novis på detta område.

Mvh Rickard

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Om du inte resor får du 0 EuroBonus-poäng oavsett vad, såvida det inte blir något "systemfel" som gör att det ändå skulle falla ut poäng.
    Det svarar nog båda dina frågor.

Hur hade du tänkt åka Arlanda-Santiago och Santiago-Malaga?

3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    dubbelpost

4. rickard_89

rickard_89 Medlem

Hittade en flygning via SWISS som gick att routas så. Det blev faktiskt bra pris på ca 9000 per person vilket är riktigt najs. Det är alltså inte jag som reser. Är det värt för mina svärföräldrar att öppna EuroBonus konto för en sådan flygning? Vad kan man få för poäng egentligen är frågan. De kommer flyga regelbundet till Málaga även efter denna resa med SAS eller Star Alliance.

5. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    1. http://gcmap.com Distans med mellanlandningar
    2. EuroBonus partners - SWISS - SAS Intjäning till EuroBonus beroende på bokningsklass. 600 = 100% miles
    3. Öppna bonuskonto är aldrig fel :)

6. rickard_89

rickard_89 Medlem

Vad betyder det rent praktiskt, vad menas med 600?

7. rickard_89

rickard_89 Medlem

Alltså kan du räkna ut den rutten jag vet inte hur man gör :/

8. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När det står Minimum 600 så betyder det att man tjänar 100% av den flugna sträckan. Tex om sträckan är 600 miles tjänar man 600 EuroBonus-poäng.

Fyll i flygväg i sökrutan. Tex GOT-ARN-HEL. Tryck på distance för att få fram sträcka. (Enheten ska vara statute miles om jag inte minns fel.)

Last edited: 28 December 2013
  9. rickard_89

rickard_89 Medlem

Stort tack!

10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    SAS flyger inte till SCL och du kan därmed inte använda OptionTown för uppgradering, om nu något ben i europa är med SAS så fungerar inte OT för uppgraderingar i Europa heller.

Självklart ska dina föräldrar öppna ett EuroBonus-konto var så de kan kreditera flygningarna (eller annat program inom *A om de nu hellre föredrar det). Om de dock ska flyga mycket till AGP framöver så låter dock SAS EuroBonus som ett bra alternativ enligt mig.

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!