Senaste nytt

Fråga gällande kost i Business/First!

Jonas C

Medlem
Hmm, jag kanske låter som trådens okräsne simpelton här, men jag brukar inte ha några som helst problem att stoppa i mig det mesta som finns på brickan, oavsett klass. Förutsatt att man är hungrig förstås. :) Kalles Kaviar är nog den enda mat som jag absolut inte tål smaken av, men som tur var har jag aldrig stött på den på något flyg än (den stora smetiga skålen ståendes vid frukostbordet i SAS Loungen är en annan sak)

Har man svårt för någon viss typ av frukt eller grönsak kan man nog utan svårighet pilla bort dem, alternativt skippa salladen/frukttallriken. För varmrätterna så står det ganska utförligt i menyerna vad de innehåller.
 
Last edited:

Hall

Medlem
Känns ju en aning pinsamt om dom kommer in med en riktigt fin fruktskål och jag inte kan röra den bara för att jag har mina "childhood-issues" eller vad tusan det är.
(Vill ju inte att dom ska ta illa upp) :(

Äter du allt / det mesta som du blir tilldelad under en flygning?

Om du sitter i C/F så kan du ju bara nämna detta för FA eller purser innan de kör igång med maten. Då har de möjlighet att ge dig varianter på det de har tänkt att servera de andra. Kanske plockar de upp någon glass från ekonomi istället för den lyxiga tropiska fruktskålen de normalt serverar osv.
 

Stefan62

Medlem
Ni som ständigt flänger runt i Business och First på long-haul, hur är kosten?

Jag äter inga grönsaker och inga frukter alls i princip, det går inte då jag mår illa och nästan måste kräkas. (brukar klara mig om jag halsar i mig en hel del vatten direkt efter jag konsumerat t.ex sallad).. man kan väl sammanfatta det som att mina kräkreflexer går igång och det är otroligt tråkigt då jag älskar banan, päron, äpple, gurka, paprika, sallad osv men INTE kan äta det. :(
Jag vet inte om det är något psykologiskt sen barndomen eller vad det kan vara för jag kan inte ens äta Sallad/Gurka som i princip bara är vatten.

Kan väl äta kokta morötter, broccoli och lite annat.. (ej det vanliga tomater, gurka, sallad, majs, paprika osv)
(Ska dock sägas att ibland går det bra utan att kräkreflexerna går igång, tex ibland tomat på hamburgare, majs till tacos osv men eftersom det sker ibland brukar jag hellre undvika maträter där frukt & grönt ingår.)
På fruktsidan är det bara Apelsin som går bra i princip, Ananas fungerar väl också.

Nåväl, skitsamma vad jag inte kan äta och vad jag kan äta.
Men när jag tittar på många recensioner här på BC.se så lägger jag alltid märke till hur mycket frukt det är..
Är det så på de flesta bolag?

Känns ju en aning pinsamt om dom kommer in med en riktigt fin fruktskål och jag inte kan röra den bara för att jag har mina "childhood-issues" eller vad tusan det är.
(Vill ju inte att dom ska ta illa upp) :(

Äter du allt / det mesta som du blir tilldelad under en flygning?


Jag vill inte i onödan trampa någon på tårna och jag vill heller inte röja mitt yrke - men det Du beskriver är inte helt ovanligt och det finns hjälp att få - om Du själv vill!
 

Stefan62

Medlem
Där är det ju du som styr hur du vill att din flight ska vara och inte kabinpersonalen...

Har aldrig åkt C/F på longhaul, men det blir nästa år.

Av alla reserapporter som finns på BC så framgår det tydligt att man i F styr själv hur flighten osv ska vara, men gäller det i C också? Mitt intryck av reserapporterna är att det ofta, men inte alltid, är en färdig bricka med hela måltiden - that´s it. Har jag missuppfattat något?
 

Dr. Miles

Expert
Har aldrig åkt C/F på longhaul, men det blir nästa år.

Av alla reserapporter som finns på BC så framgår det tydligt att man i F styr själv hur flighten osv ska vara, men gäller det i C också? Mitt intryck av reserapporterna är att det ofta, men inte alltid, är en färdig bricka med hela måltiden - that´s it. Har jag missuppfattat något?
Det beror på kabinfaktor och kabinpersonalens vilja. Om det är fullt i Business class blir det nog svårt att lyssna önslemål från alla, men lätt load i kabinen går det säkert för kabinpersonalen att ordna.

Jag tillhör också i okräsen grupp(förutom osten) när det gäller mat och äter mat på inrikes flyg i Kina som A380*G gör. :)
 

agehall

Medlem
Har aldrig åkt C/F på longhaul, men det blir nästa år.

Av alla reserapporter som finns på BC så framgår det tydligt att man i F styr själv hur flighten osv ska vara, men gäller det i C också? Mitt intryck av reserapporterna är att det ofta, men inte alltid, är en färdig bricka med hela måltiden - that´s it. Har jag missuppfattat något?

Nja, friheten i C är inte lika stor som F, men bra mycket större än Y. Du kan kanske inte räkna med att de serverar dig middag när du vill i C, men det ska inte vara några problem att be om att få undvika vissa saker.
 

David

Medlem
Jag äter tom maten inrikes Kina numera - och finner sen helt ok oftast! :p
Snacka om att vara okräsen! :D

En "beef rice", är aldrig fel, gärna med Sichuansk touch så det blir lite smak på den. :)
Seriöst, jag tycker att inrikesmaten i Kina oftast är helt ok, och de som klagar är oftast de som inte äter den eller aldrig varit i Kina.
 

rvarttinen

Medlem
Åker ofta AF i affärsklass och maten är oftast riktigt bra. Upptäckte för ett tag sedan möjligheten att uppdatera min FB-profil med kostpreferenser - och det fanns en hel del att välja på!

Om du har konto på Flying Blue, så kanske kolla om det finns något alternativ som skulle passa i deras lista. Om inte annat uppge special kost är önskvärd och av vilken typ - kan inte bolagen hjälpa till lite där?

OT: osten har inte varit något problem för mig, i alla fall inte på AF, även om den är av det mer slätstrukna slaget (för att passa de flesta??). Men, så gillar jag ost ...
 
Toppen