Senaste nytt

Få Eurobonuspoäng med elavtal från Fortum

kaktusen

Medlem
Jag stoppar hellre in min känsligaste kroppsdel i matberedaren än har med Fortum att göra. Jag har haft en hel del att göra med bolaget under 15 år, inget som har att göra med elavtal, och jag har aldrig haft med sämre och mer oärliga människor att göra. Nej vänta, HQ har varit sämst. AIG nog faktiskt snäppet bättre än Fortum vilket säger det mesta för de som har lite inside.

De gånger jag har haft elavtal har det ständigt varit strul, lägenhet samt lantställe, så jag har för länge sedan övergett dom. Som att ha att göra med Migrationsverket eller Radiotjänst. Ingen höjdare IMHO:)
 

ahh

Medlem
Nja, Fortum har en månadsavgift på 79kr, så du betalar åtminstone 960kr mer per år för poängen, och då har jag räknat med att du förbrukar 0 kWh per år. För varje 1000 kWh du förbrukar förlorar du ytterligare ca 40kr/år. Visst, med låg förbrukning kan det ändå vara värt det bara för signup-poängen. Annars är det dyra poäng hur man än vrider på det.
Just det, månadsavgift var det ja.. Jag tar tillbaks allt och hävdar motsatsen. Undvik att göra som mig.. =)
 
Last edited:

olo

Medlem
För mig som bor i lgh och således inte är en storkonsument av el har det varit lysande att byta. I stort sett samma månadskostnad med tillägg av 9 000 poäng under bindningstiden. Klart värt det.

Nja, Fortum har en månadsavgift på 79kr, så du betalar åtminstone 960kr mer per år för poängen, och då har jag räknat med att du förbrukar 0 kWh per år. För varje 1000 kWh du förbrukar förlorar du ytterligare ca 40kr/år. Visst, med låg förbrukning kan det ändå vara värt det bara för signup-poängen. Annars är det dyra poäng hur man än vrider på det.
Fortum-dealen är framförallt bra om man konsumerar mycket, för kW-priset är ganska bra. Däremot gör månadsavgiften det tokdyrt för mindre lägenheter.
 

RickardG

Medlem
Fortum-dealen är framförallt bra om man konsumerar mycket, för kW-priset är ganska bra. Däremot gör månadsavgiften det tokdyrt för mindre lägenheter.
Om vi bortser från engångssumman så skulle jag få 3000 poäng per år, och med mina 22000 kWh och 4 öres skillnad mot min nuvarande leverantör ger det en merkostnad på 880kr. Med månadskostnaden blir det totalt 1828kr dyrare på ett år, och det är ingen bra kostnad för bara 3000 poäng.
 

mry

Medlem
De verkar ju inte ha samma erbjudande med 6000 poäng när man flyttar. De skriver ju istället att man får 9000 poäng per år bara nu.

Det är ju verkligen tveksamt om det är värt att ta detta erbjudande för de poängen.

Bor man i den delen av landet som har Reducerad energiskatt (19,3 öre per kilowattimme så blir det såhär)

Elpris: 20,45 öre/kWh
Energiskatt: 19,40 öre/kWh
Moms: 9,96 öre/kWh
Totalt elpris: 49,81 öre/kWh
Månadsavgift: 79,00 kr/mån




För ett vanligt avtal med rörligt pris som inte ger eurobonus poäng ser det ut såhär:

Elpris 20,45 öre/kWh
Skatt 19,40 öre/kWh
Moms 9,96 öre/kWh
Totalt elpris 49,81 öre/kWh
Månadsavgift: 79,00 kr/mån


Det som avviker här är att har man inte Eurobonus priset så är Månadsavgiften mot att man tar samma avtal i övrigt hos fortum 79 istället för 39 kr per månad.

Väljer man det vanliga avtalet med och beställer på internet får man för tillfället utöver detta 500 kr rabatt första året, alltså 42 kr rabatt per månad. Då blir "månadsavgiften" -3 kr per månad.

Så då kan man säga att man får 9000 poäng för 984 kr om man får rabatten på 500 kr för att man beställer online. Det blir ju alltså mer förmånligare att köpa något med coop med mera mer eller andra kreditkort som ger poäng för det man sparar.
 

olo

Medlem
Den stora ekonomiska vinsten med att byta till Fortum för mig var att DinEl gav mig ett riktigt bra erbjudande för att få tillbaka mig som kund.
Innan jag tecknade Fortum-dealen så försökte jag pruta hos DinEl, vilket inte gick. Men de ringer upp att som byt avtal och gjorde förra hösten en särskild kampanj för de som bytt till Fortum. I och med det lägre priset och bortplockad månadsavgift under de kommande 4 åren, så tjänade jag på Fortum-affären, trots att den på pappret var dyr.
Sen tror jag att aldrig att jag hade bytt till Fortum om det inte vore för att det var sista rutan på bingorickan, men det är en annan sak.

Kontentan: Det är lurigt det här med elavtal.
Elpris: 20,45 öre/kWh
Energiskatt: 19,40 öre/kWh
Moms: 9,96 öre/kWh
Totalt elpris: 49,81 öre/kWh
Månadsavgift: 79,00 kr/mån




För ett vanligt avtal med rörligt pris som inte ger eurobonus poäng ser det ut såhär:

Elpris 20,45 öre/kWh
Skatt 19,40 öre/kWh
Moms 9,96 öre/kWh
Totalt elpris 49,81 öre/kWh
Månadsavgift: 79,00 kr/mån
Jag ser inte skillnaden här. Är det bara månadsavgiften som skall vara skillnad?
 

Gus

Medlem
Jag spenderar ungefär 4000 kwh per år. Idag betalar jag ingen månadsavgift till Borås Elhandel. Den enda skillnaden om jag tar Fortum blir väl 79 kr i månaden = 948 kr per år? Alltså 948 kr för 13 000 eurobonuspoäng, det är väl bra?

Jag flyger sällan nuförtiden (har precis fått barn), och framförallt inte Star Alliance. Och jag måste få in poäng till mina 2-4-1 vouchrar, så då måste man gripa varje halmstrå.
 

Nikolas

Medlem
Jag anmälde mig förra veckan till Fortum för att prova. 10,000 poäng är helt okej som välkomstbonus :).. sedan blir det 250 poäng per månad, d.v.s 3,000 poäng per år, totalt 13,000 för 12 månader.. Poängen ska hamna in i EB kontot i början av juli
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen