Fortsatt förbud mot Eurobonus i Norge

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av kerran1980, 25 Oktober 2012.

  1. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu har norska myndigheter fattat sitt beslut.
    Det kommer även i framtiden vara förbjudet för SAS kunder att tjäna Eurobonuspoäng på norska inrikeslinjer.

    Jag gissar att Norwegians Björn Kjos somnar med ett STORT leende inatt.
    Norwegian har jobbat stenhårt för ett fortsatt förbud mot Eurobonus i Norge


    SAS Group - Press
     
  2. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Trist. Kan hålla med det SAS skriver i pressmeddelandet. OK att inte norska myndigheter vill tillåta det i hela Norge, men på de stora linjerna kan man tycka att det finns mycket liten grund för ett fortsatt förbud.
     
  3. hade ingen aning om detta. Men, varför är det förbjudet?.
    Får man inte samla poäng på hybilar, hotel och liknande heller?
     
  4. Adam

    Adam Medlem

    Norge är ett U-land!!!!!!
     
    3 personer gillar detta.
  5. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Riktigt dåligt av norska konkurrensverket som ju här visar att de favoriserar och gynnar en konkurrent i ett konkurrensmål. Opartiskhet verkar inte vara deras starkaste gren. Jag tycker att SAS sätter huvudet på spiken när de säger att "Konkurranseregler skal beskytte konkurransen, ikke konkurrenter"

    Hoppas att SAS går vidare och överklagar beslutet.
     
  6. Randy Marsh

    Randy Marsh Medlem

    Ort:
    Bergen
    Land:
    Norge Norge
    Det är den katastrofalt inkompetenta och genomkorrupta regeringens fel att bonus även i fortsättningen blir förbjudet på alla sträckningar i Norge. Konkurransetilsynet rekommenderade att återinföra bonus på de mest trafikerade linjerna, dvs OSL - BGO/SVG/TRD, men regeringen väljer att bortse från detta.

    Nu får vi hoppas på att Norge blir dömt i EFTA-domstolen, eftersom EFTAs övervakningsorgan ESA har kommit fram till att förbudet mot bonuspoäng är i strid med EES-avtalet:

    - Forbud mot bonuspoeng på fly er ulovlig NA24
     
    1 person likes this.
  7. Silferlood

    Silferlood Medlem

    Ort:
    Söderslätt
    Land:
    Sverige Sverige
    :mad: jag reser mycket inrikes Norge tidsvis och så här har det varit sen augusti 2002.
     
  8. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Reser en hel del i Norge och visst är det klart protektionistiskt.
    Utanför ämnet men läste förra veckan att de höjde import tullen för ost med runt 170%
    Fördelen för oss övriga att norska myndigheter ser till att vi har färre norrmän att trängas med i fast-tracks lounger m.m. :p
     
  9. darkcho

    darkcho Medlem

    Ort:
    Norway
    Land:
    Norge Norge
    Yes you can. But its very different with hotels, cars etc. You always have 3-5 different companies to choose from.
    The main point is that the competition in northen parts of norway is not so good. Widerøe is the main operator on all the smaller airports where Norwegian isnt present. Im ofcourse against this myself, i want all the EuroBonus points i can get ;)

    I think its a bit to do with the way norway is built up, with lots of smaller cities and villages in northern parts and on the coast. Here SAS/Widerøe is the dominating part and too ensure the transportation of people and goods, the government want to keep it without bonus, god know why.
     
  10. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Björn Rosengren hade rätt, Norge är verkligen den sista Sovjetstaten. Jämfört med i Sverige så är den statliga byråkratiska apparaten enorm i Norge.
    Jag tror inte det finns något annat land i Västvärlden där staten fattar mer beslut åt den enskillde invånaren än i Norge. Nu har staten bestämt Norrmännen inte själva har förmåga att välja flygbolag helt själva. Därför förbjuder man en del av SAS kunderbjudande och gynnar LCC konceptet. Det är bara i Norge ett sådant här märkligt beslut kan fattas.
    Det är inte konstigt om DY hade fått svårt att konkurrera på vissa linjer om EuroBonus var tillåtet. Bolaget har ju bara en flygplanstyp...737-800 med hela 189 stolar att fylla upp!! Förändras förutsättningarna får väl DY köpa mindre flygplan också? Med ett mindre flygplan hade säkert DY även i fortsättningen kunna verka på flera linjer trots EuroBonus. Det borde inte vara ett argument för konkurrensmyndigheten att ta hänsyn till.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×