Fortsätta med Eurobonus eller skaffa ett kort till?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Göran Johnson, 8 November 2013.

  1. Göran Johnson

    Göran Johnson Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Kommer att uppnå guldstatus för nästa år i veckan som kommer med över 50 000 poäng. Har nästan 10 månader kvar av intjänandeåret. Skulle vilja ha lite råd. Ska jag fortsätta att samla på Eurobonus och ev uppnå den nya ännu inte införda nivån? Hamnar väl gissningsvis på 100-150 000 p. Eller ska jag registrera de nya poängen på ett annat bonuskort inom Star Alliance? Kan jag ha fördelar av det? Reser en hel del med Thai och det kanske kan ge fördelar där. Tacksam för goda råd och diskussion. 100 000 poäng blir väl runt jul-nyår.
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur reser du, business eller ekonomi? Vart och hur ofta? Vad vill du uppnå med dina poäng?
     
  3. ucce

    ucce Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Svårt att spekulera i vad den nya nivån kommer att innehålla, om om du tror att du har uppnått 100 000p redan till Jul, har du ju 8-10 månader på dig att flyga in ett till kort hos exempelvis Thai innan du måste börja samla EuroBonus igen med oförändrat resmöster. Om du hinner upp till Platinum så att du får tillgång till deras F-lounger dvs. Når du inte dit verkar det kanske lite poänglöst med två *G-kort?

    Men först bör nog Agehalls fråga besvaras i vilket fall - allt beror ju på vad som är viktigt för dig och hur resmöstret ser ut
     
  4. Göran Johnson

    Göran Johnson Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag reser varje vecka 4 resor med SAS i plus i Sverige. Dessutom 3 resor planerade till Bankok fram till februari. Turkish 1 gång och SAS 2 ggr. Samtliga i Buissines. Intjänandet på Turkish vet jag inte men SAS ger 27000 poäng tor. Veckoresorna ger 5000 p/v.
     
  5. Jag har principiellt inte kört flera kort inom Star Alliance fram till SAS ändrade till SAS Plus och SAS Go. Då gick jag med i EuroBonus efter 13 år, och kör numera både Miles & More och EuroBonus.

    Det handlar inte så mycket om status som "value for money". Med den totala urvattning av Star Alliance (som uppenbart drivs av Lufthansa) så kommer vi nog se flera "enhancements" som det heter så fint.

    Ta t.ex. som statuslös EuroBonus medlem (då) åkte jag i SAS Plus till KEF. På SAS fick jag 2 x 1 000 + 2 x 3 000 EuroBonus poäng för totalt 8 000 poäng. På Miles & More skulle jag ha fått 4 x 500 miles = 2 000 miles. Hade jag varit EBG då hade det blivit 10 000 EuroBonus poäng. Med tanke på att en USA resa inom Star Alliance kostar 105 000 hos båda... 'Enough said!

    Så nu har jag EuroBonus som har ett par syften:
    Mina 15-20 SAS segment per år
    Kommer ta fram ett SAS AMEX snart
    Om, och jag menar om United (UA) "P"-klass ligger kvar på 200% kommer jag börja använda United en del igen till USA och kreditera poängen till SAS

    Personligen tror jag inom 5 år vi alla har flera kort, och mindre status.. Grundregeln är väl att lägga poängen till flygbolagets eget program men några undantag.
     
    Last edited: 8 November 2013
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Du har i princip ingen nytta av något annat än EuroBonus. Med ditt resmönster bör du ligga väldigt nära att bli Pandion, så jag skulle nog hålla mig till EuroBonus och hoppas på att få ett svart kort i brevlådan nästa år. Våra Pandions här kan säkert intyga att en helt ny värld öppnar sig när man når dit och flyger mycket med SAS.
     
    1 person likes this.
  7. Om det vore så enkelt att bli Pandion, vore jag det för länge sedan.
     
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Gör man fyra resor i veckan plus ett par longhauls/år i plus/business så bör man ligga ganska bra till tycker jag. Fast Göran kanske avsåg 4 legs och inte 4 T/R som jag såg framför mig.
     
  9. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ser inte riktigt vad vitsen skulle vara att sprida ut poängen på ett annat kort inom samma allians. Däremot kanske man kan ställa sig frågan om man inte kan fixa ett guldkort till inom en annan alians, det kan vara bra att ha.
     
  10. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Reser man mycket i en region/på destinationer där (i detta fall) *A är starka finns det anledningar. Ta SAS/Lufthansa tex och de anledningar som Senator anger i inlägg 5.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×