Jag har principiellt inte kört flera kort inom Star Alliance fram till SAS ändrade till SAS Plus och SAS Go. Då gick jag med i EuroBonus efter 13 år, och kör numera både Miles & More och EuroBonus.
Det handlar inte så mycket om status som "value for money". Med den totala urvattning av Star Alliance (som uppenbart drivs av Lufthansa) så kommer vi nog se flera "enhancements" som det heter så fint.
Ta t.ex. som statuslös EB medlem (då) åkte jag i SAS Plus till KEF. På SAS fick jag 2 x 1 000 + 2 x 3 000 EB poäng för totalt 8 000 poäng. På Miles & More skulle jag ha fått 4 x 500 miles = 2 000 miles. Hade jag varit EBG då hade det blivit 10 000 EB poäng. Med tanke på att en USA resa inom Star Alliance kostar 105 000 hos båda... 'Enough said!
Så nu har jag EB som har ett par syften:
Mina 15-20 SAS segment per år
Kommer ta fram ett SAS AMEX snart
Om, och jag menar om United (UA) "P"-klass ligger kvar på 200% kommer jag börja använda United en del igen till USA och kreditera poängen till SAS
Personligen tror jag inom 5 år vi alla har flera kort, och mindre status.. Grundregeln är väl att lägga poängen till flygbolagets eget program men några undantag.