Senaste nytt

Folksam -Sveriges otrevligaste kundtjänst vid skada?

motu

Medlem
Mitt plan råkade landa på LAX mitt under flygplatsskjutningen i november förra året. Planet landade i tid men körde sedan runt en timme på landningsbanan. Väl inne i terminalen fick vi på amerikanskt vis i princip ingen info mer än att det var en emergency. Sedan blev vi stående sex timmar vid bagagebanden före de släppte ut oss. Således var vi totalt ca 7 h sena...

Väl hemma kontaktade jag Folksam (Visa BA kort) för att anmäla incidenten/skadan. Fick först en mycket trevlig handläggare som beklagade händelsen. Då detta är en ovanlig skada blev jag kopplad till hennes allt annat än trevliga chef. Hon menade på fullt allvar att jag kommit i tid. Jag frågade då om hon tillbringade sin semester vid bagagebandet. Hon hänvisade då till villkoren. Jag citerade då villkoren där det stod "destination", men där detta ej var definierat. Hennes kommentar var då att man inte kan skriva allt (trots att hon just sagt att allt stod där...). Hon blev allt otrevligare och började skrika. Situationen var alltmer Kafkaliknande och jag valde att lägga på.

Beloppet vi diskuterade är mycket lågt men jag kan ej förstå hur man kan behandla kunder så ( även om de skulle ha rätt). Vad tycker ni att jag borde gjort och gjorde Folksam rätt?
 

agehall

Medlem
Jag skulle tro att en sådan där händelse faller under Force Majeure, så det är nog bara att acceptera läget. Men jag har inte läst dina försäkringsvillkor, så jag vet inte med säkerhet.
 

kristerj

Medlem
Jag hade en försening med BA i somras p g a dåligt väder. Det var inga problem att får ersättning (700:-/pers) från Folksam (BA Visa) då . Handläggaren var trevlig. Trist att du fick en sådan otrevlig typ. Fick du/har du fått något förseningsintyg av flygbolaget? Har du förseningsintyg är det nog svårt för dem att neka ersättning.
 

Valley

Medlem
Läser man det finstilta i de flesta försäkringsvillkor så är jag tämligen övertygad om att tolkningen lyder under Force Majeure / Act of God paragrafen och då är man normalt sätt ej berättigad till ersättning.
Skulle även tro att om förseningen skulle inträffat på avgångsorten så skulle man anse att detta är tillämpligt.

I USA finns i o f s en regel avseende "Tarmac Delay" mer än 3 timmar, och inrikesflyg. Men innebörden av denna är för mig okänd
 

famhanssons

Medlem
Mitt plan råkade landa på LAX mitt under flygplatsskjutningen i november förra året. Planet landade i tid men körde sedan runt en timme på landningsbanan. Väl inne i terminalen fick vi på amerikanskt vis i princip ingen info mer än att det var en emergency. Sedan blev vi stående sex timmar vid bagagebanden före de släppte ut oss. Således var vi totalt ca 7 h sena...

Väl hemma kontaktade jag Folksam (Visa BA kort) för att anmäla incidenten/skadan. Fick först en mycket trevlig handläggare som beklagade händelsen. Då detta är en ovanlig skada blev jag kopplad till hennes allt annat än trevliga chef. Hon menade på fullt allvar att jag kommit i tid. Jag frågade då om hon tillbringade sin semester vid bagagebandet. Hon hänvisade då till villkoren. Jag citerade då villkoren där det stod "destination", men där detta ej var definierat. Hennes kommentar var då att man inte kan skriva allt (trots att hon just sagt att allt stod där...). Hon blev allt otrevligare och började skrika. Situationen var alltmer Kafkaliknande och jag valde att lägga på.

Beloppet vi diskuterade är mycket lågt men jag kan ej förstå hur man kan behandla kunder så ( även om de skulle ha rätt). Vad tycker ni att jag borde gjort och gjorde Folksam rätt?

Hur som haver är det bagageförsening med 6 timmar.
 
Toppen