Folksam -Sveriges otrevligaste kundtjänst vid skada?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av motu, 22 Januari 2014.

  1. motu

    motu Medlem

    Mitt plan råkade landa på LAX mitt under flygplatsskjutningen i november förra året. Planet landade i tid men körde sedan runt en timme på landningsbanan. Väl inne i terminalen fick vi på amerikanskt vis i princip ingen info mer än att det var en emergency. Sedan blev vi stående sex timmar vid bagagebanden före de släppte ut oss. Således var vi totalt ca 7 h sena...

    Väl hemma kontaktade jag Folksam (Visa British Airways kort) för att anmäla incidenten/skadan. Fick först en mycket trevlig handläggare som beklagade händelsen. Då detta är en ovanlig skada blev jag kopplad till hennes allt annat än trevliga chef. Hon menade på fullt allvar att jag kommit i tid. Jag frågade då om hon tillbringade sin semester vid bagagebandet. Hon hänvisade då till villkoren. Jag citerade då villkoren där det stod "destination", men där detta ej var definierat. Hennes kommentar var då att man inte kan skriva allt (trots att hon just sagt att allt stod där...). Hon blev allt otrevligare och började skrika. Situationen var alltmer Kafkaliknande och jag valde att lägga på.

    Beloppet vi diskuterade är mycket lågt men jag kan ej förstå hur man kan behandla kunder så ( även om de skulle ha rätt). Vad tycker ni att jag borde gjort och gjorde Folksam rätt?
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle tro att en sådan där händelse faller under Force Majeure, så det är nog bara att acceptera läget. Men jag har inte läst dina försäkringsvillkor, så jag vet inte med säkerhet.
     
  3. Definitioner är alltid intressant. Hur definieras "ankomst till destinationen" i försäkringssammanhang? Någon som vet?
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag vore försäkringsbolag, så skulle jag mäta per sträcka/biljett.
     
  5. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade en försening med British Airways i somras p g a dåligt väder. Det var inga problem att får ersättning (700:-/pers) från Folksam (British Airways Visa) då . Handläggaren var trevlig. Trist att du fick en sådan otrevlig typ. Fick du/har du fått något förseningsintyg av flygbolaget? Har du förseningsintyg är det nog svårt för dem att neka ersättning.
     
  6. Lit OT.
    Jag hade stor svårighet att få förseningsintyg från Air China. Så det beror på vilket flygbolag du har flugit med som har försenat...
     
  7. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Läser man det finstilta i de flesta försäkringsvillkor så är jag tämligen övertygad om att tolkningen lyder under Force Majeure / Act of God paragrafen och då är man normalt sätt ej berättigad till ersättning.
    Skulle även tro att om förseningen skulle inträffat på avgångsorten så skulle man anse att detta är tillämpligt.

    I USA finns i o f s en regel avseende "Tarmac Delay" mer än 3 timmar, och inrikesflyg. Men innebörden av denna är för mig okänd
     
  8. famhanssons

    famhanssons Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hur som haver är det bagageförsening med 6 timmar.
     
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×