Senaste nytt

Flyttips till ett land där min sambo kan arbeta som sjuksköterska?

palmen

Moderator
Adelaide alltså? Intressant.... :)

Jag har en tjejkompis i Adelaide (inte ditflyttad svensk, utan australiensiska). Tidigare trodde jag att hon var enda anledningen att åka dit (hon har ett fördelaktigt utseende) men det finns alltså mer!? ;)

Ja det är närmre till Sydney, Melbourne samt stora barriärrevet jämfört med Sverige ;)
Jag kom inte längre än från Cairns till Great Ocean Road så det var några mil kvar till Adelaide för egen del. Australien är helt klart ett land jag i övrigt rekommenderar, inte lika kul på deras vinter men då kan man alltid åka hem till svenska sommaren på semester :)
 

adamG

Medlem
Jag vet ett par sjuksköterskor i min bekantskapskrets som haft möjligheten att åka till australien och jobba som sjuksköterskor utan speciellt mycket bekymmer med att validera utbildningar/legitimation osv. Alla har dock haft arbetsgivare som sponsorer, så det har löpt på ganska snabbt.

Lön och så vidare har jag faktiskt inte en aning om hur det ser ut i Australien.

För övrigt förstår jag din (er?) frustration över Sverige. Om man har viljan att se något annat tycker jag man skall försöka köra på det. Sverige kommer stå kvar oavsett.
 

gdaily

Medlem
Adelaide alltså? Intressant.... :)

Jag har en tjejkompis i Adelaide (inte ditflyttad svensk, utan australiensiska). Tidigare trodde jag att hon var enda anledningen att åka dit (hon har ett fördelaktigt utseende) men det finns alltså mer!? ;)
It ranks highly in terms of liveability, being listed in the Top 10 of The Economist's World's Most Liveable Cities index in 2010, 2011 and 2012. It has also been ranked the most liveable city in Australia by the Property Council of Australia in 2011, 2012 and again in 2013.

Personligen gillar jag en miljonstad som ligger precis vid vattnet, där hela kuststräckan är badbar. Dessutom ett stenkast till Barossa Whineyards.
 

Palazzi

Medlem
Hur är Darwin och Brisbane kontra Adelaide?

Darwin har ett mer ostabilt väder. De ligger ju inte långt från Indonesien, så monsunen drabbar även Darwin med omnejd.

Annars är väl Australien så stort att man kan flyga inrikes i jakten på bättre väder. Skiljer ju rejält vädermässigt mellan t.e.x. Brisbane, Darwin, Adelaide, Sydney och Perth (många mils resor).

I Brisbane har vi väl två medlemmar boende, så låter dem svara :)
 

gdaily

Medlem
inte lika kul på deras vinter men då kan man alltid åka hem till svenska sommaren på semester

Ja, det är ju förförligt med 10-15 plusgrader...

On a sidenote, när jag var i Adelaide så hade de minusgrader en natt. Det var det stora samtalsämnet på kontoret dagen efter, inte att Australien hade sänt tre fregatter att visa muskler utanför Papua New Guinea. Minusgrader hade de nämligen inte haft sedan andra världskriget.
Samma dag gick jag och badade i havet. Då var det 25 grader plus och strålande sol. Vattnet var lite småkallt (var ju trots allt mitt i vintern), dvs jämfört med svenskt Östersjövatten på försommaren.

Det finns bara en negativ sak med Australien och det är att precis allting vill ta livet av dig (spindlar, grodor och ormar, allt är tvärgiftigt).
 

Svenska73

Medlem
Lite OT men om ni har en bostad i Stockholm som ni äger och kan hyra ut så kan ni även finansiera en del av äventyret med inkomst på hyror från en hyresgäst. (beroende när ni hoppade in i bostadsmarknaden så klart).
 
A

Aurora

Guest
Hva betyr "kassa människor"?

Hvis du inte gillar folk er det bare å flytte hit til Nord-Norge. I Hammerfest har du f.eks kun 10,000 innbyggere, uendelig mye øde viddelandskap, et par hundre tusen rein og et enormt behov for sykepleiere. Og andre, byen ekspanderer stort pga Snøhvit.
 

palmen

Moderator
Ja, det är ju förförligt med 10-15 plusgrader...

Klart det är bättre än svensk vinter om det är värme man är ute efter, men vad jag hört från folk som bor på västkusten är att standard på husens isolering inte riktigt är som hemma och det kan bli väldigt kallt tack vare det på nätterna, går alltid att lösa med en värmefläkt eller liknande. Ingen koll på hur vädret är just i Adelaide vintertid, men enligt lite googlingar ligger det på ca 8-16 grader i snitt (average high/low).
 

Smuffe

Medlem
Alla är inte kassa människor.. Jag skulle ha nämnt att det finns ett undantag. Tromsø är helt fantastiskt grymt folk och kollegorna ser Døgnvillfestivalen som en underbar "semester" som sista gig för sommaren.
Så nog finns det folk i Norge och inte bara människor. :)
Jag har bott i Strömstad och jag har många norska vänner.

Skillnaden på människor och folk är rätt simpel... Människor är tafatta, går i fel riktning mot strömmen (mellan tunnelbana och tåg på centralen i Stockholm som exempel), personer som inte gör sitt jobb osv.
Tänk er personer på flygplatsen.. Ni står i passkontrollen efter en lång resa och så stannar kön av att människorna längst fram inte har fyllt i sina arrival cards.

Kontentan är att jag trivs bättre med folk. :p
 
Last edited:
Toppen