Senaste nytt

Flytta utomlands av beskattningsskäl

pep

Medlem
Dear Palazzi - god tråd du har startet! Jeg selv bor i Vietnam, arbejder i Africa, og har ingen intention om at rejse permanent tilbage til Danmark - netop pga. skatten og de høje leveomkostninger. Det har måske sin pris i form af, at man ikke har mange at dele sine værdier, sin historie og kulturbaggrund med. Men man får jo et luksusliv foræret og kan få 2-6 gange så meget for sine penge. Man ser tingene i ny sammenhæng og lærer en masse nyt hver dag.
 

petsky

Medlem
Alla tummar upp pa Ticino- Lugano

Italiensk passion kombinerat med Schweizisk ordning.
Hänförande vackert i alperna och Italienska sjödistriktet.
Väldigt behagligt klimat.
En timme upp till Alperna och skidakning.
Nära till Milano och flygplatser.

Ett acceptablet utbud av nöjen och restauranger.
Resonalbla skatter, runt 10-20 procent beroende pa inkomstniva. (Det är klart att det är ännu lägre nagra mil norrut i Zug- Schwyz).
Övriga levnadskostnader lägre än i stora delar av övriga Schwiez

Sa Lugano hade nog varit idealet för mig om bara jobbet hade tillatit det, nu far jag nöja mig med att aka dit över helgerna.
 

pep

Medlem
I Vietnam er beskatning for udenlandsk indkomst 0%. For indkomst i Vietnam ca. 4%. Skat af renter, formue, aktier, obligationer 0%.Til gengæld er leveomkostningerne ca. 20% af dem for Schweiz.
 

petsky

Medlem
Det är sant att om skatten vore den enda variabeln att optimera utifrån så skulle man inte välja Schweiz. Och inom Schweiz skulle man inte välja Lugano efter som det är en högskattekommun . Skatten är betydligt lägre bara några mil norrut i zug eller obvalden.

Pengar är en viktigt variabel, men inte den enda (inte för mig i alla fall) , när man försöker ordna sitt liv.
 

Homer

Medlem
Inkomstskatt är ju en sak, men om man funderar på att flytta tillgångar ska man inte glömma arvskatten
Borttagen i Sverige, finns kvar i många länder.
 

Storsteffe

Medlem
Det är väldigt lätt att flytta tillbaka till Sverige om det av något skäl skulle bli/vara ofördelaktigt ekonomiskt eller om man helt enkelt inte trivs.
 

JonW

Medlem
Inkomstskatt är ju en sak, men om man funderar på att flytta tillgångar ska man inte glömma arvskatten
Borttagen i Sverige, finns kvar i många länder.
Så sant.
Det finns mycket myter kring detta, t ex att Schweiz är ett skatteparadis.
Men dom har faktiskt både förmögenhetsskatt och kapitalinkomstskatt t ex.
 
Toppen