Senaste nytt

Flytta tillbaks till Sverige

Jag har i ärlighetens namn lite svårt att det skulle vara så speciellt svårt att driva ett AB i Sverige. Jag tycker myndigheterna oftast är väldigt snabba och smidiga. Det mesta går att lösa online med e-legitimation. Och så lägger man ut sin bokföring, om man inte riktigt har koll på den delen. Men i slutändan är det inte mycket byråkrati (imho, som har haft flera egna bolag sedan 1994).
 

Valley

Medlem
Precis, själv har jag hus på Hammarö. Kostade dryga miljonen plus renovering. Jobbar i Sthlm och försöker hitta en bostadsrätt för att ersätta hyresrätten som jag har under veckorna. Just nu verkar det bli köp runt 2 miljoner för typ 15-25 kvm... Huset är på 140 kvm...
Skitbra och billigt att bo i Stockholm..... ;-)

Trevligt med en till i närområdet här :)

Kostar att ligga på topp :D
Och i synnerhet i Stockholm gäller det att bo på rätt i förhållande till jobbet. Räcker med de gånger jag bor i Kyrkbyn för att ha möten i centrala delarna eller lite söder ut för att varje dag jag vaknar hemma, tacka min lyckliga stjärna att man inte har dessa trafikbekymmer. En annan blir vansinnig om man fastnar för broöppning vid Hammaröleden, någon enstaka gång per år

Kan bara jämföra mitt boende på Råtorp, med syster & svåger i Hammarby Sjöstad. Har nästan 3 ggr boyta till 1/3-del av kostnaderna.
Skall i ärlighetens namn sägas att vi hade enorm tur med köp och så kom vi in i hussvängen precis innan hysterin började.
 
Socialt sett så får man ju ofta cirklar via barnen, så att hitta en vettig skola för dem är prio.
Mina barn går på IES (Internationella Engelska Skolan). Det är en skola som följer den svenska skolplanen, men med den största delen av undervisningen på engelska. De har en stark PTA som man kan engagera sig i. Det är inte en privatskola, så inga avgifter.
Dock har de bara klasser från 4 klass (iaf i Lund där mina barn går).
 
Jag ar tveksam till att det kan bli nagot bra av detta, speciellt som icke britt och med mycket jobb med kunder inom ovriga EU. I ovrigt kul att se nagon mer fran Manchester pa BC :)

Jag är inte heller helt övertygad, men vi får se vad som händer, ännu early days.

För övrigt, vi är minst 3 som bor i Manchester och hänger här (den som är riktigt nördig kan räkna ut att jag är här på min profilbild).
 

Kricka

Medlem
Socialt sett så får man ju ofta cirklar via barnen, så att hitta en vettig skola för dem är prio.
Mina barn går på IES (Internationella Engelska Skolan). Det är en skola som följer den svenska skolplanen, men med den största delen av undervisningen på engelska. De har en stark PTA som man kan engagera sig i. Det är inte en privatskola, så inga avgifter.
Dock har de bara klasser från 4 klass (iaf i Lund där mina barn går).

IES är en bra skola men problemet för en "hemflyttare" blir, i.a.f. i Stockholmsområdet, att barnen
inte stått 10 år i kö till skolan och därmed kan få svårt att få plats. Är vis av egen erfarenhet..
 

trekker

Medlem
Någon som har en rekommendation till någon bank som förstår en flytt från uk till sverige och att säljprocessen i uk inte funkar som i sverige? Banken vi pratat med kräver att vi sålt innan lånelöfte och mäklaren i sverige vill att vi skriver på direkt.
 

Moco

Medlem
Någon som har en rekommendation till någon bank som förstår en flytt från uk till sverige och att säljprocessen i uk inte funkar som i sverige? Banken vi pratat med kräver att vi sålt innan lånelöfte och mäklaren i sverige vill att vi skriver på direkt.

Varierar nog från fall till fall och person till person. Men Handelsbanken kan kanske vara behjälpliga, de har störst erfarenhet av UK bland de svenska bankerna iallafall.
 
Toppen