Senaste nytt

Flytta Eurobonus poäng till andra medlemmar

Ubbe

Medlem
1/3 av priserna vore rimligt dvs 20,000 p för 100 euro. Då hade jag nappat!

Det priset är ju också helt orimligt. Vad vi talar om här är ju en rent administrativ handling dvs. några knapptryckningar på en dator.
Varför är det olika pris? Är det svårare eller tyngre att flytta 100.000 poäng än att flytta 3000? Tänk vad det kostar att flytta 100.000 Skr från ett bankkonto till ett av barnens konton i samma bank... Kostar inte mer än att flytta 100 Skr. Här är det någon eller några som tänkt fel, om det nu är någon som tänkt...
 

Palazzi

Medlem
Jag tror ju inte att det handlar om en administrativ kostnad...
När man "delar ut" miles så räknar man inte med att alla dessa miles ska kunna användas. Alla de personer som bara har 4.000p och inte kan nyttja poängen har säkert ett samlat värde av 4.000.000p , som är en ansenlig summa. Sedan finns de personer som bara låter bli att använda poängen.. Det handlar säkert om 10-tals miljoner med poäng som SAS kallt räknat med att de aldrig ska behöva lösa ut. Det är ju idiotiskt i sig, iofs:p

Om dessa personer nu skulle kunna, kostnadsfritt, överföra poängen till en person som köper SA* F-biljetter på partner.....Ja, då får SAS snabbt en ganska stor kassablödning.
 

Agö

Medlem
Det kan ju bli en intressant andrahandshandelsmarknad här där medlemmar köper poäng av varandra. Å andra sidan kan man ju redan idag boka för en annan men detta ger ju en viss flexibilitet. Vad är poängen värd för medlemmen? Vad kostar det att köpa poäng i normala fall respektive under "rea"? Det kanske är måttstocken.
 

sungtae

Medlem
Om giltigheten hade förlängts med fem nya år hade det ju kunnat vara ett sätt att hålla poängen levande. Men nu får man ju betala SAS på tok för mycket för något som dom redan har betalat utan att det ökar deras poängskuld.
 

Ubbe

Medlem
Jag tror ju inte att det handlar om en administrativ kostnad...
När man "delar ut" miles så räknar man inte med att alla dessa miles ska kunna användas. Alla de personer som bara har 4.000p och inte kan nyttja poängen har säkert ett samlat värde av 4.000.000p , som är en ansenlig summa. Sedan finns de personer som bara låter bli att använda poängen.. Det handlar säkert om 10-tals miljoner med poäng som SAS kallt räknat med att de aldrig ska behöva lösa ut. Det är ju idiotiskt i sig, iofs:p

Om dessa personer nu skulle kunna, kostnadsfritt, överföra poängen till en person som köper SA* F-biljetter på partner.....Ja, då får SAS snabbt en ganska stor kassablödning.

men då är frågan följande. Vem äger mina poäng? Med ditt resonemang så äger SAS mina poäng, men jag kan utnyttja dem till min fördel om jag vill. Äger SAS då mina poäng som jag fått då jag handlat mat på konsum och betalat med American Express?
Självklart kan det inte vara så. Amex äger inte heller de poängen. Det gör jag. De är mina. Det SAS nu försöker göra är att införa en transfereringsavgift som dessutom är totalt ohemul.
 

Palazzi

Medlem
men då är frågan följande. Vem äger mina poäng? Med ditt resonemang så äger SAS mina poäng, men jag kan utnyttja dem till min fördel om jag vill. Äger SAS då mina poäng som jag fått då jag handlat mat på konsum och betalat med American Express?
Självklart kan det inte vara så. Amex äger inte heller de poängen. Det gör jag. De är mina. Det SAS nu försöker göra är att införa en transfereringsavgift som dessutom är totalt ohemul.

Det är en skuld SAS har till dig, men det är ju en kostnad som de har räknat ska splittas på ett antal år. Det är ju givet att om alla SAS poäng skulle krediteras in på 1v så skulle inte SAS ekonomi mäkta med. Inte för att poängen kostar överdrivet mycket (antar att det finns en viss beräkning bakom), men det innebär också att de människor som bränner sina poäng inte spenderar något på vanliga betalda biljetter under perioden.
 
Toppen