Senaste nytt

FlyNiki öppnar en av Europas kortaste flyglinjer - Wien-Bratislava

Jacob

Medlem
Flygplanet lär knappt hinna lämna startbanan innan det blir dags att förbereda landningen. Den 1 april öppnar FlyNiki en flyglinje mellan Österrikes huvudstad Wien och Slovakiens huvudstad Bratislava, en sträcka på knappt 50 km. Flygtiden har beräknats till 25 minuter, vissa dagar enbart 20 minuter. Linjen kommer trafikeras med en Embraer 190 med en avgång i…
 

AABack2ARN

Medlem
I det avseendet känns ju Zurich-Basel som långdistans ;) 49 miles jämfört med 30 miles för VIE-BTS

Låter dock lite som ett positioneringsflyg som nyttjas för andra rutter under dagtid.
 
A

Aurora

Guest
Vi har jo en rekke andre kandidater i Norge... :)
Jag har flygit KKN-VDS og BVG-BJF - dom är begga 24 miles (37km).
I tillegg har du LKN-SVJ (28 miles), MEH-BVG (29 miles) etc... :D

Går litt sport i disse korte rutene, kanskje man skulle prövd den for moro skyld - blir jo noe annet i en JET enn i et propellfly! :) Tro om det er den korteste JET-ruten i Europa?
 

johan_fbg

Medlem
Känns mycket konstigt med en flyglinje, när jag bodde i Wien tog jag ofta bilen till BTS.

Förutom buss går det även tåg (60 minuter) och båt (70 minuter) mellan städerna.
 

Dr. Miles

Expert
Flygavståndet motsvarar ungefär som Stockholm-Nynäshamn eller lite kortare än Göteborg-Borås.
Bilavståndet motsvarar ungefär som Stockholm-Enköping eller Göteborg-Trollhättan.

Då ni förstår nog att denna linjen känns onödigt.
 

Jonas C

Medlem
Tycker också att det känns ganska onödigt med tanke på att man måste spendera tid åt att ta sig till och från flygplatsen, och sedan boarda flygplanet en halvtimme innan avgång… Men kan man flyga för €10 per resa så blir det nog en ganska bra segment run för TopBonus Gold/Platinum!
 
Toppen