Flykuponer, routing, og stop-over

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av pep, 23 Juli 2012.

  1. pep

    pep Medlem

    Jeg vil forsøge at starte denne tråd da jeg ofte er uklar paa hvorvidt man kan lave stop-over eller blot staa af undervejs for slutdestinationen?

    Normalt skal kuponer bruges i rigtig rækkefølge, dvs. fortløbende. Men, mange ruter ikke giver seperate kuponer hvor der er tekniske stop eller mellemlandinger undervejs:

    Exempel 1:

    SWISS fra ZRH-DAR-ZRH: Maskinen mellemlander i NBO i 1-2 timer

    Kan man blot staa af i NBO i stedet for at flyve helt til DAR? Selvfølgelig har man da brugt hele sin kupon og kan da ikke efterfoelgende flyve NBO-DAR. Man bruger sin kupon til Dar men staar af allerede i NBO. Og flyver hjem senere fra DAR som næste kupon foreskriver. Saa har man da brugt kuponerne i rigtig raekkefoelge?

    Exempel 2:

    Qatar Airways eller TK fra hvs. Doha og Istanbul til SGN og senere tilbage.

    Begge selskaber har en `teknisk mellemlanding`i Bangkok. Kan man da staa af paa vejen i BKK? Kan man checke ind kun til BKK (så man ikke faar problem med bagage?). Flykuponen til SGN er da fuldt brugt allerede. Men er den næste kupon stadig gyldig? Kan man senere rejse hjem til Europa fra SGN uden problemer (da den naeste kupon siger SGN-DOH eller SGN-IST)?? Hvis det ikke er muligt at stå af i BKK på udturen, hvad gør man så hvis passageren bliver syg eller får en emergency og må-skal stå af omgående eller a.s.a.p.

    Exempel 3:

    i fortsættelse af eksempel 2: Kan man på vejen hjem stå på i BKK i st. f. SGN? Jeg vil tro det ikke er muligt da man bliver registreret som NO-SHOW i SGN og dermed taber bookningen eller evt. hele billetten? Men om man kom tidligt til BKK ved flyselskabet det jo allerede inden incheckningen er stoppet i SGN. Da kan man håbe på at de accepterer last minute change to open jaw? Jeg har f.eks. fået lov af TG at stå på i Jakarta i stedet for på Bali uden at advisere dem på forhånd men blot ved at dukke op i lufthavnen...
     
    Last edited: 23 Juli 2012
  2. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Reglerna för de allra flesta biljetter, inkl. mycket dyra sådana är att SAMTLIGA delsträckor måste flygas i den ordning de är bokade. Stiger du exempelvis av i NBO i exempel 1 så avbokas resterande del av din T&R resa eftersom det är en NO SHOW mellan NBO-DAR. Dvs du har förbrukat samtliga efterföljande legs NBO-DAR-NBO-ZRH

    Samma sak gäller exempel 2 och 3... De delsträckor som kommer efter en NO SHOW avbokas och anses vara förbrukade.

    Slutsatsen är alltså att det INTE går att hoppa över någon delsträcka (förutom den absolut sista) utan att efterföljande delsträckor avbokas.

    Det finns undantag då biljetter får flygas i vilken ordning som helst. Sådana kostar oftast astronomiska belopp och kan så vitt jag vet oftast bara bokas vi resebyråer.

    Om du blir sjuk och akut måste avbryta din resa så är det oftast något du själv får lösa med ditt försäkringsbolag. Egentligen är det ganska självklart. Flygbolaget har varit berett att flyga dig men du avstår. Därmed har de uppfyllt sin del av ert avtal. Att du inte kan/vill åka kan ju inte vara deras problem utan blir ett försäkringsärende. Det enda undantag jag känner till är i vissa lägen när flygbolaget vägrar att ta med dig pga att du är sjuk trots att du själv vill resa. Då har de ett visst ansvar att återbetala din biljett eller flyga dig vidare så snart du bedöms vara frisk nog att resa.

    I ditt exempel från Bali så har flygbolaget antagligen gjort ett undantag, vilket ju är fullt möjligt, men långtifrån något man kan räkna med...
     
  3. pep

    pep Medlem

    Tak for et meget klart, hurtigt, og ærligt svar, Alx. Desværre er svaret jo ikke opmuntrende for os som flyerbuffs.
    Eksempel 1: Hvis man ved indcheckning i ZRH (eller fra ARN/CPH) spørger om kun at flyve og få bagagen til NBO, da har man jo forbrugt kuponerne korrekt? Billetten synes jo uanfægtet af, at man ikke har rejst en delstrækning, der endda ikke fremgår af biletten. Og selskabet har kun haft fordel ved ikke at skulle transportere og servicere en passager mindre?
     
  4. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Anledningen är framför allt prissättningen. T&R från A-B-A är oftast billigare än Open Jaw, enkla delsträckor osv.

    Flygbolagen vill få så mycket som möjligt betalt för sina biljetter. Mer flexibilitet = möjlighet att ta mer betalt!
     
    Last edited: 23 Juli 2012
    1 person likes this.
  5. Som Alx har redan skrivit, man måste använda flight coupons i bokad ordning.
    Vissa one-stop flighter har så kallad fifth freedom right och vissa inte.


    Exempel 1:
    Qatar Airways Doha-Bangkok-Ho Chi Minh City eller Turkish Airlines Istanbul-Bangkok-Ho Chi Minh City har fifth freedom right, därför kan de sälja och trafikera passagerare som åker endast mellan Bangkok och Ho Chi Minh City.

    Exempel 2:
    SWISS Zurich-Nairobi-Dar es Salaam har inte fifth freedom right, därför kan man inte boka eller flyga endast mellan Nairobi och Dar es Salaam.


    I båda fallen kan du inte hoppa av vid mellanlandning iBangkok när din resa är bokad som t ex Istanbul-Ho Chi Minh City.
    Om du har bokat Istanbul-Bangkok och Bangkok-Ho Chi Minh City som separat kupong och har olika datum så är det självklart en annan sak.
     
  6. pep

    pep Medlem

    Tak AHO,

    5th freedom handler altså om retten til at beflyve lokalt/regionalt? F.eks. sælger TK og Lufthansa og Qatar Airways masser af (billige!) billetter mellem BKK og SGN. Men i NBO (Swiss) tages der ikke nye passagerer ind til DAR. Ligeledes, bliver alle der står paa i Dar fragtet helt til ZRH (kan ikke stå af i NBO). Det handler vel mest om monopoler, og i Africa er der masser af sådanne. Derfor er der mindre konkurrence i Africa og billetterne er generelt dyrere end i Asien.Håber du nyder ferien....
     
  7. Jag undrar om hur routing bestäms när flygbolaget laddar en fare.
    Vissa routing i routingregler ser mycket konstigt ut.
    T ex denna Hainan Airlines fare från Wien till Hong Kong tillåter routing som:
    Wien-St Petersburg-Beijing-Bangkok-Moskva-Beijing-Hong Kong. :eek:

    Kod:
    /NONSTOP BTWN RU OR UA AND AREA 3/
    DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN ORIG/DEST COUNTRIES
    MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
    1. VIE-UN-LED-HU-BJS-HX/HU-HKG
    2. VIE-UN-LED-HU-BJS-UO/HX/HU-HKG
    3. VIE-UN-LED-HU-BJS-OM-ULN-OM-MOW-HU-BJS-UO/HX/HU-HKG
    4. VIE-UN-LED-SU-MOW-HU-BJS-UO/HX/HU-HKG
    5. VIE-SU-MOW-HU-BJS-UO/HX/HU-HKG
    6. VIE-UN-LED-HU-BJS-HU-BKK-UN-MOW-HU-BJS-UO/HX/HU-HKG

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Tyvärr går det inte att boka i verkligheten pga att det står att man måste flyga med en flight som har HU fligthnummer mellan Europa - Asien och det finns inget HU flightnummer på UN flight mellan Bangkok - Moskva, dessutom UN har slutat att flyga mellan Wien-St Petersburg.
    Kod:
    THE FARE COMPONENT MUST INCLUDE TRAVEL BETWEEN EUROPE
    AND CHINA ON
    ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
    ANY HU FLIGHT.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×