Senaste nytt

Flying Blue agenterna kunde inte hitta Business class award på Japan Airlines flygningar

Dr. Miles

Expert
Kanske inte så många vet om det men Japan Airlines (JL/JAL) är samarbetspartner av Air France/KLMs Flying Blue och man kan både tjäna och använda miles från/av JAL flighter. (för intjäning finns det dock restriktion)

Japan Airlines | FlyingBlue.com

Innan jag bokade bonusresan på Singapore-Tokyo-Taipei med Delta & China Airlines med mina Flying Blue miles, försökte jag att boka en bonusresa med JAL flighter.
Eftersom JAL flighter kommer inte upp när man söker award på KLMs webbsida (där man bokar bonusresor med Flying Blue miles), gick jag till British Airways Executive Clubs webbsida för att kolla tillgängliga platser i Business class på JAL flighter genom . så ringde jag till Flying Blue kundtjänst.


Jag hittade JAL Business class awardplatser (bokningsklass U) på bl a:
  • Bangkok->Tokyo
  • Kuala Lumpur->Tokyo
  • Singapore->Tokyo
  • Hanoi->Tokyo
  • Ho Chi Minh City->Tokyo
  • Hong Kong->Tokyo
  • Guangzhou->Tokyo

  • Tokyo->Taipei

Jag ringde till Flying Blue kundtjänst och försökte att boka någon kombination av ovan flighter men Flying Blue agenterna (jag ringde flera gånger) inte hitta en enda awardplats i Business class på JAL flighterna.
Detta trots att jag kunde hitta 4 awarsplatser i Business class på Hanoi->Tokyo, till och med,

Jag frågade dem om de kunde skicka "request" istället för att söka awardplatser på ett vanligt sätt men nej, de kunde inte skicka någon begäran till JAL.

Det var väldigt synd att jag inte kunde använda mina Flying Blue miles på JAL då deras tidtabell passade mig bättre än Delta & China Airlines.
 

rvarttinen

Medlem
Har du provat att boka award-biljetter på FlyingBlue.com? Gjorde det själv sist och det fungerade bra ...
(bokade AF inte JAL dock).
 

Dr. Miles

Expert
Har du provat att boka award-biljetter på FlyingBlue.com? Gjorde det själv sist och det fungerade bra ...
(bokade AF inte JAL dock).
Nej, Flyingblue.com skickar dig vidare till KLMs webbsida när man bokar award på deras webbsida och deras webbsida visar inte JAL flygningar.
Det är inte så att de har olika bokningsklasser för awards och att de inte kan söka?
Jag har aldrig hört att flygbolag A och flygbolag B använder olika bokningsklasser för award på flygbolag Cs flight.
 

jumbooze

Medlem
Nej, Flyingblue.com skickar dig vidare till KLMs webbsida när man bokar award på deras webbsida och deras webbsida visar inte JAL flygningar.

Jag har aldrig hört att flygbolag A och flygbolag B använder olika bokningsklasser för award på flygbolag Cs flight.
Jag tänkte bara att star alliance och one world inte har full match mellan eco-biz-first awards x i o jmf t u z
Flying blue O = business och X = eco

Letade de efter O eller U class på JAL?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tänkte bara att star alliance och one world inte har full match mellan eco-biz-first awards x i o jmf t u z
Flying blue O = business och X = eco

Letade de efter O eller U class på JAL?
U klass är Business class award på JAL flighter och tillängligheten visas både på British Airways sida och på JALs sida.
 

Homer

Medlem
Har du sett något exempel på att någon lyckats göra en sån här bokning?
(att det teoretiskt ska gå betyder ju inte att det gör det i verkligheten)
 

Dr. Miles

Expert
Har du sett något exempel på att någon lyckats göra en sån här bokning?
(att det teoretiskt ska gå betyder ju inte att det gör det i verkligheten)
Jag frågade först o tillgänglighet av mellan Sydostasien-Taipei (via Tokyo) men sedan ändrade jag taktik så att jag frågade tillgänglighet av endast Sydostasien-Tokyo, resultatet var det samma dock.
 
Toppen