Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Delayed

Medlem
Samtidigt kan väl ingen, vid sina sinnens fulla bruk, påstå att det är dyrt att flyga!? :eek:
Allt är väl relativt men jag tror att det finns många i Sverige som avstår från en önskad semester därför att ekonomin inte tillåter det. Jag får känslan av att merparten av de "som märks" här "har råd" till en hel del resor men vi ska nog inte glömma bort att medlemmarna här troligen inte är direkt representativa för "medelsvensson". Jag tror inte man hittar så värst många ensamstående flerbarnsföräldrar som tycker det är "jättebilligt" att åka till Thailand eller andra avlägsna semestermål.
 

Mr Basic

Medlem
Allt är väl relativt men jag tror att det finns många i Sverige som avstår från en önskad semester därför att ekonomin inte tillåter det. Jag får känslan av att merparten av de "som märks" här "har råd" till en hel del resor men vi ska nog inte glömma bort att medlemmarna här troligen inte är direkt representativa för "medelsvensson". Jag tror inte man hittar så värst många ensamstående flerbarnsföräldrar som tycker det är "jättebilligt" att åka till Thailand eller andra avlägsna semestermål.
Jag håller helt med dig att det finns en stor grupp människor som aldrig kommer att ha råd med en semesterresa öht. Det känns dock som en annan och större diskussion.
Att vi som hänger här på BC skulle vara representativa för befolkningen i stort har jag aldrig påstått.
Tycker du att det, relativt sett, är dyrt att flyga så får det stå för dig, jag håller dock inte med. :)
 
Allt är väl relativt men jag tror att det finns många i Sverige som avstår från en önskad semester därför att ekonomin inte tillåter det. Jag får känslan av att merparten av de "som märks" här "har råd" till en hel del resor men vi ska nog inte glömma bort att medlemmarna här troligen inte är direkt representativa för "medelsvensson". Jag tror inte man hittar så värst många ensamstående flerbarnsföräldrar som tycker det är "jättebilligt" att åka till Thailand eller andra avlägsna semestermål.

Det blir lite missvisande när man utgår ifrån olika personers situation om vad som är dyrt/billigt. Det är ganska orelevant och säger inget om prissättningen är hög eller låg.

Jag anser att man bör jämföra med andra färdsätt, tex tåg och inrikesflyg.

En inrikesbiljett i Sverige, ofta 1500-2000kr billigaste biljett (t/r).

En resa från Stockholm till New York, finns oftast för ca 2800kr.

Tåg Luleå-Stockholm (t/r), 12 timmar, 1300kr billigaste biljett.

Jag skulle vilja påstå att inrikesresandet och tåget är prissatt dyrt, medans New York billigt.
 

Voyageur

Medlem
För min egen del är jag emot flygskatten så länge pengarna direkt går till den personliga välfärden. Detta var ju något direkt uppdagades vid införandet och som miljöpartiet väldigt tydligt markerade.

Jag har inga problem att betala miljöskatt, men då måste de pengarna gå till miljön direkt. Det finns ett enormt behov för miljöfrågorna idag och för framtiden. Men så länge de inte gör det, är det ett idiotiskt påhitt.
 

Dr. Miles

Expert
Det blir lite dyrare skatter för resor utanför Europa fr o m 2019-JAN-01.

Exempel 1: Stockholm-Hong Kong: 408 SEK (8 SEK dyrare än år 2018)

Screenshot 20181219 01 SK.png


Exempel 2: Stockholm-Los Angeles: 255 SEK (5 SEK dyrare än år 2018)

Screenshot 20181219 02 SK.png


Exempel 3: Stockholm-Malaga: 60 SEK (oförändrad)

Screenshot 20181219 03 SK.png

Riksdagen skrev:
Skatteomräkning

8 § För kalenderåret 2019 och efterföljande kalenderår ska flygskatt tas ut med belopp som efter en årlig omräkning motsvarar de i 7 § angivna skattebeloppen multiplicerat med det jämförelsetal, uttryckt i procent, som anger förhållandet mellan det allmänna prisläget i juni månad året närmast före det år beräkningen avser och prisläget i juni 2017.
Lag (2017:1200) om skatt på flygresor Svensk författningssamling 2017:2017:1200 - Riksdagen
 

chazzie

Medlem
Jag har inga problem att betala miljöskatt, men då måste de pengarna gå till miljön direkt. Det finns ett enormt behov för miljöfrågorna idag och för framtiden. Men så länge de inte gör det, är det ett idiotiskt påhitt.

Utöver det misstänkliggör den typen av skatter kommande insatser där allt beskattas utan att vara märkt för att förbättra det problemet som skatten tas ut på grund av, vilket kan göra det svårare att få folkligt stöd för kommande reformer, oavsett om de rör miljön eller något annat.
 

Voyageur

Medlem
Utöver det misstänkliggör den typen av skatter kommande insatser där allt beskattas utan att vara märkt för att förbättra det problemet som skatten tas ut på grund av, vilket kan göra det svårare att få folkligt stöd för kommande reformer, oavsett om de rör miljön eller något annat.

Synnerligen. Man vinner i det korta på att förstöra i det långa.
 
Toppen