Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

M.K

Medlem
5F6D491C-5A8B-47E0-B0AD-850F4173EB3A.jpeg

In i dimman strax då.

Grattis till oss och Sverige!!!
 
Jag tror att det är för tidigt att fira. Som jag förstår det så är det inte beslutat ännu att flygskatten ska bort. Man har beslutat att riksdagen ska be regeringen att återkomma med förslag om att slopa skatten.
 

chazzie

Medlem
Flygskatt kan behållas – trots beslut att slopa | Allt om Resor

En ny regering skulle rent tekniskt ha möjlighet att bevara den via en ändringsbudget framöver. Det uppger tjänstemän på riksdagsförvaltningen som Allt om resor talat med.

Ersätt den med något vettigt alternativ istället, det är åtminstone vad man kan hoppas på, för flyget kommer att få mer miljöavgifter framöver, eftersom gemene klimatkämpes slutsats är att om vi slutar flyga så löser vi allt... Nåväl, den här diskussionen har gått flera varv på BC så jag säger Trevlig Helg istället! :)
 

jimmy_h

Medlem
om svenskarnas resemönster inte ändrats av skatten (läs färre resor pga högre pris) förstår jag inte varför priset skulle sjunka när skatten försvinner.
visst, en obligatorisk avgift försvinner men jag satsar en peng på att flygpriset kommer behållas genom höjt pris då kunden (svenskarna) visat att de är beredda att betala det högre priset (om nu inte resandet minskat).
Grattis flygbolagen till högre intäkt
 

M.K

Medlem
Om det blir så att flygbolagens vinster ökar innebär det att de har större möjligheter att finansiera nya miljövänliga flyg. Jämför t ex A320NEO med 737-600. 37%lägre förbrukning per säte!
 

Alf

Medlem
om svenskarnas resemönster inte ändrats av skatten (läs färre resor pga högre pris) förstår jag inte varför priset skulle sjunka när skatten försvinner.
visst, en obligatorisk avgift försvinner men jag satsar en peng på att flygpriset kommer behållas genom höjt pris då kunden (svenskarna) visat att de är beredda att betala det högre priset (om nu inte resandet minskat).
Grattis flygbolagen till högre intäkt

Tyvärr har du säkert rätt. Pengar har hullingar och blir det billigare så behåller som regel företaget pengarna, någon sänkning för konsumenten blir det sällan. Sänkt krogmoms är ett sådant exempel.
 
Toppen