Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Voyageur

Medlem
Nog för att jag alltid röstat till vänster, men politiken från det hållet börjar allt mer likna populism åt en liten skara.
Alltså vi I sverige, ett av de mindre länderna i världen ska ensamma ansvara för att minska utsläppen som är en droppe jämfört med de av tex USA, Kina eller Ryssland.

Enligt de grönas egna ord skall alltså dessa pengar finansiera olika välfärds projekt i budgeten. Det har de själva sagt i klarhet. Så inget av pengarna, eller en ytterst liten del går alltså till vad de behövs för, dvs investeringar i klimatsmarta lösningar och forksning.
Så personligen nästa gång jag sitter i flygstolenska jag bestalla ett extra glas skumpa och skåla med kabinen för då har vi alla precis hjälpt välfärden ett steg mer genom att köpa en flygbiljett!

Behöver jag ens nämna hur idiotiskt det här är innehållsmässigt!?

En studie som kom ut för ett tag sedan visar hur långt Sverige halkat efter i implementeringen av laddstationer för elektriska bilar. Där hade vi kanske haft en tydligare och kvalitativare investering inom området miljö. Men vad vet jag... Jag drivs inte av lobbyism och populism utan av rationalitet och logik.....
 

Homer

Medlem
Alltså vi I sverige, ett av de mindre länderna i världen ska ensamma ansvara för att minska utsläppen som är en droppe jämfört med de av tex USA, Kina eller Ryssland.

Eller Indien där regeringen jobbar för att få folk att flyga mycket mer.

India overhauls aviation rules to boost air travel | Reuters
Passenger numbers on domestic flights jumped 21 percent in 2015 to more than 80 million.
The government aims to increase that number to 300 million by 2022.
 

Voyageur

Medlem
Eller Indien där regeringen jobbar för att få folk att flyga mycket mer.

India overhauls aviation rules to boost air travel | Reuters
Passenger numbers on domestic flights jumped 21 percent in 2015 to more than 80 million.
The government aims to increase that number to 300 million by 2022.

Pretty f*****g spot on!
Dessutom tyder all nutida forskning på att vi redan är för sent ute för att förhindra framtidens växthuseffekter. Den tiden är passerad. För att komma någorlunda i balans skulle vi behöva ett dipp på avgaser med ca 10%,något vi senast såg under en kort tid under den globala finanskrisen i början av 2000 talet.

Men å andra sidan så ska ju avgifterna gå till att täcka bidrag i olika former..... Så enormt efterblivet förslag för att täcka ett helt annat område inom budgeten, i viss mån lägga press på flygbolagen och deras redan låga prissättning.....
 

Homer

Medlem
Om det fungerar som i Norge så hjälper det inte att boka innan 1 januari


Stortinget i Norge har infört flygpassagerarskatt på alla avgående flyg från norska flygplatser från och med 1 juni 2016.
Detta gäller oavsett om flygresan har bokats innan den 1 juni eller efter. Det som är avgörande är avgångsdatumet.

Skatten för 2016 är 80 NOK per passagerare. Flygbolagen ska se till att skatten betalas till Staten.

Om du har en planerad flygning som du bokat före 1 juni kan du komma att få ett meddelande från ditt flygbolag om att flygpassagerarskatten kommer att dras retroaktivt från ditt konto.



Flygpassagerarskatt på flyg från norska flygplatser - Konsument Europa
 
Dessutom tyder all nutida forskning på att vi redan är för sent ute för att förhindra framtidens växthuseffekter. Den tiden är passerad.
Så kan man inte förhindra det, utan bara minimera ökningen så är det inte lönt menar du? Bara att köra hela vägen in i kaklet och strunta i konsekvenserna.

Jag säger som en person som blev intervjuad på Östermalm i samband med en kraftig ökning av bensinpriset. Det är alldeles för billigt att flyga, höj priset så det kostar dubbelt så mycket, så slipper man trängas med vanliga människor.

För övrigt så känns denna tråd alldeles för politisk..
 

M.K

Medlem
Hittar inte tråden nu men tidigare har jag spekulerat i vilka linjer som försvinner med svenska regimens nyaste tillväxthämnande skatt.

Vi ser nu hur både Norge och Danmark positionerar sig för att ta över passagerna.

Sänkta avgifter på upp till 35% i Danmark:

KÖPENHAMNS FLYGPLATS SÄNKER AVGIFTER FÖR FLYGBOLAGEN | Placera

Nytt samarbete i Norge med incitament. Verkar som att SAS flyttar det mesta av USA-trafiken dit efterhand:

SAS inn i storsatsing på det norske markedet - Aftenposten
 

Canadien

Medlem
Hittar inte tråden nu men tidigare har jag spekulerat i vilka linjer som försvinner med svenska regimens nyaste tillväxthämnande skatt.

Vi ser nu hur både Norge och Danmark positionerar sig för att ta över passagerna.

Sänkta avgifter på upp till 35% i Danmark:

KÖPENHAMNS FLYGPLATS SÄNKER AVGIFTER FÖR FLYGBOLAGEN | Placera

Nytt samarbete i Norge med incitament. Verkar som att SAS flyttar det mesta av USA-trafiken dit efterhand:

SAS inn i storsatsing på det norske markedet - Aftenposten
Det verkar ju snarare vara att köra mer Norwegian-modell, att varva destinationer (t ex Toronto) mellan OSL,CPH/ARN för att få fler direktlinjer (men inte dagliga avgångar).

Norge har väl redan en flygskatt likt den svenska?
 
Toppen