Flygskatten nu bestämd

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av megaman, 26 Augusti 2017.

  1. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Och den kolkraften kommer in i våra elnät när vår egen produktion inte räcker till
     
  2. Flygplan kräver flygplatser, en tämligen kostsam infrastruktur med allt som kommer omkring...

    Ja, SJ och andra operatörer betalar banavgifter, helt riktigt. Flygbolagen betalar landningsavgifter och övriga avgifter för att använda flygplatserna.

    Så faktum kvarstår: Ett tåg är billigare att operera Stockholm-Göteborg jämfört med ett flygplan och "billiga biljetter" beror på marknadsmässiga orsaker snarare än att planets driftskostnader understiger tågets.
     
  3. M.K

    M.K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår faktiskt inte vad "golfkillen" gör på BC med den argumentationen för oss som älskar att flyga. Betydligt bätte än BMW'n med rak sexa till GbG skulle jag tro.

    Våra kor ger ifrån sig mer CO2 än flyget. Jag antar att han är vegan också då. :rolleyes:

    Därför är kon en klimatbuse | SVT Nyheter
     
  4. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Man behöver ju inte ha skygglapparna på bara för att man gillar något.

    Sen gillar jag verkligen din och andras argumentation att två fel ger ett rätt. Bara för att kor eller en bils förbränningsmotor har en negativ påverkan så gör det att flyget inte är något negativt alls. Det kallar jag att inte se hela bilden. Jag trodde business class var för medvetna resenärer, och för mig gäller det hela kedjan, även miljöpåverkan.

    Hur skall M.K rädda världen? Okynnesflyga (dvs där alternativet är att inte transportera sig alls, såsom en MR) och äta enorma mängder antibiotikauppfött nötkött. Låter som att flashback skulle passa dig, där finns många foliehattar.
     
  5. Jönsson

    Jönsson Medlem

    Land:
    Danmark Danmark
    Så du tror alltså att tex SJ har har en större vinstmarginal än ett medelstort flygbolag? Det tror inte jag.
     
    Berglund gillar detta.
  6. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Nu är jag förvirrad, varför behövs pengar till miljöåtgärder? Med tanke på att du inte kunde svara på frågan vilken miljöpåverkan flyget?
     
    Berglund gillar detta.
  7. M.K

    M.K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att du inte läste länken. Intressant citat bifogas därför, tänk på det till helgstek:

    "FN:s livsmedelsorgan FAO beskriver boskapssektorn i världen som ett större klimatproblem än alla transporter – med både bil och flyg tillsammans."

    Inte dåligt samvete för flyg, tvärtom, därför jag varit aktiv här sedan starten. Lärt mig enormt mycket också från många kunniga BC folk.
     
  8. Jag har redan påpekat att transporter påverkar miljön negativt, därav bör skatter på dessa användas till miljöåtgärder - i fallet flyget handlar det om bonus-malus för flygplan, differentierade landningsavgifter och biobränslen samt finansiering av forskningsprojekt i syfte att minska miljöpåverkan. Även "grön transportskatteväxling" (d.v.s finansiera järnvägsutbyggnader med flygskatter) är OK.

    Dagens icke-öronmärkta flygskatt är däremot en skandal.
     
  9. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En liten påminnelse till alla. På BusinessClass forum diskuterar vi sak och inte person (läs gärna forumreglerna om det är oklart).
    Det är helt OK att ha olika åsikter och framföra dessa, men det är inte OK att börja diskutera person och komma med påståenden hit och dit om det ena och andra om person och inte sak.
    Med detta sagt så låter vi tidigare inlägg som trampat över gränsen vara kvar men ber er att hålla er till ämnet istället för att diskutera varandras synpunkter/åsikter mm. Om ni ändå vill göra detta, ta det i PM och inte i den öppna delen av forumet.

    //Moderator
     
    M.K, Mikeswede, chazzie och 4 andra gillar detta.
  10. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Köpenhamn har idag presenterat septembertalen och det var en stark månad även om Malmös minskning till Stockholm näppeligen kan hänföras till Köpenhamns marginella ökning till Stockholm (med 1,5 % motsvarande ett par tusen personer, det har nog snarare med ökningen i transfer/transit att göra, se tabellen nedan). Flyget måste med andra ord tappa antingen till tåg och andra färdmedel eller till inget resande alls. Blir spännande att följa SJs siffror under året.

    upload_2018-10-11_12-1-34.png

    CPH trafiktal: Flere flyver via København og ud i verden
     
    aruba1, Fidde, Lounge Lizard och 5 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×