Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Jönsson

Medlem
Det där är ju, tyvärr, småslantar om man kollar på andra, riktigt onödiga poster, som sossarna lägger våra skattepengar på...
Det tillför dock inget till diskussionen och har inte med saken att göra. Flygskatten i sig är också småpengar men ändå ett idiotiskt påfund.

Hur det än är så har alla partier som någonsin suttit vid makten spenderat skattepengar på tillsynes dumma och idiotiska projekt. Det är tyvärr inget unikt för sossarna. Inget parti kommer dessvärre någonsin nyttja våra skattepengar så att det behagar oss alla.
 

MrDollar

Medlem
Jag skulle kunna skriva spaltmeter angående denna kommentar. Nu är dock inte bc.se rätta forumet för detta.

Det tillför dock inget till diskussionen och har inte med saken att göra. Flygskatten i sig är också småpengar men ändå ett idiotiskt påfund.

Hur det än är så har alla partier som någonsin suttit vid makten spenderat skattepengar på tillsynes dumma och idiotiska projekt. Det är tyvärr inget unikt för sossarna. Inget parti kommer dessvärre någonsin nyttja våra skattepengar så att det behagar oss alla.
 

FilipJ

Medlem
Det tillför dock inget till diskussionen och har inte med saken att göra. Flygskatten i sig är också småpengar men ändå ett idiotiskt påfund.

Hur det än är så har alla partier som någonsin suttit vid makten spenderat skattepengar på tillsynes dumma och idiotiska projekt. Det är tyvärr inget unikt för sossarna. Inget parti kommer dessvärre någonsin nyttja våra skattepengar så att det behagar oss alla.
Inget parti kommer nyttja våra pengar så det behagar. Det är hela poängen med varför människor inte bör beskattas! :)
 

Dr. Miles

Expert
Ja det var nog en förhastad slutsats.

Skyldighet att betala skatt ska inträda när flygplanet lyfter från en flygplats i Sverige.
En helt annan effekt av denna nya flygskatt är att det har blivit dyrare att komma till Sverige, om man flyger hem från Sverige.

Det är inte bara resenärer som börjar resan från Sverige får betala nya flygskatten, utan även dem som har besökt Sverige och flyger hem (eller vidare till en annan destination efter 24 timmar i Sverige).

När det gäller UK APD och dem som reser i premiumkabin, finns det några som väljer att åka tåg till Paris eller Bryssel och sedan flyga hem (eller vidare till en annan destination) därifrån. Speciellt när man ändå skulle besöka Paris eller Bryssel.
Än så länge är svenska flygskatten inte så dyr och inte har olika priskategori beroende på kabinklass, men om svenska staten kopierar efter Storbritanniens modell, i vissa fall kan det bli lönsamt att åka tåg (eller buss eller färja) till Oslo, Köpenhamn eller Helsingfors och flyga hem därifrån.
 
Den här berömda flygskatten skall bli intressant att se effekterna av, oavsett om det ropas varg eller ej vågar jag påstå att den är kontraproduktiv och kommer att påverka utbudet av linjer från Arlanda vs omgivningen. En 250-400-kronorsskatt som äter in i marginalerna lär inte locka bolagen på sikt om man kan flyga från annan flygplats och slippa detta.

Grejen med den här skatten är ju att det inte är säkert att konkurrensen medger att man bara lägger på den på priset utan får ta en del på annat håll (alltså att biljetten inte kan höjas från X till X400 kronor utan istället med 200 kronor).

Om det läggs ner linjer från Arlanda till förmån för andra destinationer lär det i varje fall bidra till lite press från internt håll (Swedavia etc).
 

Canadien

Medlem
Ja, det enklaste är väl att titta på andra flygplatser i Europa som Dr. Miles pekade på, ingen minskning men möjligen svagare ökning än annars. Vi får se om ett par år, eller förhoppningsvis inte om den tas bort efter valet.
 

palmen

Moderator
Den här berömda flygskatten skall bli intressant att se effekterna av, oavsett om det ropas varg eller ej vågar jag påstå att den är kontraproduktiv och kommer att påverka utbudet av linjer från Arlanda vs omgivningen. En 250-400-kronorsskatt som äter in i marginalerna lär inte locka bolagen på sikt om man kan flyga från annan flygplats och slippa detta.
Detta spelar ju dock ingen roll.
Åker jag ARN-CPH-HKG blir det 400 SEK skatt, exakt samma skatt som ARN-HKG.
För de som startar från Köpenhamn blir skatten 0 för resa CPH-HKG och CPH-ARN-HKG.

Vi som startar i Sverige åker på skatten oavsett om flyget går direkt eller om det är transfer i annat land.
 
Exakt. Det blir ingen skillnad för att flytta linjer. Möjligen lägger man ner helt om se inte är gångbara längre då antalet svenskar som flyger minskar. Men det kommer ju vara samma problem för linjer som utgår från tex Kastrup - om det inte fylls på med svenska resenärer längre kan man kanske inte fortsätta.

Frågan är ju hur mycket resandet minskar. Inte hur många linjer som flyttar, eftersom det inte ändrar nåt.
 
Toppen