Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

h9kh9k

Medlem
Men att flytta avgången spelar ingen roll för skatten då det är destinationen på biljetten som avgör, om jag flyger ARN-LAX eller ARN-CPH-LAX är det fortfarande samma skatt. Och te.x CPH-ARN-LAX betalar ingen skatt så där spelar det inte heller in.

Skatten kan bara tas ut vid start från en svensk flygplats vilket innebär att om man tar ett flyg till Köpenhamn för att sedan ta ett nytt plan till ett resmål längre bort så tas skatten bara ut från Sverige till Danmark.
Dom "glömmde" att det måste vara på separat bokning med allt vad det innebär.
 

Pho

Medlem
Men att flytta avgången spelar ingen roll för skatten då det är destinationen på biljetten som avgör, om jag flyger ARN-LAX eller ARN-CPH-LAX är det fortfarande samma skatt. Och te.x CPH-ARN-LAX betalar ingen skatt så där spelar det inte heller in.


Dom "glömmde" att det måste vara på separat bokning med allt vad det innebär.
Det är ju väldigt bekvämt för flygbolag att kunna skylla på staten och en skatt om man har för avsikt att göra omdisponeringar i sitt linjenät. Det låter ju bättre att skatterna tvingade oss än att vi tjänar mer pengar på att flyga från en annan plats.
 

mha321

Medlem
Men att flytta avgången spelar ingen roll för skatten då det är destinationen på biljetten som avgör, om jag flyger ARN-LAX eller ARN-CPH-LAX är det fortfarande samma skatt. Och te.x CPH-ARN-LAX betalar ingen skatt så där spelar det inte heller in.


Dom "glömmde" att det måste vara på separat bokning med allt vad det innebär.
Ditt resonemang förutsätter att det är samma passagerare. Målet med skatten är ju officiellt att svenskar ska flyga mindre. Om det fungerar så kan man inte längre fylla planen lika bra från Sverige. Men om man å andra sidan flyttar avgången till ett annat land så kan man istället plocka upp *andra* passagerare runt den flygplatsen, och därmed fylla planet bättre igen men med andra personer.

Å andra sidan har Norge också flygskatt. Men på longhaul är den betydligt lägre än den svenska.
Det är ju väldigt bekvämt för flygbolag att kunna skylla på staten och en skatt om man har för avsikt att göra omdisponeringar i sitt linjenät. Det låter ju bättre att skatterna tvingade oss än att vi tjänar mer pengar på att flyga från en annan plats.
Om det nu inte blir så att marginalen pressas ner till en nivå där man inte tjänar pengar alls på linjen. Då har man alternativet att flytta eller lägga ner, och nog kan man säga att man tvingas. Marginalerna är ju inte direkt höja på flygbiljetter idag...
 
Hur hade dom tänkt sig att folk ska ta sig till Kanarieöarna om man inte har råd å flyg,turista hemma i kalla sverige,jag kommer fortsätta flyga vilket som plus att det är ju val år så vem vad som händer i höst
 

Homer

Medlem
Trodde först det var ett aprilskämt, tyvärr är det nog inte det

DN DEBATT 1/4. I dag börjar den flygskatt gälla som MP tagit strid för införa. I ett nästa steg vill vi ge i uppdrag till statliga Swedavia, som äger och driver flygplatser, att arbeta för minskat flygresande. Så som Systembolaget arbetar för att minska alkoholens skadeverkningar. Vi vill också att flygresereklam ska innehålla uppgift om klimatpåverkan, skriver språkröret Isabella Lövin (MP).
Isabella Lövin (MP): ”Ge Swedavia i uppdrag att minska svenskars flygresande” - DN.SE
 

Canadien

Medlem
Ja de kan ju börja med att sparka 90% av personalen i inrikessäkerhetskontrollen. Med 3-4 timmar kö genom den kommer nog många överväga tåget istället.
 

AABack2ARN

Medlem
Ge dem för i h*vete inga tips :(

@Homer: har för mig att just denna idé varit uppe tidigare under våren - men vet inte om det var någon från MP eller om det var någon annan som yppade jämförelsen mellan Swedavia och Systembolaget.
 
Toppen