Senaste nytt

Flygrädd och flyger med Norwegian

palmen

Moderator
Intressant! Dock förstod jag att flygrädslan i detta fall var mer grundad på klaustrofobi eller liknande snarare än rädsla för flygandet i sig.
Stämmer bra, i detta fall så är det inte flygrädsla i sig utan att inte tycka om att vara instängd. En dreamliner ska ju dock vara rymlig även om stolarna är tight placerade.
 

Hachans

Medlem
Jag har sett att det finns skyltar till en flygterapeut eller liknande på SkyCity. Kanske kan boka ett besök där precis innan eller så. Ibland kan hjälp från proffs vara bra.
 

hg1980

Medlem
Kapten sa att han undvikit denna genom att stiga strax innan och passera över turbulensen. Snacka om service.
Blir glad in i märgen av att läsa en sån sak. Two thumbs up

Jag flög PHX - LHR med en gammal skraltig 747-4 tidigare i år. Kaptenen, glad engelsmän i uppskattningsvis 55-60års åldern gav ett så härligt tal inför takeoff att knappast någon var nervös. Pedagogiskt och inspirerande berättade han om den kommande flighten, förväntat turbulens mm. Han avdramatiserade hela grejen. Gillar sånt!
 
Jag har hört att många som är flygrädda av just den anledningen har mycket lättare för flygningen om de reser i högre klass. Nu flyger jag aldrig Norwegian men det kanske finns möjlighet att uppgradera till PE?
 

Delayed

Medlem
Personen reser i economy, har ingen aning om var man sitter bäst vad det gäller att känna sig minst instängd.
Vid gången säger jag tveklöst. Är själv inte det minsta flygrädd men kan ändå ibland känna lite obehag om jag sitter "instängd" vid fönstret av två obekanta snarkande personer, tänk "normalfeta" amerikaner inrikes USA.
 

palmen

Moderator
Vid gången säger jag tveklöst. Är själv inte det minsta flygrädd men kan ändå ibland känna lite obehag om jag sitter "instängd" vid fönstret av två obekanta snarkande personer, tänk "normalfeta" amerikaner inrikes USA.
Gångplats långt bak i planet är bokat just nu i alla fall. Personen reser inte ensam så har i alla fall stöd från en vän under flygningen och jag antar att det hjälper också.
 

chazzie

Medlem
Stämmer bra, i detta fall så är det inte flygrädsla i sig utan att inte tycka om att vara instängd. En dreamliner ska ju dock vara rymlig även om stolarna är tight placerade.

En bekant till mig hade samma problem inför första Long Haul-resan till NYC 2008, lider av lite klaustrofobi men efter att endast ha flugit en mindre kärra mellan Pajala och Luleå tidigare så var SAS A330 så pass luftig att han inte kände av några problem med det och har sen dess börjat resa en hel del mer. Varje individ är så klart unik, men det kanske kan vara en liten ro för den som just är obekväm med trånga utrymmen, det är ändå ganska luftigt i en widebody-kärra, man kan ställa sig upp i gången och gå till galley osv.
 

kaktusen

Medlem
Känns lite bekant. Jag har lite klaustrofobi och flyger ALDRIG om jag inte sitter vid gången. Jag flyger heller aldrig med "små skitplan" oavsett om jag sitter vid gången..Jag tycker själv att det är lite löjligt att känna på detta vis men så är det. Jag ser till att alltid checka in tidigt eller boka gångplats. Gärna exit.

Jag är inte minsta flygrädd men små utrymmen är lite jobbigt. Vin hjälper förstås:)
 

palmen

Moderator
Känns lite bekant. Jag har lite klaustrofobi och flyger ALDRIG om jag inte sitter vid gången. Jag flyger heller aldrig med "små skitplan" oavsett om jag sitter vid gången..Jag tycker själv att det är lite löjligt att känna på detta vis men så är det. Jag ser till att alltid checka in tidigt eller boka gångplats. Gärna exit.

Jag är inte minsta flygrädd men små utrymmen är lite jobbigt. Vin hjälper förstås:)
Hur flyger du då till Frankfurt? Det är ju ett litet skitplan i jämförelse med A380, B747 och B777 ;-)
 

hg1980

Medlem
Liten American Eagle CRJ700, skavd och gamla målningen, sätena satt knappt fast. Då känns det sådär tycker jag :)
 
Toppen