Senaste nytt

Flygplatser utan säkerhetskontroller vid transit

AABack2ARN

Medlem
Det är inte längre ett formellt krav att passera säkerhetskontroll om man kommer från USA och skall transitera på en EU-flygplats. Implementerat på CPH och HEL så vitt jag vet.
 

Mikael

Medlem
Har flugit en del via Oslo (Stockholm-Oslo-slutdestination) under sommaren och tycker det verkar vara slumpartat om man behöver passera security i Oslo. Har liknande erfarenheter med andra transfer-flygplatser i Europa. Detta har irriterat mig en del. Skulle vara väldigt bra att veta om man måste/kommer att passera security då jag annars gärna köper med mig en flaska.
 

AABack2ARN

Medlem
Slumpen är iofs lite av idén bakom säkerhetskontrollerna... ;)

Har du köpt flaskan i Stockholm och har den i förseglad påse skall det inte vara ett problem. Beslagtar de flaskan tror jag många flygplatser idag har någon form av "pengar-tillbaka-garanti"
 

Mikael64

Medlem
När vi flög arn-osl-kef var det security i osl. Detsamma på hemresan samt då gick dom igenom alla tillslutna taxfree påsar som vi fått förseglade på kef. I osl öppnade man dessa förseglade taxfree påsar och bytte ut dom till norska. Allt detta tog 45 minuter.... vi var sist ombord trots dryga timmen mellan flygen.....
 

NotRyan

Medlem
Har flugit en del via Oslo (Stockholm-Oslo-slutdestination) under sommaren och tycker det verkar vara slumpartat om man behöver passera security i Oslo. Har liknande erfarenheter med andra transfer-flygplatser i Europa. Detta har irriterat mig en del. Skulle vara väldigt bra att veta om man måste/kommer att passera security då jag annars gärna köper med mig en flaska.

Slumpen består i om du ankommer en udda eller jämn gate när du kommer från ett Schengen-land, ingången till transfersecurity är från udda sidan (den långsidan där man åker ner till bagagehallen). Om man kommer från jämna gater kommer man så att säga efter transfersecurity och passerar på insidan nerför trappan till avgångshallen...
 

JonW

Medlem
Om man kommer från schengenland till HEL behöver man inte passera ytterligare säkerhetskontroll, men när du däremot kommer från icke-schengenland måste du göra det. Jag har vid otaliga tillfällen sett när transitpassagerare under högljudda protester blivit av med sin taxfree whisky i HEL
Lite olika faktiskt, BKK har varit som du beskriver, men SIngapore har funkat + någon mer Asien-stad, minns inte vilken...
Men det har varit snack om att BKK ska godkännas också.
 

NotRyan

Medlem
Slumpen består i om du ankommer en udda eller jämn gate när du kommer från ett Schengen-land, ingången till transfersecurity är från udda sidan (den långsidan där man åker ner till bagagehallen). Om man kommer från jämna gater kommer man så att säga efter transfersecurity och passerar på insidan nerför trappan till avgångshallen...

När jag läste igenom detta en gång till och visualiserade Gardermoen inom mig så tyckte jag att det inte stämde.... Det är ju tvärtom, om man kommer till udda gater behöver man inte gå igenom transfersecurity, medan man behöver det när man ankommer till jämna gater :)
 
Toppen