Flygplatser utan säkerhetskontroller vid transit

Diskussion i 'Flygplatser' startad av KNA, 17 September 2014.

1. KNA

KNA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög häromdagen via Kastrup - Helsingfors -Bangkok och som pax i transit på Hel behövde jag bara passera passkontroll men ingen säkerhetskontroll , hade inte varit några problem att ta med vätskor , kan inte minnas att jag i transit sluppit det innan ...

2. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tycker nog att det är ganska många flygplatser som inte har extra kontroll i transit, men det beror ju ibland på varifrån man kommer (dvs. om man flyger in från ett betrott land).

KNA gillar detta.
  3. KNA

KNA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ok , då har mina tidigare flighter varit mellan icke betrodda länder ;-) , ( brödkniven i CPH Appartment satt fast med vajer )

4. Mark

Mark Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man kommer från schengenland till HEL behöver man inte passera ytterligare säkerhetskontroll, men när du däremot kommer från icke-schengenland måste du göra det. Jag har vid otaliga tillfällen sett när transitpassagerare under högljudda protester blivit av med sin taxfree whisky i HEL

KNA gillar detta.
  5. Trox

Trox Medlem

Kom till CPH från USA förra veckan. En loj passkontroll var allt som krävdes innan vidare flygning inom Europa.

6. Många flygplatser i Schngenländer inte kräver extra säkerhetskontroll när man byter Schengen -> Schengen/icke-Schengen destination.
    Däremot kommer man från ett icke-Schengen land brukar det behövas att gå genom säkerhetskontrollen.

Christian R gillar detta.
  7. Aurora

Aurora Medlem

Når vi reiste ARN-OSL-KEF måtte vi gjennom security i Oslo igjen.

8. Christian R

Christian R DYKWIA

Er der ikke transfer security i Oslo hvis man ankommer til en ulige udenrigsgate? Har prøvet både med og uden nemlig :)

9. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ibland slipper man det på IST när man kommer från ARN med Turkish.

10. Tittar vi på detta inom Europa så (tror jag) att följande gäller:
    Schengen --> Schengen (ingenting)
    Schengen --> icke-Schengen (ingenting)
    Icke-Schengen --> Schengen (gränskontroll, tull och säkerhet), Danmark verkar vara udda. Tull styrs av EU eller inte EU
    Inrikes Storbritannien --> Globalt (ingenting)
    All annan transit i Storbritannien har ny säkerhetskontroll
    USA inrikes --> inrikes (ingenting)
    USA inrikes --> globalt (ingenting)
    USA utrikes --> inrikes (gränskontroll, tull och säkerhetskontroll)
    USA utrikes --> utrikes (gränskontroll, tull och säkerhetskontroll)

KNA och Christian R gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!