Flygplatser tittar på billigare transportsystem

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Palazzi, 12 Mars 2013.

  1. Världens stora flygplatser investerar miljarder i tåglinjer till närliggande städer, men på mindre flygplatser är man fortfarande förpassad till busstrafiken. Bussar dras med flera problem: En buss kan fastna i trafikköer, en buss är dyr i drift, en buss är ofta obekvämare än rälsbunden trafik.

    På senare år har flygplatser tittat på andra transportalternativ, som är billigare i drift. London Gatwick har t.e.x satsat på en teknik som kallas people mover, och vissa flygplatser talar även om Maglev-tåg. Problemet med dessa alternativ, trots billigare driftskostnader, är att inköpskostnaderna är skyhöga.

    Lågprisflygets framfart har skapat ett stort transportbehov på flygplatser i mindre orter - orter som inte har de ekonomiska medlen för stora investeringar. Trafiktrycket är inte sällan i paritet med Arlanda, trots att flygplatserna är belägna i städer med en storlek av 100-200.000 invånare. Tydliga exempel är Bergamo och Pisa i Italien, som har sett en nästan ofattbar ökning av trafiken i spåren av Ryanair.

    [​IMG] PICT0159 by Perugia-City.com, on Flickr

    Det alternativ som nu börjat skönja intresse kallas för "Minimetro" och är byggda av det Italienska företaget Leitner. Med simpel teknik från skidliftar skapar de billiga transportsystem med låga underhållskostnader. Byggandet av en Minimetro har redan inletts i Kairo, Egypten och beställningen för en linje i Pisa finns redan. Även i Bergamo diskuterar ett införande av systemet.

    Det finns sedan tidigare en Minimetro i den Italienska staden Perugia, där jag förövrigt varit bosatt, men den användes inte för flygplatstransporter.

    Video från Perugia: Minimetro Perugia - YouTube
     
    3 personer gillar detta.
  2. Flygplatsen i Genoa, Italien, har godkänt byggandet av världens billigaste flygplatstransport. Det handlar denna gång inte om en sk. "People Mover"/"Minimetro" som i inlägget ovan, utan om en konventionell kabinlift.

    Dessa kabinliftar är i Europa mest kända för att användas i skidbackar, men har nu börjat röna intresse som urbana transportmedel. Fattiga länder i Sydamerika och Asien har redan implementerat liknande system, men det blir nu första gången som det används för flygplatstransport.

    Byggkostnaderna för dessa transportmedel är 1/20 av tunnelbana, 1/10 av järnvägsräls och 1/4 av en "People Mover".

    Projekteringen startar i höst, och bygget är enligt planen färdigställt 2016.

    Länk: Il progetto - Genova, in aeroporto con la cabinovia? | Liguria | Genova | Il SecoloXIX
     
    Last edited: 10 Augusti 2013
  3. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant! Vad är kapaciteten på denna linbana jämfört med tåg/tunnebana/spårtaxi?
     
  4. Vet inte hur det blir i jämförelse med dessa transportmedel, men kapaciteten är 4.000 passagerare i timmen. Det är i vilket fall bättre än den bussförbindelse som finns nu. Bussen har en färdsträcka på 4km (20-30min), medan denna sträcka är 600m (beräknad restid är 2min).

    Det blir fyra hållplatser på linjen och byggkostnaden landar på 12-15 miljoner Euro. Av dessa pengar kommer 1.2miljoner från den Europeiska Unionen, medan resterande ska täckas av statliga bidrag, kommunala diton och egna pengar från flygplatsens ägare.

    Då förbindelsen ansluter direkt till tågstationen blir Genoa flygplats ett smidigt alternativ för resenärer till den Italienska rivieran. Dessa resenärer har tidigare föredragit flygplatsen i franska Nice.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×