Senaste nytt

Flygplatser i Tokyo: Haneda eller Narita

Vilken flygplats föredrar du i Tokyo?


  • Total voters
    23

Perra

Medlem
Har haft ankomster och avgångar från både NRT och HND och har helt klart HND som favorit. Som sagts tidigare smidig transport (i mitt fall tunnelbana) samt ANA Suite Lounge gör HND till vinnare.
 

Dr. Miles

Expert
För mig är Narita första val då det finns en direktbuss till min hemort. :)
Jag som reser alltid med resväska (resväskor) är Haneda inte speciellt optimalt.
Fram till Shinagawa station eller Hamamatsu-cho station är det okej men sedan blir det rejält bökigt att ha resväskan med sig.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Jag har bara varit på Narita, men testar Haneda i början på 2016 - en nödlösning trodde jag då det verkar vara generellt lättare att hitta awardplatser dit med BA, men efter kommentarerna ovan så ser jag fram mot besöket.

Narita upplevde jag som lite rörig och grå.
 

Dr. Miles

Expert
Narita upplevde jag som lite rörig och grå.
Rörig håller jag med.
Det finns inte så många flygplatser i världen där det finns ett hus på planerade landningsbanor...

Screenshot20150708_02.jpg
Screenshot20150708_03.jpg

Google Maps
 

Gweilo_2

Medlem
Haneda, Hongqiao, Gimpo...."andra" flygplatserna är mina förstaval när möjligheterna finns - mindre, snabbare och ligger bättre till för mina destinationer. Haneda är ju betydligt trevligare än Narita och jag tycker inget saknas, Hongqiao och Gimpo lite gammaldags med patina - men läget förlåter
 

nota bene

Medlem
Den största skillnaden är läget, speciellt om man ska till de något mer västliga delarna av staden (Shinagawa/Shinjuku). Det går mycket lätt att åka till Shinagawa och därifrån ta en taxi.

Haneda är också en mindre flygplats, med allt vad det nu innebär. Ofta mindre köer etc. men när det väl kör ihop sig kan köerna bli väldigt långa t.ex.

Jag har inga större problem med Narita som flyplats, men med ca 90 min buss från hotellet (förutsatt att trafiken rullar som den ska), och minst lika lång tid med t-bana/pendeltåg+"expresståg" (måste vara i nivå med Stanstead express för långsamma expresståg) så är den inte lätt att ta sig till. Ogillar starkt att behöva räkna med 2h transit och sedan 2h innan avgång på flygplatsen, så att lämna hotellet 4h innan avgång. Brukar t.ex. i NYC kunna lämna 2-2,5h innan avgång på JFK, London 1,5-2h innan avgång LHR, HKG 2h innan avgång, SIN 1,5h innan avgång etc. Många av de större hubbarna och flygplatserna ligger betydligt bättre till kommunikationsmässigt.
 

MegaFlyer

Medlem
Intressant tråd! Senast flög vi till Narita och från Haneda som också vinner när det gäller smidighet. Monorailen går smidigt ut till flygplatsen, men vi tog taxi pga mkt baggage. Flygplatsen ligger nära Tokyo, men tyvärr ligger terminalen på andra sidan flygplatsen vilket gör att taxi måste åka runt rubbet. Kompakt med mindre folk gör flygplatsen bra.

På flighten hem hade Qatar en otroligt proffsig Japansk purser som berättade att bolag som vill flyga på Haneda, måste erbjuda flyg till Narita. Vet någon om vilkoret stämmer?
 

Dr. Miles

Expert
På flighten hem hade Qatar en otroligt proffsig Japansk purser som berättade att bolag som vill flyga på Haneda, måste erbjuda flyg till Narita. Vet någon om vilkoret stämmer?
Jo, det finns en oskriven regel. Jag nämnde om detta i en annan tråd.
Det finns en oskriven regel som heter 成田縛り (Narita-Shibari; bunden till Narita).
Om ett flygbolag vill flyga från Tokyo Haneda, måste flygbolaget behålla linjen från Tokyo Narita.

Virgin Atlantic (VS) ville starta London LHR – Tokyo Haneda och lägga ner London LHR – Tokyo Narita men de inte fick slottid på Tokyo Haneda pga Narita-Shibari, därför de la ner London – Tokyo helt och hållet.
Fler plan, innebär det att 340 flyger vidare? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

joakgarp

Medlem
Jag har inga större problem med Narita som flyplats, men med ca 90 min buss från hotellet (förutsatt att trafiken rullar som den ska), och minst lika lång tid med t-bana/pendeltåg+"expresståg" (måste vara i nivå med Stanstead express för långsamma expresståg) så är den inte lätt att ta sig till. Ogillar starkt att behöva räkna med 2h transit och sedan 2h innan avgång på flygplatsen, så att lämna hotellet 4h innan avgång.

Instämmer. Mitt flyg med Finnair avgår kl 11.00 från NRT och satt och sökte igår hur jag skulle ta mig snabbast från Shinjuku till Narita. Rekommenderad tid är 2h innan flyget avgår. Innebär för mig att jag får ta Yamanote-line kl 07.56-08.17 Nippori och från Nippori - Narita Terminal 2 med Skyliner kl 08.24-09.00. Frukosten öppnar 6.30 så blir att gå upp tidigt den dagen... + åka deras pendeltåg på morgonen är inte kul med den mängden med människor.

Alterntiv nr 2 är Nex från 07.06 från Shinjuku direkt till NRT men tåget är så långsamt att det tar 90min vilket betyder att jag är framme 08.33. Men då missar jag frukosten på hotellet som öppnar 06.30.
Alternativ nr 3 är Nex på nytt från 08.02-09.25.

90min innan flyget avgår på Narita blir väl ganska tajt med tid?
Lite fundersam varför man inte startar upp ett snabbare tåg från Tokyo till Narita. Arlanda Express är tom snabbare än tågen till Narita. Och lös så att NEX avgår varje halvtimme från alla större stationer som Shinjuku. Suck.
 
Var sist i Japan i april. Pga tidig check-out så fick jag frukost-box som jag åt på NEX. Upplevde tiden till Narita kortare än 90 min. Föredrog denna tur än med byten, tidig morgon med bagage. Glad att jag var 3 tim innan avgång på Narita. Många avgångar på fm. Mitt KLM- flyg 10.30 fullbokat, så jag blev ombokad. Då jag var ute i god tid hade jag möjlighet att välja alternativa avgångar, men bl.a alternativet att flyga med JAL försvann när jag höll på att få nya biljetter. För att inte missa bra anslutningar så flög jag med ANA till Paris. En riktigt trevlig resa, bättre service än KLM kan jag intyga .
 
Toppen