Flygplansbyte och nedgradering, vilka rättigheter har jag?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av d99mlu, 14 September 2015.

1. gastronaut

gastronaut Medlem

Nu baserar jag detta enbart på de otal trådar här på forumet som diskuterat saken. Det blir inte någon kompensation per se. Man bokas om, och efter ombiljettering (av SAS i fallet Eurobonus) får man ett nytt pris som eventuellt är lägre. Om du bokat en Eurobonus-resa är det alltså inte SQ som ger dig något tillbaka, utan SAS.

Jag vet inte hur andra bonusprogram fungerar, men jag kan ju tänka mig att det finns de där man betalar poäng per segment och klass.

Först blir man nedgraderad. Sedan kan man, i fallet Eurobonus-resor, boka om om man har lust. Den ombokningen har egentligen inget med nedgraderingen att göra. Möjligen bjuder SAS på ombokningsavgift på samma sätt som vid schemaändringar, men här är jag osäker.

dala gillar detta.
  2. dala

dala Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för förtydligande, dock väckte det ytterligare en fråga. :D Jag har två st F ben i min bokning, ett outbound med OZ och ett inbound med SQ. För mig låter det lite avigt att SQ då kan hävda att kompensation inte ska utgå om SQ benet blir nedgraderat till C med motivering att det fortfarande fanns ett F ben med OZ i bokningen.

Nåväl, vill inte bidra till att göra om den här goa boka 1:st med SQ tråden till ytterligare en "hur kan jag vrida ur maximal kompensation" tråd så vi ska kanske begrava frågan och försöka hitta tillbaka till core subject. Om SQ tar bort F kabinen i oktober lär vi ju bli varse det en stund innan det händer. Då blir det mer relevant att diskutera ev downgrade-kompensation, nu är det ju enbart spekulationer.

3. dala

dala Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ah, där trillade det ner en polett, då förstår jag, tack! Trodde att det var SQ som hanterade ärendet när det var de som gjorde eventuell downgrade.

Last edited: 2 Mars 2018
  4. lillemannen gillar detta.
  5. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror du måste tänka lite annorlunda. Du får ingen kompensation, vad som händer är att din biljett ändras och blir eventuellt billigare. Du återbetalas då skillnaden i poängpris, men det är ingen kompensation, du har bara fått em ny/annan biljett.

Att SAS prislista för poängresor baseras på högsta klass i bokningen är något du får acceptera, sådana är reglerna. Enda sättet att komma ifrån detta är att boka om till två enkelresor. En enkel kostar dock 60% av en t o r så du spar inte in så mycket, om något alls.

011430121 gillar detta.
  6. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Va? Vad är det här för människor?! :D

Skämt åtsido, jag har läst men är gravt förvirrad, vet vi vad som verkar gilla, är det endast Köpenhamn - Singapore som det går att boka eller finns även andra Europeiska städer med i tillgängligheten? Vad jag förstått så har ingen hittat flygningar till/från USA i F med EuroBonus?

7. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Man blir nedgraderad till Business om First försvinner, men du har även rätt att kostnadsfritt ändra till andra flighter men det förutsätter att det finsn awards lediga på de flighter du ändrar till. Om du inte har några First flighter kvar i bokningen efter nedgradering ska du även få tillbaka mellanskillanden mellan award i First och Business.

8. Om man flyger Köpenhamn->Singapore och man blir nedgraderad inom 7 dagar från planerad avgång, flygbolaget är skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden (det varierar beroende på flygsträcka) enligt EU261/2004.
    EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Sedan hur man räknar mellanskillnaden i pengarna när man har bokat resan med poäng, vet jag dock ej.

9. Det finns också några trådar om detta ämne.

Nedgraderad på bonusresor? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
    Nedgradering från first till business - ett fall i tysk domstol | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
    Nedgraderad bonusresa från first - vad gäller? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

jumbooze gillar detta.
  10. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Näe, det är inte 7 dagar före avgång som gäller. Oavsett när man blir nedgraderad så ska flygbolaget ersätta, och de betala ut ersättningen inom 7 dagar.

MrDollar gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!