Senaste nytt

Flygning med Lufthansa A380 och erfarenheter Rio de Janeiro-Köpenhamn

Hej!

Sällar mig till skaran som läst en hel del här inne och inspirerats av alla fantastiska diskussioner men inte tagit steget förrän nu att göra mitt första inlägg, så först, tack för en riktigt bra sajt! :)

Vi är två som ska flyga Köpenhamn - Miami den 22 mars 2012, stanna där ett par dagar, sedan resa ner i Sydamerika en sväng och hem från Rio de Janeiro till Köpenhamn den 9 april.

Insåg snabbt att det blev billigast att boka CPH - Miami och Rio - CPH i en bokning och resterande inrikes Sydamerika i en annan. Normalt gillar jag att sy hop resor själv men denna gång pga många olika moment och turer i Sydamerika blir det en resebyrå som kommer boka.

Resebyråns förslag är att boka med BA för CPH-MIA och GIG-CPH. Har dock länge velat prova flyga med ett A380-plan och såg Lufthansa flög A380 på sträckan FRA-MIA så blev lite sugen på det. Hon på resebyrån sa det skulle kosta 2000 kr extra jämfört med BA, vilket inte är ett problem i sig, men nämnde även att flygplan ibland kan ändras med kort varsel vilket skulle ruinera hela poängen.

I stort har jag förtroende för hennes kunskaper vi fått hjälp med i Sydamerika men på just den punkten undrar jag, händer det verkligen att Lufthansa byter ut ett A380 som tar så många passagerare på den sträckan till något annat?
Och framförallt, ni som flugit A380, är det värt de extra pengarna för att testa eller ser ni rentav någon fördel med att flyga BA till Miami? :)

Bör kanske tillägga att allt handlar om vanliga ekonomiklassbiljetter nu. En sidoeffekt av att välja Lufthansa på CPH-MIA sträckan blir att GIG-FRA (första benet mot CPH) flygs i codeshare av TAM vilket jag inte har några som helst erfarenheter av. Feedback på den flighten? Trots allt en 11h52m flygning så skulle BA vara att rekommendera på den sträckan kan det kanske vara värt att skippa A380:an bara pga det?

Tacksam för alla sorts synpunkter och feedback på förhand!
 

twiggs

Medlem
Jag har personligen varit med om betydligt mer märkliga flygplansutbyten (AT5 mot en AB6 :rolleyes:) hos LH med dotterbolag än vad ett byte mellan Airbus A380 och exempelvis Boeing 747-400 skulle innebära.
 

Roger J

Medlem
Jag gissar att Lufthansa inte byter i första taget, de marknadsför ju vissa rutter och avgångar med att det är A380. Så risken är nog mindre än vanligt. Men får din A380 ett tekniskt fel så kommer de så klart sätta in vad de har istället för att ställa in flygningen helt.
 

Senator

Moderator
Lufthansa kommer flytta FRA-MIA till en B747-400 under våren, vilket datum vet jag inte.. A380an flyttas då till FRA-SFO över sommaren.

"There are no gurantees in life" Jag bokade en gång LH mellan FRA-SFO, och blev "lovat" FlyNet. 90min avgång fick man byta flygplan; och voila! ingen FlyNet.
 
Tack för all info, värdefullt!
Sökte i Lufthansas motor och kan se att sista A380-flighten FRA-MIA verkar gå den 24 mars och vår plan är att flyga 22 mars, snacka om timing.. :)

Försökte söka på nätet efter information som bekräftar detta och efter ett par foruminlägg å annat hittade jag Lufthansa Moves Forward Planned Airbus A380 Summer Operation to New York & San Francisco | Airline Route

Någon som vet om det finns speciell logik kring varför man lägger just ändringen här eller ska man räkna med att det kan komma att tidigareläggas ytterligare? Börjar kännas som gambling på hög nivå det här :)

Sidenote förresten, hur kollar man enklast upp om en flight kommer / förväntas ha FlyNet eller ej?
 

Zoogian

Medlem
hej, TAM Economy från Sao Paulo - FRA var helt ok, relativt nytt plan och med fotstöd om jag inte minns fel, åkte i våras och var positivt överraskad faktiskt... nu kanske det inte är samma plan, men jag var i alla fall nöjd, senast åkte jag Varig... . hua... ;)
 

P.E.

Medlem
Hej,

har flugit en av Lufthansas A380 MUC-NRT-MUC i business i somras och en av Air Frances A380 CDG-JFK i economy i början av 2010. Den största skillnaden jag märkte mellan A380 och andra flygplanstyper var ljudnivån i kabin, A/C:n är i princip de enda som gör oljud. På Air Frances flight satt jag långt bak på övre däck, gick ner och kollade runt på undre däck och där var ljudnivån en aning högre. I och med att samtliga kärror är relativt nya så var inredningen i bra skick ;).

//P.E.
 

Jacob

Medlem
Tack för all feedback!
Idag bokade vi och det blir A380 med Lufthansa CPH-FRA-MIA, ska bli riktigt trevligt! (hoppas nu bara de inte byter ut den... ;-)
Blir säkert mycket trevligt!

Airbus A380 är ett mycket tyst flygplan, vilket man kanske inte kan tro med tanke på storleken. I övrigt är det inte så stor skillnad mot att flyga t.ex. Boeing 747, det är samma stolar på båda flygplanen i Lufthansas economy och business. Men visst är det ändå lite kul att säga att man gjort det.
 
Toppen