Senaste nytt

Flygning över centrala Tokyo blev godkänd för Tokyo Haneda flygplats

Dr. Miles

Expert
Japans motsvarighet av Luftfartsverket har fått sitt förslag av flygning över centrala Tokyo blev godkänt av lokala myndigheter och boende.
De siktar på att applicera ny flygrutt innan Olympiska spelet i Tokyo i 2020.

I dag kan man inte flyga över centrala Tokyo i stort sett av två orsaker. Buller och luftförorening.
Men Tokyo Hanedas (HND) antalet start/landning är ca 447.000 gånger per år och taket för flygning under dagen är redan på gränsen. Därför in-&utflygning över centrala Tokyo gör att de kan öka antalet start/landning ytterligare.

Idag (vid vinden söderifrån):
Screenshot20160802 02 KK.png


Förslag(vid vinden söderifrån):
Screenshot20160802 03 KK.png


Idag och förslag (vid vinden norrifrån):
Screenshot20160802 04 KK.png

(Foto: Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism)
http://www.mlit.go.jp/koku/haneda/news/i/20160729_1.pdf


Stora problemet är dock amerikanska militärens luftrum i väster om Tokyo.
  • Området markerat med gul färg är kontrollerat av amerikanska militärbasen Yokota. (Yokota control area)
  • Området markerat med röd färg är kontrollerat av Tokyo Haneda flygplats (HND).
  • Området markerat med grön färg är kontrollerat av Tokyo Narita flygplats (NRT).
Yokota06.jpg

(Foto: Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism)

När man flyger över Yokota control area, måste man flyga över 8.000 fot till 16.000 fot för trafiken mellan Tokyo och västra Japan.
Därför måste många avgångar mot västra Japan cirkulera över havet innan planet når 8.000 fots höjd. Alternativt flyga via havet.
Yokota01.jpg

(Foto: Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism)
 
Last edited:
Jag som annars gillar den inflygningen till landingen på bana 23 när man får göra en lite skarp vänsterkurva direkt innan landning. Lite Hong Kong Kai Tak flashback även om jag flugit på den flygplatsen dock.
 
Toppen