Flygklasser inom Star Alliance - maximera poäng i economy eller hur gör ni?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av jumbooze, 1 April 2012.

1. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    Sitter och tittar i ITA Matrix, jag har ett antal US/Canada flights att boka, och tittar på EuroBonus poäng för olika klasser med *A (United/US Airways), hur resonerar ni?

Försöker ni köpa upp er från "low economy" till en klass med minst 600? Jag kommer få 20.000 baspoäng på resan över så jag blir silver men frågan är om jag kommer få ihop 24 000 under året för att få EBG.

Just nu verkar det göra ca 300 USD på biljett att få V klass på följande rutt jmf med low eco.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tolkar jag det hela rätt om jag räknar det hela till 5948 miles enligt Great cirle mapper Great Circle Mapper

Omvandlas det till ca 6000 Baspoäng i Eurobonus eller finns det fallgropar?

Jag har tittat på http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/US_Airways/
    http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/
    och V är enligt tabellen "Economy".

2. 090034208

090034208 Medlem

Land:
    Finland Finland
    Hej!
    Poängena räknas för varje enskild flight samt avrundas upp till närmaste hundratal.
    Alltså du borde få 800+800+1600+600+800+1800 = 6400 miles totalt, om jag förstått rätt

Sen är frågan om det är codeshare, då kan man ej lita till 100% på intjäningen.

3. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Jag brukar rekommendera att söka billigaste pris som vanligt. Jämför sedan det med lägsta pris där du kan få 100% poäng och bestäm om du tycker det är värt skillnaden. Ibland blir merpriset endast två-tre hundralappar.

4. stewigriffin

stewigriffin Medlem

Hur söker man det? Man ser väl inte på SK hemsida vid bokning olika klasser, det är antingen K,L eller V men jag vet inte hur jag kan se skillnaden mellan V och K när jag bokar online.

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Titta under eurobonussidorna. Där står ju vilken intjäning du får för olika bokningsklasser från respektive bolag.

6. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Precis, på en bra bokningssida ser du bokningsklass för varje flyg och kan på så sätt jämföra poängintjäning i ditt bonusprogram. För att sedan hitta skillnad till lägsta pris med bättre intjäning är det enklast att använda Expertflyer eller KVS (fare search). Har du ett aktuellt fall fråga gärna så visar vi hur du gör.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!