Flygets Business class-stolar hittar in på tåget

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Palazzi, 19 Januari 2014.

  1. För de människor som inte är alldeles sålda på konceptet "flygande" har ofta tågets bekvämlighet lyfts fram som det starkaste motargumentet - generösare utrymmen, mindre väntetider och centrala ankomster.
    På korta sträckor har dessa argument kanske varit gångbara, men på längre sträckor har tågens förträfflighet fallit på egna ben - långa gångtider, och höga priser.

    För att exemplifiera: Nattågen från Stockholm till Åre tar ca 7-8h. Du har att välja på konventionella tågsäten, couchette i gemensam kupé eller privat kupé.
    Konventionella tågsäten är prisvärda, men omöjliga att sova i. Couchette bör i verklig mening översättas brits, och är därmed också inte särskilt bekväm - därtill tillkommer problemen med att värdesaker ofta inte kan låsas in. Privata kupéer är bekväma, men oftast dyra.

    Flygen skapade en bekväm kompromiss för ganska länge sedan, men tågoperatörerna följde inte efter. Business Class-stolar i sk. lie flat/flat bed-modell kunde fungera som såväl upprätt fåtölj som säng. Då flygvärdinnorna rörde sig i kabinen kunde säkerheten för värdesaker också garanteras.

    Först nu har samma koncept hittar in i tågen, med viss modifikation. Det är det australiensiska tåget "Spirit of Queensland" som installerat ett koncept kallat "railbed". Railbed är ett säte av modell flat bed, med tillägget att det finns ett tillhörande skåp inbyggt (för värdesaker och kläder).

    Det är inte bara stolstypen som är ny i detta koncept, utan även tåget. Spirit of Queensland är ett lutande tåg (likt Sj2000) och har en topphastighet på vansinniga 260km/h. Detta hade kanske inte varit särskilt unikt, om det inte vore för att den går på en oelektriferad sträcka - 260km/h....med diesellok! Första trafikerade dag var den 30:e oktober 2013.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Tåget går hela vägen från Brisbane till Cairns, vilket är en enormt lång sträcka - om den inte befunnit sig på denna jättekontinent dvs. Tyvärr gör de många statspassagerna att man sällan når topphastighet, och därmed blir gångtiden ändå 25h (!!). De flesta resenärer ska dock troligtvis resa mellan några av de många mellanstationerna längs kusten..

    Om du väljer att åka den totala sträckan uppgår priset till 2.350kr enkel resa, men då ingår också frukost, lunch och middag.

    Railbed bild: http://resources1.news.com.au/images/2013/10/29/1226748/671769-spirit-of-queensland.jpg
    Bild på tåget: http://www.tenpin.org.au/uploads/pics/625tilt-train-external_1024x768.jpg
    Länk till bokning: Spirit of Queensland
     
    7 personer gillar detta.
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevligt tips även om jag föredrar det mer privata med egen kupé.
     
  3. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    OT: Om jag minns rätt byggde ABB ett dieselset av X2 med lok i båda ändar, fraktade över till USA för att köras mellen Washington DC och New York City, som en del i anbudsanförande som de dock inte vann.
     
  4. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    X2000 provkördes på sträckan, och sträckan verka ha elektrifierats allt eftersom. Dock verkar det ha varit ett elektriskt tågset
    New Amtrak Trains: Quick, Fast, In A Hurry High-speed Prototype Coming To Phila. - Philly.com

    Här verkar de flesta artiklarna var samlade för den som orkar och har tid + intresse :)
    Articles about X2000 - Philly.com
     
  5. SeaPlanePilot

    SeaPlanePilot Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    BTW, jag har åkt buss med flygets Business class - stolar mellan Seouls flygplats och Gangnam. Väldigt bekvämt, somnade in på fem minuter :)


    DSC05327.jpg
     
  6. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Spännande. Kanske värt en helg. Ser smalspårigt ut jämfört med Europa. Kan tilläggas att "The Ghan" för tillfället ligger nere på grund av att kraftiga skyfall har underminerat banvallen på vissa sträckor.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×