Senaste nytt

Flyget försenat - några olika anledningar

fcx

Medlem
När man talar om trollen så Kina har skjutit upp raketen idag efter midnatt lokaltid.
De kanske har lärt sig att skjuta upp raketen under dagtid inte var någon bra idé...

China launches first moon mission - CNN.com

Lätt OT, men raketuppskjutningar kan inte ske när som helst. Beroende på årstid och destination har man ett uppskjutinigsfönster på några minuter/timmar per dygn som inte går att flytta på.

Däremot kan man ju välja var man bygger sin uppskjutningsplats (och omdirigera flygtrafik vid behov).
 

fcx

Medlem
En till dum försening har jag faktiskt varit med om.
Två flygvärdinnor går igenom kabinen och räknar passagerare, men får inte samma resultat. Då går de igen, denna gång med klickare. Samma problem. De går en tredje gång, med papper och penna. Fortfarande olika. När de står längst fram och diskuterar vad de ska göra kommer en ur markpersonalen in i planet och lägger sig i diskussionen, och hon kommer med en tredje siffra på antalet passagerare (som är c:a 20 pers högre än flygvärdinnornas räkning).

Vi är dock redan sena, så pursern vill stänga dörren och åka och försöker få tag på kaptenen. Från ingenstans dyker det helt plötsligt upp en buss med passagerare som börjar gå ombord. Ny räkning och nu kommer alla fram till samma antal passagerare, som dessutom stämmer med passagerarlistan.
 

Swissbob

Medlem
Inget slår nog mitt.

Skulle åka till TXL med Air Berlin för några veckor sedan och planet landade i tid i ARN osv, men ändå vart vi 2 timmar försenade. Varför? Jo, båda piloterna ville gå på toa samtidigt precis innan boarding och råkade stänga cockpit dörren bakom sig (Som bara går att öppna innifrån...).
 

Najk

Medlem
Det började regna och lastarna vägrade arbeta. Skuren avtog snabbt men med missad slot som följd, ca 2h sen.
Kommer ej ihåg om det var EWR eller IAD med det var SAS till Köpenhamn.
 
KLR-ARN i början av oktober. Jag skall med SK's ARN-flight (ATR-72 eller SAAB 2000). Fem minuter efter ARN-flighten har A3 en charterflight (A321/A319 minns ej exakt) till var-det-nu-var i Grekland. Trots att KLR har två gates är det samma gate som används för båda flighterna. De väljer att boarda A3 först och därefter SK. A3 får således klartecken att lyfta före SK. När vi skall taxa ut på startbarnan får piloten besked om att han måste vänta eftersom polisen skall gå ner och tanka sin helikopter. Det visade sig att det pågick en intensiv mördarjakt på södra Öland efter att ett hus brännts ner på Dalarö med två dödsfall som följd. Tankningen tar nästan 15 minuter och först efter att polisen lyft igen får vi lyfta mot ARN. Misstänker att det var lite väl många movements för tornet i KLR... :)
 

rvarttinen

Medlem
KLR-ARN i början av oktober. Jag skall med SK's ARN-flight (ATR-72 eller SAAB 2000). Fem minuter efter ARN-flighten har A3 en charterflight (A321/A319 minns ej exakt) till var-det-nu-var i Grekland. Trots att KLR har två gates är det samma gate som används för båda flighterna. De väljer att boarda A3 först och därefter SK. A3 får således klartecken att lyfta före SK. När vi skall taxa ut på startbarnan får piloten besked om att han måste vänta eftersom polisen skall gå ner och tanka sin helikopter. Det visade sig att det pågick en intensiv mördarjakt på södra Öland efter att ett hus brännts ner på Dalarö med två dödsfall som följd. Tankningen tar nästan 15 minuter och först efter att polisen lyft igen får vi lyfta mot ARN. Misstänker att det var lite väl många movements för tornet i KLR... :)

Oj! Så mycket aktivitet på KLR har jag nog inte hört talas om tidigare ..!.
 
Toppen