Senaste nytt

Flygbussarna introducerar bonussystem för sina förare

Jacob

Medlem
Flygbussarna har tagit fram ett bonussystem för sina chaufförer som gör att förare som presterar bra kan tjäna extrapengar, upp till 1450 kronor per månad. Fyra delar värderas i bonussystemet - arbetskompetens, säkerhet, kundbemötande och miljövänlig körning.

Flygbussarna anser att förarna har en så vital del i såväl säkerhet och komfort som kundbemötande att man vill premiera förare som presterat extra bra.

Vi får se om det har någon påverkan på reseupplevelsen framöver.
 
Överlag är jag redan väldigt nöjd med Flygbussarna personals kundbemötande.

Hoppas att även 'markpersonalen' på flygplatsen (samt eventuellt T-Centralen och andra större hållplatser?) har möjlighet till bonus då dessa är en stor del av kundbemötandet.
 

Marcus_R

Medlem
Instämmer, brukar nästan bli förvånad hur trevliga deras chaufförer är, och hur mycket de informerar längs med resan. Bra initiativ från ledningen.
 

henrik l

Medlem
Håller med om det sagda, men kan ändå inte låta bli att fundera på hur man ska hantera det i praktiken. Vad kommer att att hända om bonussystemet inte påverkar företags vinst? Antingen genom att man drar till sig mera kunder, eller att personalen blir mer nöjd och man slipper kostnader för rekrytering, sjukskrivningar etc. Generellt är man ganska oense om korrelationen mellan företagets vinst och förekomsten av bonussystem. Hur mäter man? Det som är lättast att mäta är miljövänlig körning, dvs bränsleförbrukning. Har jag oflyt med mina passar hamnar jag i rusningstrafiken med många start och stopp.
 
Toppen